Libraries and society: interpretation around the library social vision in the thought of Judith Licea

Authors

  • Felipe Meneses Tello Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.7645

Keywords:

libraries and society, excluding libraries, including libraries, plural libraries, multicultural libraries, social library science, Judith Licea

Abstract

The interpretive approach of the social vision of Mexican librarian Judith Licea was carried out in three spheres. 1. Libraries and excluding society, 2. Libraries and the including society, 3. Libraries and plural society. The thought of Judith Licea around these dimensions was configured using two schemes that go from the general to the particular. This analysis concludes that the social library science viewpoint of the author makes it possible to weave a series of categories associated to what today is called social librarianship. In like manner that the homogenous idea in the sphere of library and information services should be abandoned to open the way for the differentiated idea. The study also shows that the professional librarians have a big challenge in the formal, informal and continuous process of learning and teaching.

|Abstract
= 100 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 62 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Meneses Tello, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctor in Librarianship and Information Studies. Professor of the College of Library Science, Faculty of Philosophy and Letters of the National Autonomous University of Mexico (UNAM) and Coordinator of the Library of the Institute of Mathematics, Area of scientific research, of the same university. Mexico, D. F., Mexico

References

ARCE CORTÉS, Tania. 2008. Subcultura, contracultura, tribus urbanas y culturas juveniles: ¿homogenización o diferenciación? Revista Argentina de Sociología. 2008, vol. 6, no. 11, p. 257-271.

CUBAN, Sondra. 2007. Serving new immigrant communities in the library. Westport, Connecticut : Libraries Unlimited, 2007. 255 p.

DU MONT, Rosemary; BUTTLAR, Lois and CAYNON, William. 1994. Multiculturalism in libraries. Westport, Greenwood Press, 1994. 240 p.

GEHNER, John. 2010. Libraries, low-income people, and social exclusion. Public Library Quarterly. Jan. 2010, vol. 29, no. 1, p. 39-47

GÓMEZ HERNÁNDEZ, José-Antonio; LICEA DE ARENAS, Judith. 2005. Compromiso de las bibliotecas con el aprendizaje permanente. La alfabetización informacional. En: LÓPEZ LÓPEZ, Pedro y GIMENO PERELLÓ, Javier coords. Información, conocimiento y bibliotecas en el marco de la globalización neoliberal. España: Trea, 2005. p. 145-179.

JONES, Plummer Alston. 1999. Libraries, immigrants, and the American experience. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1999. 256 p. Reconocimiento Sor Juana Inés de la Cruz. 2010. México, D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México, 2010. p. 7-8.

HANSSON, Joacim. 2010. Libraries and identity: the role of institutionalself-image and identity in the emergence of new types of libraries. Oxford: Chandos, 2010. 111 p.

LARSEN, Jens Ingemann; JACOBS, Deborah L.; VLIMMEREN, Ton van. 2004. Multiculturalidad en la biblioteca: cómo pueden servir las bibliotecas públicas a las poblaciones multiculturales. Barcelona: Fundación Bertelsmann, 2004. 107 p.

LICEA DE ARENAS, Judith. 1985. Práctica profesional y formación en bibliotecología. VIII Semana de Bibliotecología. Guadalajara, Jalisco: Universidad Autónoma de Guadalajara, 1985. p. 151-156

LICEA DE ARENAS, Judith. 1993. El futuro de la formación de bibliotecólogos. Ciencias de la Información. Sep. 1993, vol. 24, no. 3, p. 134-138

LICEA DE ARENAS, Judith. et al. 2002. Experiencias lectoras con grupos vulnerables de la ciudad de México: adultos mayores y niños indígenas. En: Memoria del Segundo Congreso Nacional de Bibliotecas Públicas. Guadalajara, Jal. México: Conaculta; Gobierno de Jalisco, Secretaría de Cultura, 2002. p. 227-232

LICEA DE ARENAS, Judith. 2007. A cincuenta años de distancia. En: 50 años de estudios universitarios en bibliotecología: una (re)visión de su historia. México: Sistemas Biblioinforma, 2007. p. 25-47

LICEA DE ARENAS, Judith. 2009. La alfabetización informacional en el entorno hispanomericano. Anales de Documentación. 2009, no. 12, p. 93-106

LICEA DE ARENAS, Judith; GÓMEZ HERNÁNDEZ, José Antonio. 2008. Biblioteca e inclusión social y cultural: ¿posibilidad o necesidad?. En: GOMÉZ HERNÁNDEZ, José-Antonio y QUÍLEZ SIMÓN, Pedro, coords. La biblioteca, espacio de cultura y participación. España: ANABAD, 2008. p. 195-218

LUEVANO-MOLINA, Susan, ed. 2001. Immigrant politics and the public library. Westport, Conn.: Greenwood, 2001. 208 p.

MacCANN, Donnarae. 1989. Libraries for immigrants and “minorities”: a study in contrasts. En: Social responsibility in librarianship: enssays on equality. Jefferson, N.C.: McFarland, 1989. 134 p.

MAFFESOLI, Michel. 1988. Le temps des tribus : le declin de l’individualisme dans les societes de masse. Paris: Meridiens klincksieck, 1988. 285 p.

Published

2010-12-27

How to Cite

Meneses Tello, F. (2010). Libraries and society: interpretation around the library social vision in the thought of Judith Licea. Revista Interamericana De Bibliotecología, 33(2), 315–336. https://doi.org/10.17533/udea.rib.7645

Issue

Section

Investigaciones