The institutionalization and identification project of an adolescent girl from a family involved in delinquency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.v17n32a02

Keywords:

institutionalization, identification project, adolescence, delinquency

Abstract

This paper is part of a research whose objective was to analyze the impact of the institutionalized life in the identification project of adolescent girls who were about to leave a foster home. The case study of one of the participants is here presented. The teenager in question comes from a family involved in organized crime. The objective is to analyze the identification registers that the young woman has been able to take from the institution for the develop ment of her identification project and to generate reflections on the usefulness of this type of assistance centers for minors without parental care.
|Abstract
= 684 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 392 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Argelia Noemi Ibarra Ibañez, National Autonomous University of Mexico

Licenciatura en Psicología, Universidad de Guadalajara. Maestría en Psicología,  Universidad Nacional Autónoma de México. Doctorado en Psicología,  Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Aulagnier, P. (1991). Construir(se) un pasado. Rev. APdeBA, 13, 441-468. Recuperado de: http://apdeba.aulainstitucional.com.ar/file,php/1/Aulagnier_Construirse-pasado_Revista-1991-3.pdf

Aulagnier, P. (2010). La violencia de la interpretación. Argentina: Paidós

Aulagnier, P. (2012). Los destinos del placer. Alineación, amor, pasión. Argentina: Paidós.

Aulagnier, P. (2010). Un intérprete en busca de sentido. Argentina: Siglo XXI

Baz M. (1999). La entrevista de investigación en el campo de la subjetividad. Caleidoscopio de subjetividades. Cuadernos del TIPI 8. México DF: UAM-X, CSH, Depto. de Educación y Comunicación. 2a. edición ISBN: 9706545883

Bos, K., Zeanah C., Fox N., Druty, S., McLaughlin K. & Nelson, C. (2011). Psychiatric Outcomes in Young Children with a History of Institutionalization. Harv Rev Psychiatry, 9(1) 15-24. Recuperado de http://eds.a.ebscohost.com.pbidi.unam.mx:8080/ehost/pdfviewer/pdfviewer?vid=13&sid=c073d7bb-3851-4c0b-aa6b-cc1fdd9b7b72%40sessionmgr4004&hid=4102

Freud, S. (1908). El creador literato y el fantaseo. Citado en Grunin, J. N. (2009). Proyecto identificatorio, historia y temporalidad en la clínica grupal de púberes y adolescentes con problemas de simbolización. Anuario de investigaciones UBA, 36, pp. 34-41. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/

Grunin, J. N. (2009). Proyecto identificatorio, historia y temporalidad en la clínica grupal de púberes y adolescentes con problemas de simbolización. Anuario de investigaciones UBA, 36, 34-41. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-16862009000100003

Grunin, J. N. (2008). Procesos de simbolización y trabajo de historización en la adolescencia. Cuadernos de psicopedagogía, 7(12), 1-16. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cap/v7n12/v7n12a04.pdf

Goffman, E. (2009). Los internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales. Buenos Aires: Amorrortu.

Guba, E. G. & Lincoln Y. S. (1994) Compting paradigms in qualitative research. En N. K. Denzin y. S. Linconln (Eds). Handbook of qualitative research, (pp. 105-117). Thousand Oaks: Sage Publications.

Lacan, J. (1956/2013). Escritos I. (T. Segovia y Suárez A. Trads.) Argentina: Siglo XXI.

Lastra S., & Saladino L. (2008). De la genealogía al proyecto identificatorio. Algunas puntualizaciones acerca de adolescencia y transmisión. Cátedra UBA. Recuperado de http://www.psi.uba.ar/academica/carrerasdegrado/psicologia/sitios_catedras/obligatorias/

Red Latinoamericana de Acogimiento Familiar (Relaf). (2011). Niños y niñas y adolescentes sin cuidados parentales en América Latina. Contextos, causas, consecuencias de la privación del derecho a la convivencia familiar y comunitaria. Documento de divulgación latinoamericano. Red latinoamericana de Acogimiento Familiar con el apoyo de cooperación con aldeas de SOS Internacional. Recuperado de http://www.relaf.org/Documento.pdf

Red Latinoamericana de Acogimiento Familiar (Relaf). (2011). Niñez y adolescencia institucionalizada: visibilización de graves violaciones de DDHH. Serie: Publicaciones sobre niñez sin cuidados parentales en América Latina: Contextos causas y respuestas. Recuperado de www.relaf.org/Documento%20agosto%202011%20Relaf.pdf

Red Latinoamericana de Acogimiento Familiar (Relaf). (2016). Los olvidados: Niños y niñas y “hogares”. Macro instituciones en América Latina y el Caribe. Recuperado de https://www.unicef.org/lac/20160210_RELAF_UNICEF_Macroinstituciones_web.pdf

Peres, A. (2008). Habilidades sociales en adolescentes institucionalizados para el afrontamiento a su entorno inmediato. Tesis de Doctoral, Universidad de Granada. Recuperado de http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/2093/1/17705381.pdf

Sociedad Mexicana de Psicología. (2009). Código Ético del Psicólogo. México: Trillas.

Stake, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

St. Petersburg–USA Orphanage Research Team. (2008). Characteristics of children, caregivers, and orphanages for young children in St. Petersburg, Russian Federation. Journal of Applied Developmental Psychology: Child Abandonment, 26, 477–506. doi: 10.1016/j.appdev.2005.06.002

Tortosa B. & Parra –Casado (2003). Violencia estructural, una ilustración del concepto. Documentación Social. N. 131. Universidad de Alicante. ISSN 0417-8106, pp. 57-72

Unicef. (2017). Informes. Niños institucionalizados. Recuperado de: https://www.unicef.org/spanish/search/search.php?q=informes&go.x=0&go.y=0

Unicef (2013). La situación de los niños, niñas y adolescentes en las instituciones de protección y cuidado de América latina y el Caribe. Informe de protección a la infancia. Recuperado de http://www.unicef.org/lac/La_situacion_de_NNA_en_instituciones_en_LAC_-_Sept_2013.pdf

Unicef. (2011). Características del adolescente institucionalizado. Recuperado de http://www.unicef.org/spanish

Published

2020-05-05

How to Cite

Ibarra Ibañez, A. N. (2020). The institutionalization and identification project of an adolescent girl from a family involved in delinquency. Affectio Societatis, 17(32), 40–58. https://doi.org/10.17533/udea.affs.v17n32a02