Research in social and human sciences under the scheme of the university - company - State model: a look from the critical theory of society
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.5064Keywords:
Research, Triple Helix model, Instrumental rationality, Critical theory of societyAbstract
The Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación de Colombia –SNCTeI- (Colombia’s National System of Science, Technology and Innovation), as an element of its managment strategies, is in the process of incorporating a new model of innovation called «triple helix», that tends to transform the traditional formation and investigation oriented University of into a business oriented university. This paper essays an approach to the impact that the strategies of the model of science, technology and innovation on the research activity in humanistic and social areas, in the frame of knowledge management. It will begin by taking into account critical theory and its conception of instrumental rationality, which will allow to show the problems that this kind of rationality poses to research in human and social sciences. The methodology of this research is qualitative and exploratory, developed through interviews directed to researchers in this area of knowledge, responsible for administration and management, to those who design the policies of public and private universities, and to governmental organizations. These interviews pretend to show their appreciations on the impact that these new policies and management strategies will have on human and social sciences. One of the conclusions of these study is that the new model of innovation, called triple helix, pretends that universities lead initiatives and finance the creation of technology based companies. This causes the researchers in human and social sciences to try to adapt themselves to the parameters set by this model, which leads to a blurring of their objects of study, and to the risk that the research on their area is limited to the narrow margins allowed by the commercialization of its results.
Downloads
References
AKTOUF, Omar. La administración entre tradición y renovación. Cali:Editores – Impresores Ltda. 2001.
COLOMBIA. Departamento Nacional de Planeación. Documento CONPES3080. [En línea]. 2000. Disponible en: http://www.colciencia.gov.co/.[Consulta:18 de septiembre de 2008]
COLCIENCIAS. Acerca de la entidad. Historia. [En línea]. Disponible en:http://www.colciencia.gov.co/. [Consulta: 20 mayo de 2008].
_______. Convocatoria Nacional para la Medición de GruposReconocidos por Colciencias año 2004. Documento dirigido a losinvestigadores de los grupos y centros de investigación científica y tecnológicadel país. Bogotá. (2004) Pág. 3-6.
_______. Ciencias sociales en Colombia 1991. Bogotá: Editorial UniversidadNacional de Colombia. 1992.
ETZKOWITZ, Henry. The Triple Hélix Of University – Industry –Government. Implications for policy and Evaluation. Working Paper. (2002)
GALINDO CÁCERES, Luis Jesús. Técnicas de investigación en sociedad,cultura y comunicación. México: Addison Wesley. 1998.
GADAMER HANS, Georg. Verdad y método. Salamanca: Sígueme, 1977.331p.
HABERMAS, J. Conocimiento e interés. Ideas y Valores, 1975, vol. 42-45,p. 61-76.
HOYOS VÁSQUEZ, Guillermo y VARGAS GUILLEN, Germán. La teoríade la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación enciencias sociales: las ciencias de la discusión. Bogotá: Arfo, 2002.
HORKHEIMER, M., y THEODOR, A. Dialéctica de la Ilustración.Fragmentos filosóficos. Introducción y traducción de Juan José Sánchez.Madrid: Trotta. 1994, 303 p.
HUSSERL, Edmund. Ideas relativas a una fenomenología pura y unafilosofía fenomenológica. Libro Segundo: Investigaciones fenomenológicassobre la constitución. México: Fondo de Cultura Económica. 2005.
IBARRA C., E. Capitalismo académico y globalización. La universidadreinventada. [En línea]. 2003. Disponible en: http://www.scielo.br/pdf/es.[Consulta:23 de mayo de 2008]
JARAMILLO P., J. Unir voluntades, ante la urgente tarea de construir elfuturo de la región y del país. Revista Universidad Empresa Estado,2008,vol. 7, no. 9.
JARAMILLO VÉLEZ, Rubén. Presentación de la teoría crítica de lasociedad. Bogotá: Crear-Arte,1982.
MARDONES, J.M. Filosofía de las ciencias humanas y sociales.Materiales para una fundamentación científica. Barcelona: Antropos, 1991.
PLATA CAVIEDES, Juan José. Juego y conocimiento. Apuntes para unaagenda investigativa desde las ciencias sociales y humanas. [En línea].1990. Disponible en: http://www.redcreacion.org/documentos/simposio1if/JJPlata.htm. [Consulta: 15 de julio de 2008]
SANTOS BOAVENTURA, de S. Crítica de la razón indolente. Contra eldesperdicio de la experiencia. Bilbao: Desclée de Brouwer S.A., 2003.
_______ La universidad en el siglo XXI. Para una reforma democráticay emancipadora de la universidad. La Habana: Fondo Editorial Casa de lasAméricas. 102 pp.
________ Red de Información C&T para América Latina y el Caribe.[En línea]. 2005. Disponible en: http://infocyt.conicyt.cl/info. [Consulta:Septiembre de 2009]
RODRÍGUEZ IBAÑEZ, J.E. Teoría crítica y sociología. Madrid: Siglo XXIde España Editores, 1978.
UNESCO. Gran Programa 3: Ciencias Sociales y Humanas. [En línea].Disponible en: http://www.unesco.org.uy/institucional/es/institucional/la-organizacion/proyectos-y-programas/gran-programa-3-ciencias-sociales-y-humanas.html [Consulta: 24 de abril de 2009]
UREÑA, Enrique M. La teoría crítica de la sociedad de Habermas. Lacrisis de la sociedad industrializada. Madrid: Tecnos, S. A., 1998.
VARGAS GUILLÉN, Germán. Filosofía, pedagogía, tecnología. 3. ed.Bogotá: Sociedad de San Pablo y Universidad Pedagógica Nacional, 2006.
VÉLEZ WHITE, María Cecilia. Desarrollo del pensamiento crítico ycientífico a partir de revolucionar todo el sistema educativo. RevistaUniversidad Empresa Estado, 2008, Universidad de Antioquia. Programa deGestión Tecnológica, p. 22.