Training Competences for Working With Heritage in Teachers at the University of Matanzas
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v47n1e353728Keywords:
university library, skill requirements, teacher qualifications, teaching and training, documentary heritage, academic teaching personnelAbstract
The formation of informational skills is a concern of the universities in Cuba, because Cuban science has little visibility in the databases, which support scientific articles published in high-impact journals. In this sense, the research aims to propose actions that contribute to the formation of informational skills for the treatment of university documentary heritage in the teachers of the University of Matanzas. The methodology used is based on the collection of bibliographic and documentary information, for the analysis of sources that serve as theoretical support for the investigation. As a result, a group of informational competencies is proposed, which should be worked on, from the library. The contents of the diploma that is offered in the library of the University of Matanzas is also presented, to finish, the results obtained from the diploma implemented in the present year 2023 are exposed.
Downloads
References
Almarza, Yamely; González, Vicente (2019). El patrimonio cultural en el contexto del aprendizaje móvil (M Learning). Ágora de Heterodoxias, 5(2), 40-51.
Ayala, Otto (2022). Relación de las competencias informacionales y competencias investigativas en estudiantes de la Escuela Profesional de Educación, Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo (tesis de maestría). Universidad Nacional Mayor de San Marcos. https://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12672/17809/Ayala_go.pdfsequence=1&isAllowed=y
Benítez, Gerardo (2007). El proceso de enseñanza – aprendizaje: el acto didáctico Universitat Rovira i Virgili. Nntic, Interacción y Aprendizaje en la Universidad, 31(65) https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/8929/Elprocesodeensenanza.pdf
Cabrejos, Angel; Montenegro, Jahira (2017). Nivel de competencias investigativas de los docentes de la Escuela Profesional de Enfermería de la Universidad Señor de Sipán Chiclayo (tesis de licenciatura). Universidad Señor de Sipan. http://repositorio.uss.edu.pe/handle/uss/3050
Castillo, Yunia; Reyes, Adalis; Rodríguez, Inalvis (2016). Competencias informacionales. Breves reflexiones sobre el tema. Revista Información Científica, 95(4), 647-658. https://www.redalyc.org/journal/5517/551762901015/html/
Gamboa-Salinas, Jenny; Mancheno-Saá, Marcelo; Hurtado-Yugcha, Jacqueline (2023). Competencias Gerenciales y Transición digital para Mipymes Zona 3-Ecuador. Revista Venezolana De Gerencia, 28(101), 297-315. https://doi.org/10.52080/rvgluz.28.101.19
Gutiérrez, Daniel (2023). Diseño del módulo Uso ético de la información del curso virtual Gestiona información como un experto para fortalecer las competencias informacionales de docentes, investigadores y estudiantes de posgrado de la Universidad EAFIT. Universidad de Antioquia Escuela Interamericana de Bibliotecología Bibliotecología Medellín, Antioquia, Colombia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/dspace/handle/10495/33748
Hernández, Yamile (2019). La formación de competencias informacionales en estudiantes universitarios. Caso universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano (tesis de maestría). Bogotá Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/handle/10554/46136
Jiménez, Guillermo; Montes, Anabel (2023). Gestión del patrimonio documental de la Universidad de Matanzas. Preservación y socialización. Bibliotecas. Anales de Investigacion, 19(2), 1-8.
Jiménez, Carlos; Calderón María (2020). La competencia informacional como requisito para la formación académica en el siglo XXI. Gac Méd Espirit, 22(3), 1-3.
Morales, Rubí; Antúnez, Armando (2021). Infotecnología: herramienta para la gestión de información en la investigación. Universidad de Guadalajara.
Mantilla, Cristina; Peñafiel, Érika (2023). Gestión de la información y habilidades informacionales en los gestor de informacións universitarios (tesis maestría). Universidad Técnica de Ambato.
Sousa Reis, Carlos; Pessoa, Teresa; Gallego, María Jesús (2019). Alfabetización y competencia digital en Educación Superior una revisión sistemática. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 17(1) 12-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6977316
Vidal-Rendón, Evelyn (2021). Diseño y propuesta de un instrumento para medir habilidades informacionales en estudiantes de educación superior (tesis de doctorado). Centro de Enseñanza Técnica y Superior.
Yaques de la Rosa, María; Navas, Arturo; Peña, Juan; Peña Anisley (2023). Las habilidades investigativas. Una lógica sistematizada para la formación de competencias profesionales en la Educación Superior. Ciencia y Educación (edición especial), 1-13. https://www.cienciayeducacion.com/index.php/journal/article/view/210
Zempoalteca-Durán, Beatriz; González Martínez, Juan; Guzmán-Flores, Teresa (2023). Competencia digital docente para la mediación en ambientes virtuales mixtos. Apertura 15 (1), 102-121 Universidad de Guadalajara. http://doi.org/10.32870/Ap.v15n1.2276