Canales de YouTube de bibliotecas nacionales de la región América

An analysis of videos by categories

Authors

  • Quispe-Farfán Quispe-Farfán Universidad Carlos III de Madrid

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v46n3e345784

Keywords:

YouTube, national libraries, videos, social media, content analysis, America

Abstract

The arrival of 2.0 technologies like the video platform YouTube has caused changes in human behaviour, it is a far-reaching audiovisual medium and contains all kinds of audiovisual products, turning it in one of the most popular technologies of the present period. This article examines how National Libraries in the Americas region have turned YouTube in an interesting extension of their services, products and activities, even more so in the current COVID-19 crisis. Data is obtained from YouTube channels to have an overview of audiovisual production in this part of the world as the basic characteristics of the channel and the videos. A content analysis is carried out on the videos published in 2020 based on nine categories that are promotion, events, literature, interviews, news, productions, music, film and others. From the results, it is derived that most libraries use the tool, have a large number of videos and subscribers, although it could be improved. Therefore, actions aimed at marketing the library through YouTube are recommended, taking advantage of all its capabilities.

|Abstract
= 438 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 250 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Quispe-Farfán Quispe-Farfán, Universidad Carlos III de Madrid

Doctora en Documentación de la  Universidad Carlos III de Madrid, España. Máster en Sistemas de Información Digital  de la Universidad de Salamanca, España. Bibliotecóloga de la Universidad Nacional  Mayor de San Marcos, Perú.

References

Arias, Fidias (2012). El proyecto de investigación: introducción a la metodología científica (6.a ed.). Episteme.

Arroyo-Vázquez, Natalia; Merlo-Vega, José-Antonio (2007, 9-11 de mayo). La biblioteca como usuaria de la web 2.0. 10as Jornadas Españolas de Documentación: FESABID 2007. E-información y rentabilidad en el entorno digital. FESABID. https://gredos.usal.es/handle/10366/18022

Castells, Manuel (2009). Comunicación y Poder (M. Hernández Díaz, trad.). Alianza.

Cho, Allan (2013). YouTube and academic libraries: Building a digital collection. Journal of Electronic Resources Librarianship, 25(1), 39-50. https://doi.org/10.1080/1941126X.2013.761521

Colburn, Selene; Haines, Laura (2012). Measuring libraries’ use of YouTube as a promotional tool: An exploratory study and proposed best practices. Journal of Web Librarianship, 6(1), 5-31. https://doi.org/10.1080/19322909.2012.641789

Dougan, Kirstin (2016). Music, youtube, and academic libraries. Notes, 72(3), 491-508. https://doi.org/10.1353/not.2016.0009

Gutiérrez, Fernando Gabriel (2017, 17 de febrero). 16 acciones para utilizar YouTube desde las bibliotecas. Infotecarios. https://www.infotecarios.com/16-acciones-para-utilizar-youtube-desde-las-bibliotecas/#.YFATElVKjDc

Hernández-Sampieri, Roberto; Mendoza Torres, Christian Paulina (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana.

Homenda, Nick (2011). Music Libraries on YouTube. Music Reference Services Quarterly, 14(1-2), 30-45. https://doi.org/10.1080/10588167.2011.571486

Federación Internacional de Asociaciones de Bibliotecarios y Bibliotecas (2020, 07 de julio). National Libraries section. https://www.ifla.org/national-libraries

Lai, Katie (2013). How are our undergraduates using youtube? A survey on music students’ use of youtube and the library’s multimedia collection. Music Reference Services Quarterly, 16(4), 199-217. https://doi.org/10.1080/10588167.2013.843361

Leiva-Aguilera, Javier (2015). Desplazando el bibliocentrismo: 7 ideas para usar YouTube en la biblioteca. Anuario ThinkEPI, 9, 75-79. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2015.14

Margaix-Arnal, Dídac (2007). Conceptos de web 2.0 y biblioteca 2.0: origen, definiciones y retos para las bibliotecas actuales. Profesional de la Informacion, 16(2), 95-106. https://doi.org/10.3145/epi.2007.mar.01

Marquina, Julián (2017, 14 de noviembre). Las 15 bibliotecas con mayor número de suscriptores en Youtube. Julián Marquina. https://www.julianmarquina.es/las-15-bibliotecas-con-mayor-numero-de-suscriptores-en-youtube/

Merlo-Vega, José-Antonio (2007). Las tecnologías de la participación en las bibliotecas. Educación y Biblioteca, (161), 63-68. http://hdl.handle.net/10366/119412

Muriel-Torrado, Enrique; Gonçalves, Marcio (2017). Youtube nas bibliotecas universitárias Brasileiras: Quem, como e para o que é utilizado. Perspectivas em Ciencia da Informacao, 22(4), 98-113. https://doi.org/10.1590/1981-5344/2994

Navarro-Sánchez, Gloria Esperanza (2020). Video comunitario colombiano en YouTube. Tipos de contenido y duración. Luciérnaga Comunicación, 12(23), 101-126. https://doi.org/10.33571/revistaluciernaga.v12n23a5

Parreño, José Martí (2012). Propuesta de una herramienta de análisis de contenido para el emplazamiento de producto en contenidos audiovisuales. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 5(2), 65-92. https://doi.org/10.5209/rev_pepu.2011.v5.n2.37864

Poulin, Eric (2008). A whole new world of freaks and geeks: Libraries and librarians on YouTube. Libres: Library and Information Science Research Electronic Journal, 18(2), 1-11. https://cpb-us-e1.wpmucdn.com/blogs.ntu.edu.sg/dist/8/644/files/2014/06/Vol18_I2_Poulin_FINAL.pdf

Riaza, Maribel (2014). Innovación en bibliotecas. UOC.

Romero-Tena, Rosalía; Ríos-Vázquez, Agustín; Román-Graván, Pedro (2017). YouTube: Evaluación de un catálogo social de videos didácticos de matemáticas de calidad. Prisma Social, (18), 515-539. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353751820018

Saurabh, Samant; Gautam, Sanjana (2019). Modelling and statistical analysis of YouTube’s educational videos: A channel Owner’s perspective. Computers and Education, 128, 145-158. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.003

Sich, Dan (2018). YouTube: Thousands of views: Why three simple library videos have done so well. En Social Media: The Academic Library Perspective (pp. 201-226). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102409-6.00009-2

SimilarWeb (2023). Clasificación de los principales sitios web: sitios web más visitados en el mundo. https://www.similarweb.com/es/top-websites/

Smith, Mark (2019). Marketing en YouTube Una Guía Completa para Crear Autoridad, Generar Compromiso y Hacer Dinero a través de YouTube (Libro en Español/Youtube Marketing Book Spanish Version) (N. Villanueva, Narr.) [Audiolibro]. https://bpdigital.bnp.gob.pe/info/marketing-en-youtube-una-guia-completa-para-crear-autoridad-generar-compromiso-y-hacer-dinero-a-traves-de-youtube-libro-en-espanol-youtube-marketing-book-spanish-version-00192433

Vállez, Mari; Marcos, Mari-Carmen (2009). Las bibliotecas en un entorno Web 2.0. Hipertext.net, (7), 1-13. https://arxiu-web.upf.edu/hipertextnet/numero-7/bibliotecas-2.0.html

We Are Social; Hootsuite (2021, 27 de enero). Digital 2021 Global Overview Report. Data Reportal. https://datareportal.com/reports/digital-2021-global-overview-report

Webb, Paula (2007). YouTube and libraries: It could be a beautiful relationship. College and Research Libraries News, 68(6), 353-355. https://doi.org/10.5860/crln.68.6.7815

Published

2023-09-05

How to Cite

Quispe-Farfán, Q.-F. (2023). Canales de YouTube de bibliotecas nacionales de la región América: An analysis of videos by categories . Revista Interamericana De Bibliotecología, 46(3), e345784. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v46n3e345784

Issue

Section

Investigaciones