The Information literacy in the curricular processes of information sciences in Cuba
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.9486Keywords:
information literacy, information professionals, professional training, Cuba, Marta Abreu”Universidad Central de Las VillasAbstract
The article describes the evolution of the curricular design of Information Sciences in Cuba and particularly examines the presence of Information Literacy postulates in this evolution. In a special part, it characterizes the way in which Information Literacy is incorporated in the “D” Curriculum of Information Sciences in the Universidad Central de Las Villas “Marta Abreu”. The work used different methods: the historical-logic for the construction of a theoretical frame which shows the particularities of the Information Literacy process and the current status of the problems; the Inductivedeductive, to carry out the analysis and inference of the obtained data; the classic documental analysis for the gathering of the basic document sources; and the contents analysis to identify the categories and analysis units associated to Information Literacy and its presence in the diverse disciplines and courses of the revised studies plans. It concludes that the curricular design of the Information Sciences specialty was planned in Cuba according to the institutional transformation in the disciplinary and intellectual field, and associated to the particular context.
Downloads
References
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. 2007. Resolución 210/07: reglamento para el trabajo docente y metodológico en la educación superior. [en línea] La Habana: MES, 2007 [citado noviembre 10, 2010] Disponible en internet: http://www.uh.cu/sitios/cultdoc/content/Reglamento-Docente-y Metodol%C3%B3gicoResoluci%C3%B3n-210-07
CUBA. MINISTERIO DE EDUCACIÓN SUPERIOR. 2001. Carrera: Bibliotecología y Ciencia de la Información. Perfeccionamiento del Plan de Estudios “C”. La Habana: MES, 2001.
CUZA TÉLLEZ DE GIRÓN, María C. 1988. Desarrollo del sistema de enseñanza en las ramas de Información Científico Técnica, Bibliotecología y Archivología en la República de Cuba como parte de la revolución cultural y de la revolución científico-técnica. Revista Interamericana de Bibliotecología, Ene.-Jun. 1988, vol. 11, no. 1, p.79 94.
CUZA TÉLLEZ DE GIRÓN, María C. 1986. Análisis del perfeccionamiento del plan de estudios del curso regular diurno y avances del perfeccionamiento del curso regular para trabajadores de la especialidad de Información Científico-Técnica y Bibliotecología de la Universidad de La Habana. Actualidades de la Información Científica, 1986, vol. 17, no. 1, p.11-26.
DIHIGO Y MESTRE, Juan Manuel. 1930. La Universidad de La Habana, 1728- 1928. La Habana: Carasa, 1930. 69 p. DONNELLY, K.M. Librarian as teachers.2003. En: Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Taylor & Francis, 2003, p. 1545-1552.
DOYLE, C.S. 1994. Information Literacy in an Information Society: a concept for the Information age. New York: Syracuse University, 1994.
FRÍAS GUZMÁN, Maylín. 2008. La enseñanza bibliotecológica en Cuba: orígenes y factores condicionantes [en línea] ACIMED, 2008, vol. 17, no. 4 [citado octubre 10, 2010] Disponible en Web: http://www.sld.cu/revistas/aci/indice.html
FRÍAS GUZMÁN, Maylín. 2000. La formación de bibliotecarios universitarios en Cuba. Tutor: Linares Columbié, R. Tesis (Licenciatura en Ciencias de la Información y Bibliotecología). La Habana: Universidad de La Habana: 2000.
GUERRA PEREZ, Yosvany, y MARTÍ LAHERA, Yohannis. 2010. La alfabetización informacional en la formación pre y posgradual de bibliotecarios: breve mirada desde el análisis documental. En: Congreso Internacional de Información. Info’2010. La sociedad del conocimiento y sus aspectos críticos. La Habana: El Congreso, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
