Metapsychological arguments for a clinical intervention-research project on aggressivity

Authors

  • Leopoldo José Alfredo Martínez-Martínez Autonomous University of San Luis Potosí
  • María del Carmen Rojas-Hernández Autonomous University of San Luis Potosí

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.25717

Keywords:

aggressivity, drive, psychoanalysis, intervention

Abstract

This paper presents, from an intervention-research advance, a reflection on the use and meaning of the concept of aggressivity, which is one of the axes of such intervention for which a psychoanalytic device –aimed at looking after children whose disruptive acts constitute a serious problem in a boarding primary school– was proposed. This reflection is carried out by elucidating what the “psy” disciplines understand under the term aggressivity in order to both contrast it with the Freudian theorizations on drive and establish a possible relation between the notion of aggressivity and such Freudian theorizations.

|Abstract
= 382 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 422 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leopoldo José Alfredo Martínez-Martínez, Autonomous University of San Luis Potosí

Student of the Master's program in Psychology within the line of training in Psychoanalytic Studies by the Research Institute and Postgraduate degrees of the Faculty of Psychology of the Autonomous University of San Luis de Potosí. Degree in Psychology from the Faculty of Psychology of the UASLP.

María del Carmen Rojas-Hernández, Autonomous University of San Luis Potosí

Full-time professor-researcher at the Research and Postgraduate Institute of the Faculty of Psychology of the Autonomous University of San Luis Potosí. Doctorate in Psychology and Education, Line of Psychoanalytic Studies from the Autonomous University of Querétaro. Master's in Psychoanalytic Studies at the UASLP. Specialty in Child Clinical Psychology, UASLP. Degree in psychology.

References

De Ajuriaguerra, J. (2005/1973). Manual de psiquiatría infantil (4ta ed.). (A. Lopéz-Zea, Trad.) Barcelona: Masson.

Freud, S. (2005/1913b). La predisposición a la neurosis obsesiva. Contribución a la elección de neurosis. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed.) Vol. 12 (329-346). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2005/1913a). Recordar, repetir y elaborar. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed.) Vol. 12 (145-158). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1895[1894]). Obsesiones y fobias. Su mecanismo psíquico y su etiología. En Etcheverry, J. L. (Trad), Sigmund Freud. Obras completas (2ª ed., 8ª reimp.) Vol. 3 (69-84). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1911). Formulaciones sobre los dos tipos de acaecer psíquico. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (1ª ed., 10ª reimp.) Vol. 12 (217-232). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1907). Acciones obsesivas y prácticas religiosas. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed., 7ª reimp.) Vol. 9 (97-11). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1908). Carácter y erotismo anal. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed., 7ª reimp.) Vol. 9 (149-158). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1914). Introducción del narcicismo. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed., 11ª reimp.) Vol. 14 (65-98). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1915). Pulsiones y destinos de pulsión. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (1ª ed., 10ª reimp.) Vol. 12. (159-174). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1917[1915]). Duelo y melancolía. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (1ª ed., 10ª reimp.) Vol. 14 (235-256). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2006/1930[1929]). El malestar en la cultura. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed., 9ª reimp.) Vol. 21 (57-140). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2007/1920). Más allá del principio del placer. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (2ª ed., 12ª reimp.) Vol. 18 (1-63). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

Freud, S. (2008/1905). Tres ensayos para una teoría sexual. En Strachey, J. (Ed.), Etcheverry, J. L. (Trad.), Sigmund Freud. Obras completas. (1ª ed., 15ª reimp.) Vol. 7 (109-224). Buenos Aires: Amorrortu Editores.

García, P. D., & Nuñez, J. (1992). Hablando de agresión. Valencia: Universidad de Valencia.

Laplanche, J., & Pontalis, J. B. (2012/1967). Diccionario de psicoanálisis. México D.F.: Paidós.

Train, A. (2001). Agresividad en niños y niñas. Barcelona: Narcea.

Published

2016-02-01

How to Cite

Martínez-Martínez, L. J. A., & Rojas-Hernández, M. del C. (2016). Metapsychological arguments for a clinical intervention-research project on aggressivity. Affectio Societatis, 13(24), 72–88. https://doi.org/10.17533/udea.affs.25717