The evaluation of the performance of the school librarian on the agenda of the director of the educational institution

Authors

  • Nélida Alcira Garciarena Universidad Nacional de Mar del Plata
  • Noemí Conforti Universidad Nacional de Mar del Plata

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.10321

Keywords:

school library, school librarian, educational institutions, school, educational; management, performance appraisal

Abstract

A library is successful when it becomes the focal point of a school. To achieve this, learning environments should be flexible so that they can create work projects that are fun and inviting, reading habits, informational literacy, and the development of research groups and individual learning. Its quality is based on the continuous review and improvement by assessing the librarian’s performance and his/her self assessment. The goal behind this is to identify areas that can be changed or updated for the benefit of the library’s users. It is from this perspective that this article reflects on the school library as a subsystem of the whole educational organization and draws attention to some variables that affect the performance evaluation of the school librarian, this according to the guidelines of the Directorate General of Culture and Education in the Province of Buenos Aires. Because supervisors and advisors are not present in all of the different levels and types of education (primary, secondary, and tertiary) to organize and energize the school libraries it falls on the principal to evaluate the proposals and achievements of the librarian, a complex endeavor if he does not have the training to see it through.

|Abstract
= 345 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 542 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nélida Alcira Garciarena, Universidad Nacional de Mar del Plata

Professor, Documentation Department, Faculty of Humanities, National University of Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina.

Noemí Conforti, Universidad Nacional de Mar del Plata

Professor, Documentation Department, Faculty of Humanities, National University of Mar del Plata. Mar del Plata, Argentina.

References

BAJOUR, Cecilia. 2007. Cuando la biblioteca es un asunto de la escuela. Pensar el libro. Ene. 2007, no.5, p.1-9.

BUENOS AIRES (PROVINCIA). 2007. Ley 13.688. Boletín oficial de la Provincia de Buenos Aires, 2007, vol. 43, no.

642, 49 p.

BUENOS AIRES (PROVINCIA). DIRECCIÓN GENERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN. 2005. Las bibliotecas escolares en el marco de la política educativa. La Plata: DGCyE, 2005. 13 p.(Circular técnica; no. 1).

BUENOS AIRES (PROVINCIA). DIRECCIÓN GENERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN. 2005. El rol del director en la gestión curricular institucional. La Plata: DGCyE, 2005. 30 p.

BUENOS AIRES (PROVINCIA). DIRECCIÓN GENERAL DE CULTURA Y EDUCACIÓN. DIRECCIÓN DE EDUCACIÓN GENERAL BÁSICA. 2003. Documento técnico para las escuelas bonaerenses. La Plata. DGCyE, 2003. 10 p.

FLORES DE LA FUENTE, María Lourdes. 2003. Gestión del conocimiento y bibliotecas: el reto impostergable

para un pleno desarrollo. En: Jornadas Bibliotecológicas del Colegio de Bibliotecarios de Costa Rica (5.: 2003 : Costa Rica). Gestión del conocimiento y bibliotecas. San José, C.R.: Las Jornadas, 2003. 5 p.

GARCIARENA, Nélida Alcira. 2005. La misión de la biblioteca y el rol del bibliotecario en las escuelas primarias del Partido de General Pueyrredón. Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata, 2005.

IFLA-UNESCO. 2002. Directrices de la IFLA/UNESCO para la biblioteca escolar. [en línea] París: UNESCO,

25 p. [citado mayo 27, 2010] Disponible en internet: http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02-s.pdf

KOLESAS, Mabel. 2008. Una introducción al rol de la biblioteca en la educación del siglo XXI: del jardín a la terciaria. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008. 140 p.

MÉXICO. DIRECCIÓN GENERAL DE MATERIALES EDUCATIVOS. DIRECCIÓN DE BIBLIOTECAS Y PROMOCIÓN DE LA LECTURA. 2005. Bibliotecas escolares: instalación y movimiento del acervo en educación

secundaria: curso general de actualización 2005-2006. México: Secretaría de Educación Pública, Subsecretaría de Educación Básica, 2005. 70 p.

Published

2011-10-11

How to Cite

Garciarena, N. A., & Conforti, N. (2011). The evaluation of the performance of the school librarian on the agenda of the director of the educational institution. Revista Interamericana De Bibliotecología, 34(2), 149–155. https://doi.org/10.17533/udea.rib.10321

Issue

Section

Investigaciones