The Management of Digital External Communication in University Libraries.
The Case of Libraries Belonging to the Network of Catholic and Catholic-Oriented University Libraries in Argentina
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n2e353152Keywords:
university libraries, external digital communication, communication policies, communication plans, communication management, BUCOC networkAbstract
The management of digital external communication within the Catholic and Catholic-oriented University Libraries Network (BUCOC) is examined in terms of policies and plans. The professional training of individuals responsible for management, as well as collaborators involved in this task, is also explored. The results stem from a descriptive study of a non-experimental design, specifically of a transectional type, conducted from July 2020 through January 2022. In conclusion, there is limited evidence of the development of management documents for organizational communication. The training of collaborators appears to be more focused on social media management and digital marketing.
The results obtained from a descriptive study of non-experimental design, of transectional type carried out during the period July 2020 up to and including January 2022, are presented.
The techniques used were: direct observation, with criteria established ad hoc, of policies, strategic plans, and surveys to the persons responsible for the libraries and their collaborators in the management of communication.
There is little evidence of the development of management documents for organizational communication. The training of collaborators focuses more on social media management and digital marketing.
Downloads
References
Aljure-Saab, Andrés (2015). El plan estratégico de comunicación: método y recomendaciones prácticas para su elaboración. Editorial UOC. https://elibro.net/es/ereader/bibliotecas-ucc/57730?page=1
Andrade, Horacio (2002). Definición y alcance de la comunicación organizacional. En C. Fernández Collado (Ed.), La comunicación en las organizaciones (pp. 11-17). Trillas.
Aravena-Derpich, Sonia (2007). La comunicación organizacional es algo más que una moda. Revista RE-Presentaciones. Periodismo, Comunicación y Sociedad, 2(3), 111-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2693540
Azcona, Maximiliano; Manzini, Fernando; Dorati, Javier (2013). Precisiones metodológicas sobre la unidad de análisis y la unidad de observación. Aplicación a la investigación en psicología. Memorias del IV Congreso Internacional de Investigación de la Facultad de Psicología, (pp. 67-76). https://bit.ly/35hqbOs
Basabe, Fredy (2021). Plan de marketing digital para las redes sociales en las bibliotecas universitarias [tesis de grado]. Universidad La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=2074&context=sistemas_informacion_documentacion
Barberena-Blásquez, Elsa; Carrión-Rodríguez, Guadalupe (2003). La globalización y los programas de estudio en Bibliotecología y Estudios de la Información. Biblioteca Universitaria, 6(2), 116-126. https://bit.ly/3D6Pgad
Biblioteca Universidad de Zaragoza (2023). Plan de Comunicación Externa y Marketing de la Biblioteca de la Universidad de Zaragoza. https://biblioteca.unizar.es/sites/biblioteca.unizar.es/files/users/web.20/pce_buz_2023.pdf
Capriotti-Peri, Paul (2009). Branding corporativo: Fundamentos para la gestión estratégica de la identidad corporativa. Colección de Libros de la Empresa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5466032
Capriotti-Peri, Paul (2021). DircomMAP. Dirección Estratégica de Comunicación. Bidireccional.
Contreras-Baspineiro, Adalid (2006). Planificación estratégica de la comunicación. En Centro Internacional de Estudios Superiores de Comunicación para América Latina. CIESPAL (Ed.), Comunicación estratégica para las organizaciones (pp. 11-23). Quipus, CIESPAL. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/49490.pdf
Costa, Joan (1999). La comunicación en acción. Informe sobre la nueva cultura de la gestión. Paidós.
European Council of Information Associations (2004). Euroreferencial en información y documentación (2.a ed.). SEDIC. https://bit.ly/3Dymx0l
Garraza, Paula (2021). La presencia y el uso de los medios sociales en las bibliotecas populares de la Región de la Patagonia Argentina: Desarrollo de contenidos y comunicación con sus usuarios [tesis de grado]. Universidad Católica de Santiago del Estero. http://eprints.rclis.org/42893/
Gómez-Hernández, José Antonio (2002). La biblioteca universitaria. En L. Orera Orera (Ed.), Manual de Biblioteconomía (pp. 363-378). Síntesis.
González Fernández-Villavicencio, Nieves (2009). Bibliotecas y marketing en red. BiD : textos universitaris de biblioteconomia i documentació, 23(desemb), Article desemb. http://eprints.rclis.org/14143/
Gutiérrez, Fernando; Castaño, Jessica (2020). Bibliotecas argentinas ante el aislamiento social y obligatorio por el COVID-19. https://abgra.org.ar/wp-content/uploads/2020/05/Informe-Bibliotecas-argentinas-ante-el-aislamiento-social-y-obligatorio-por-el-COVID-19.pdf
Herrera-Morillas, Jose Luis (2021). La comunicación en los planes estratégicos de bibliotecas universitarias españolas. Palabra Clave, 10(2), e127-e127. https://doi.org/10.24215/18539912e127
Laudano, Claudia; Corda, María; Planas, Javier; Kessler, María (2014). Los usos de la red social Facebook en las bibliotecas de institutos y centros de investigación en Argentina. Palabra Clave, 4(1). http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/41974
Laudano, Claudia; Corda, María; Planas, Javier; Kessler, María (2016). Los usos de la red social Facebook por parte de bibliotecas universitarias argentinas. Reflexiones en torno a las dinámicas comunicativas en la Web 2.0. Revista Interamericana de Bibliotecología, 39(1), 23-37. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v39n1a05
Luceri, Melina (2015). Estrategias de comunicación en las bibliotecas universitarias de la Universidad Nacional de La Plata: Promoción de sus servicios documentales [tesis de grado]. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. https://tinyurl.com/muyykefe
Marques Alexandre, Eduardo (2023). Objetivos de marketing de mídias sociais em bibliotecas uuiversitárias: Um estudo da biblioteca universitária da UFSC [tesis de grado]. Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/248317
Merlo-Vega, José Antonio (1998). Fundamentos de gestión de bibliotecas universitarias. Boletín de la ANABAD, 48(2), 261-288. https://cutt.ly/b9XDruq
Múnera-Torres, María Teresa (2013). Las TIC en la formación de los profesionales de la Ciencia de la Información. En Lina Escalona Ríos (Ed.), Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la educación bibliotecológica y la documentación en Iberoamérica (pp. 61-76). Universidad Nacional Autónoma de México. Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información. https://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/CL406
Orera-Orera, Luisa (2002). La evolución en la formación de los bibliotecarios. Documentación de las Ciencias de la Información, 25. https://bit.ly/3KNpcVw
Pérez-Pulido, Margarita y Herrera-Morillas, José Luis (2006). Teoría y nuevos escenarios de la biblioteconomía (2.a ed). Alfagrama.
Preciado-Hoyos, Ángela; Guzmán-Ramírez, Haydeé; Losada-Díaz, José Carlos (2013). Usos y prácticas de comunicación estratégica en las organizaciones. https://elibro.net/ereader/elibrodemo/122436
Red de Universidades Católicas y de Orientación Católica de la República Argentina. (2023). ¿Quiénes somos? https://reducoc.org/index.php/red-de-bibliotecas/#quienes-somos
Red de Bibliotecas Universitarias Españolas (2021). IV Plan estratégico de la red de bibliotecas REBIUN. https://repositoriorebiun.org/handle/20.500.11967/856
Ruiz-Balza, Alejandro; Aphal, Karina. (2011). Planificación comunicacional. Comunicólogos.
Sáez-Fernández, José Antonio (2014). La comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz [tesis de maestría]. Universidad de Cádiz. https://rodin.uca.es/xmlui/bitstream/handle/10498/15931/TFMDEFINITIVO.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Scheinsohn, Daniel (2018). El poder y la acción a través de la comunicación estratégica: Hacia una ontología de la estrategia, cómo mover los hilos para que las cosas sucedan. Granica.
Servicio de Biblioteca, Archivos y Documentación de la Universidad de Extremadura (2019). Plan de Comunicación Externa de la Biblioteca de la Universidad de Extremadura. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/10060/1/SBAD-PC-002.pdf
Universidad de Sevilla, Biblioteca (2022). Plan de Comunicación y Marketing de la Biblioteca de la Universidad de Sevilla 2022/ 2026. https://bib.us.es/sites/bib3.us.es/files/plancomunicaciondefinitivo.pdf
Vallefin, Camila (2020). La gestión de la comunicación digital en bibliotecas de la UNLP: construcción de espacios interactivos e innovadores en un contexto de riesgo [tesis de grado]. Universidad Nacional de La Plata. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1920/te.1920.pdf