Relation between training and participation level of archivists in the development of Bogota’s “gobierno en línea” project
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.15191Keywords:
Records management, electronic government, archival studies, occupational characterization, professional characterization, professional trainingAbstract
This article describes the results derived from the research conducted to evaluate the progress of records management in the District and its relation to the implementation of the e-government model in the Capital District of Bogotá, taking as reference the General Archives Law. The obtained results show the little commitment that archivists have to the development of the e-government model. That situation leads to failures in the records management processes of public bodies since it is not possible to separate the
different e-government services from the records management processes through electronic media.
Although this research shows the relationship between e-management and records management in public administration, taking as reference the Capital District, this article only shows the degree of participation of archivists or archival function staff, in the implementation of e-government or on-line government projects in the city.
Downloads
References
COLOMBIA. Ministerio de Comunicaciones. 2008. Diagnóstico para la implementación de la estrategia de
gobierno en línea de Bogotá [en línea]. Bogotá: El Ministerio, 2008 [fecha de consulta: 27 abril 2008]. Disponible en: http://programa.gobiernoenlinea.gov.co/documentos. shtml?apc=&s=e&m=b&als%5BLEVEL___%5D=1&cm
d%5B17%5D=c-1-’700E’&als%5BMIGA____%5D=3.%20 Articulaci%C3%B3n%20y%20Gesti%C3%B3n
COLOMBIA. Ministerio de Comunicaciones. 2011. Manual 3.0 para la implementación de la estrategia de gobierno en línea en la República de Colombia [en línea]. Bogotá: Ministerio de Comunicaciones, 2011 [fecha de consulta: 27 agosto 2012]. Disponible en: http://programa. gobiernoenlinea.gov.co/apc-aa-Àles/Manual_GEL_V3_0_ Ajustado_Abr_7_11.pdf
E-GOVERNMENT, tecnología y calidad: una nueva relación con el ciudadano [en línea]. Ibermática: Tecnología y Conocimiento [fecha de consulta: 22 de mayo 2007]. Disponible en: http://www.ibermatica.com/sala deprensa/noticias/e-government-tecnologia-y-calidad-unanueva-relacion-con-el-ciudadano.
FUNDACION OVSI. 2002. Informe sobre la sociedad de la información en Iberoamerica. Valencia: Generalitat
Valenciana, 2002.
HERNANDEZ SAMPIERI, Roberto [et al.] 2001. Metodología de la investigación. México: McGraw Hill,
613 p.
KAUFMAN, Ester. 2005. E-ciudadanía, prácticas, buen gobierno y TICS. En: Consulta Regional del Programa Pan Américas [en línea]. Montevideo, Noviembre 29 y 30, 2005. Buenos Aires, Argentina: IDRC/CRDI, 2005 [fecha de consulta: 22 febrero 2009]. Disponible en: http://www. idrc.ca/cea/ev-111588-201-1-DO_TOPIC.html
KOSSICK, Robert. 2009. Tramitanet: transformando la prestación de servicios gubernamentales [en línea]. México: CIDE, 2009 [Fecha de consulta: 20 abril 2009]. Disponible en: http://www.idrc.ca/es/ev-106952-201-1- DO_TOPIC.html
LOZADA, Mireya. 2009. Política en red y democracia virtual: evolución y el Servicio de Atención al Ciudadano [en línea]. Caracas: CLACSO, 2009 [fecha de consulta: 29 abril 2009]. Disponible en: http://www.globalcult.org.ve/ pub/Clacso2/lozada.pdf