Uses of the knot. Effects of naming in autism

Authors

  • Marcela Beatriz Piaggi University of Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.324994

Keywords:

autism, knots, writing, naming, gaps, sinthome

Abstract

This paper is part of an ongoing thesis of the Master's Degree at the Faculty of Psychology of the University of Buenos Aires.

The reflection on the use of the knots in the autism clinic is one of the most interesting contributions of this work. Lacan's teaching between 1974-1976 is the base of this study, in which he addresses the Borromean knot in the passage from the triadic to the tetradic knot with the naming function as starting point, to arrive with the logic of knots to autism, characterized by the foreclosure of the gap. The development of the concept of naming as effects is essential to understand the approach of this paper.

|Abstract
= 361 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 267 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcela Beatriz Piaggi, University of Buenos Aires

Psychoanalyst. Grade Professor of the II Chair of Psychopathology, and of the Postgraduate Degree of the Faculty of Psychology of the University of Buenos Aires. Member of the Department of Autism and Psychosis in Childhood at the Escuela de Orientación Lacaniana de Buenos Aires. Professor and Psychologist of the Interdisciplinary Team of CENTES N ° 2 (Educational Center for Children with Subjective Times and Spaces), of the City of Buenos Aires.

References

Jullien, F. (1999). Tratado de la Eficacia. Buenos Aires: Libros Perfil.

Lacan, J. (1954). El Seminario Libro 1. Los Escritos técnicos de Freud. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1972-1973). El Seminario. Libro 20. Aún. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1973-1974). El Seminario Libro 21. Les Non-Dupes Errent. (Inédito).

Lacan, J. (1974-1975). El Seminario Libro 22. RSI. (Inédito).

Lacan, J. (1975-1976). El Seminario Libro 23. El Sinthome. Buenos Aires: Paidós.

Lacan, J. (1975). Conferencia en Ginebra sobre el síntoma. En Intervenciones y textos 2 (115-144). Buenos Aires: Manantial.

Laurent, E. (1981). Sobre algunos problemas de superficie en la psicosis y en el autismo. En Hay un fin de análisis para los niños (83-123). Buenos Aires: Colección Diva.

Laurent, E. (2002). Síntoma y nominación. Buenos Aires: Colección Diva.

Laurent, E. (2013). La batalla del autismo. Buenos Aires: Grama.

Maleval, J.C. (2012). Escuchen a los autistas. Buenos Aires: Grama.

Miller, J.A. (1988). La matriz del tratamiento del niño Lobo. En Estudios sobre el Autismo (11-26).Buenos Aires: Colección Diva.

Miller, J.A. (2003). Las psicosis ordinarias. Buenos Aires: Paidós.

Miller, J.A. (2011). Leer un síntoma. Recuperado de: http://ampblog06.blogspot.com.ar/2011/07/leer-erun-sintoma-por-jacques-alain.html

Piaggi, M. (2009). La constitución subjetiva en un caso de autismo. Un corte en la Estructura. En Memorias del I Congreso Internacional de Investigación y Practica Profesional. V Encuentro de Investigadores Mercosur (345-348). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires.

Piaggi, M. (2015). Nominación y agujero: Acerca de la forclusión del agujero en el autismo. En Memorias de VII Congreso Internacional de Investigación y práctica Profesional en Psicología. XXII Jornadas de Investigación XI Encuentro de Investigadores Mercosur (522-524). Buenos Aires, Argentina: Facultad de Psicología de la Universidad de Buenos Aires.

Schejtman, F. (2013). Sinthome: Ensayos de clínica psicoanalítica nodal. Buenos Aires: Grama.

Schejtman, F. (2013a). La clínica psicoanalítica. Verba, Scripta, Lectio. En Psicopatología: Clínica y Ética (17-62).Buenos Aires: Grama.

Soler, C. (1992). Rectificar al Otro. En Estudios sobre las psicosis (21-31). Buenos Aires: Manantial.

Tendlarz, S. (2016). Clínica del Autismo y la psicosis en la infancia. Buenos Aires: Colección Diva.

Tustin, F. (1987). Estado Autístico en los niños. Buenos Aires: Paidós

Published

2016-07-29

How to Cite

Piaggi, M. B. (2016). Uses of the knot. Effects of naming in autism. Affectio Societatis, 13(25), 71–95. https://doi.org/10.17533/udea.affs.324994