On the adolescents' relationship with knowledge and its vicisitudes
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.17994Keywords:
adolescence, school knowledge, ethical knowledge, graph of desire, ego IdealAbstract
This paper is a result of the research named Adolescents and knowledge: subjective positions, bond modalities, and possible destinies that was carried out in the context of the Master's Degree in Psychoanalytic Research (2010-2013) at the University of Antioquia (Colombia). One of the findings of this study is the understanding and arranging in hindsight of the subjective responses given by the adolescents interviewed. It is done from the graph of desire that Lacan proposes in his Seminar V. Indeed, the presence of the Other in the destinies that knowledge has in a teenager is crucial to understand the subjective positions of the adolescents. Thus, when an adolescent raises the question “what is my place in the desire of the Other?”, in relation with the school knowledge, he or she may respond with the ego Ideal I(A); with the fantasy, (S ◊ a); with the symptom, s(A); or with the signifier of the barred Other, S(A).
Downloads
References
Carmona, J. & Mejía, M; Bernal, H. (2004). Psicología social y psicoanálisis: Pichón con Lacan. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria Luis Amigó.
Cordie, A. (1994).Los retrasados no existen. Buenos aires, Argentina: Nueva Visión.
Cordie, A. (2004).Doctor, ¿Por qué nuestro hijo tiene problemas? Buenos Aires, Argentina: Nueva visión.
Freud, S. (2006).El yo y el ello.En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.).Obras Completas, Vol. XIX, pp. 1-65. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.(Obra publicada originalmente en 1923).
Freud, S. (2006).Psicología de las masas y análisis del yo.En J. Strachey (Ed.) y J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.).Obras Completas,Vol. XVIII, pp. 63-136. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.(Obra publicada originalmente en 1920).
Gallo, H. (s.f).Estudio de caso y entrevista investigativa en ciencias sociales versus entrevista y clínica del caso en psicoanálisis Nel Medellín. Disponible en: http://www.nel-medellin.org/template.php?sec=Textos-online&file=Textos-online/Textos/Estudio-de-caso-y-entrevista-investigativa.html#
Giraldi, G. (2008).La educación sexual y los síntomas actuales: conexiones entre la educación y el psicoanálisis. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Giraldi, G. (1998).Educación y psicoanálisis: aprender, querer aprender y no aprender en la escuela. Rosario, Argentina: Homo Sapiens.
Jiménez, M. & Páez, R. (2008).(comp. y textos introductorios). Deseo saber y transferencia: un acercamiento psicoanalítico a la educación. México: Siglo Veintiuno Editores. Revista Affectio Societatis Vol. 10, N.° 19. ISSN 0123-888430
Lacadée, P. (2008).Adolescentes en el colegio. Dela más delicada de las transiciones a la crisis del lenguaje articulado. En Mediodicho. Revista de Psicoanálisis N° 33,abril 2008: Nuevas intervenciones sobre el cuerpo. Escuela de la Orientación Lacaniana. Sección Córdoba, pp. 23-31.
Lacan, J. (2009).Elseminario de Jacques Lacan, Libro5: Las formaciones del inconsciente. (8ª reimp.) Buenos Aires, Argentina: Paidós (Obra publicada originalmente en1957-58).
Lacan, J. (2005).Escritos 2. (23ª ed. en español) Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Lacan, J. (2007).El seminario de Jacques Lacan, Libro7: La ética del psicoanálisis. (10ª reimp.) Buenos Aires, Argentina: Paidós. (Obra publicada originalmente en 1959-60).
Mesa, C. (1999).La adolescencia: un momento de vacilación. En: Adolescencia o adolescencias. Representaciones y contextos. Medellín, Colombia: Instituto Jorge Robledo.
Miller, J. (1998).El seminario de lectura del libro V de Jacques Lacan. Las formaciones del inconsciente. Barcelona, España: Escuela del Campo Freudiano de Barcelona.
Miller, J. (2009).Dos dimensiones clínicas: síntoma y fantasma. En: Conferencias porteñas. Tomo I. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Miller, J. (2005).El ruiseñor de Lacan. En: Del Edipo a la sexuación. Buenos Aires, Argentina: ICBA/Paidós pp.245-265.
Stevens, A. (2001a, abril).Nuevos síntomas en la adolescencia. En: Revista Lazos. No. 4 Abril de 2001, Publicación de la EOL Sección Rosario, Ed. Fundación Ross.
Stevens, A. (2001b, marzo).La clínica de la infancia y la adolescencia. Ponencia presentada en Córdoba Argentina, en el Seminario organizado por el Centro de Investigación y Estudios Clínicos CIEC, Fundación asociada al Instituto del Campo Freudiano.
Tizio, H. (1992 abril/mayo).Sobre la investigación. En: Uno por uno.29/30, 17-18.Tizio, H. (2002).Actualidad de la conexión psicoanálisis-pedagogía. En Seminario de otoño: el cuerpo en la clínica psicoanalítica. Córdoba, Argentina: Hugo Báez Editorial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..