“Alegría de leer” (Joy of Reading): a Student Handbook with Heritage Status.Preservation and New Circulation Methods of a Place of Memory.
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.20524Keywords:
Alegría de leer, Evangelista Quintana, Collective memory, Patrimonialization, Student handbook, Document preservationAbstract
This reflection paper emerged from a meeting and a suggestive image in which several topics that have motivated some of my studies and research topics condense. Memory, uses of the past, creative flow of cultural beings, processes of heritage construction from a communication perspective, all those topics are stated there, the glass case carefully displays a special book: the fourth book of Alegría de leer by Evangelista Quintana. Based on the theoretical assumptions of Yves Jeanneret and Jean Davallon regarding “patrimonialization”, the particular case of an object (this student handbook vested with resignifications revealing a missing past in the present) is illustrated. The sentimental value given by societies to certain objects promotes the generation of preservation strategies and stimulates new circulation means aiming at creating materialities able to support collective memories.
Downloads
References
Anderson, B. (1997). Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.
Barthes, R. (1992). La cámara lúcida: nota sobre la fotografía.España: Paidós.
Cardoso Erlam, N. (2001). Los textos de lectura en Colombia. Aproximación histórica e ideológica. 1872-1917. Revista Educación y Pedagogía, (29-30), 131-142.
Cardoso Erlam, N. (2003). La Escuela Activa y el texto “Alegría de leer” en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, (5), 127-138.
Crismatt, M. C. ( ) La Alegría de leer. Recuperado de: http://monteria.co.tripod.com/alegria.html.
Chopin, A. (2001). Pasado y presente de los manuales escolares. Revista Educación y pedagogía, (29-30), 209-229.
Davallon, J. (2006). Le don du patrimoine. Une approche communicationnelle de la patrimonialisation. París : Hermes-Lavoisier.
Dormaels, M. (2011).Patrimonio, patrimonialización e identidad. Hacia una hermenéutica del patrimonio. Revista Herencia,(1-2), 7-14.
Halbwachs, M. (1950). La mémoire collective. Recuperado de : http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_collective/memoire_collective.pdf
Helg, A. (1987). La educación en Colombia, 1918-1957. Una historia social, económica y política. Bogotá: CEREC.
Herrera Casilimas, G. (S.f.). Las cartillas de primeras letras en la educación colombiana. Recuperado de: http://www.susaeta.com.co/pagina/hija-de-noticias/259
Jeanneret, Y. (2008). Penser la trivialité. La vie triviale des êtres culturels. París: Hermès Lavoisier.
López, D. M. (2005). Murumsama. Bogotá: Apidama.
Melo, J. (1999). Alegría de leer. Revista Credencial Historia, (110), 5.
Namer, G. (1987). Mémoire et société. París: Klincksieck.
Negrin, M. (2009). Los manuales escolares como objeto de investigación. Revista Educación, Lenguaje y Sociedad, (6), 187-208. Recuperado de: http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a10negrin.pdf
Nora, P. (1992). Les lieux de mémoire,tomo 2, Les France. París: Gallimard.
Quintana, E. (1938). Alegría de leer.Libro primero. Medellín: Voluntad.
Téllez, J. & Ramírez, M. (2006). La educación primaria y secundaria en Colombia en el siglo XX. Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra379.pdf