Passing from sexuality to sexuation: from myth to negative ontology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.v20n38a05

Keywords:

formulae of sexuation, negative ontology, feminine, masculine, unconscious, logic of the not-all, sexual difference

Abstract

This essay proposes that the conceptualization of the "sexual" in psychoanalysis must be studied in its polysemy and complexity. It aims to identify some problematic knots in Freud's and Lacan's work when claiming the relationship between sexuality and the unconscious. It examines Oedipus and the castration complex in Freud's, and the formulae of sexuation and the logic of not-all in Lacan's. Finally, it establishes some links between psychoanalysis and the thinking of authors such as Butler and Preciado, among others from the Ljubljana philosophical school, in order to argue that sexuality is an epistemic-political field of action that confronts the biopolitical and historicist approaches with the negative ontology.

|Abstract
= 783 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 970 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Aguilera Hunt, Chilean Society of Psychoanalysis ICHPA

Psicólogo, Universidad Católica de Chile. Magíster en Psicología Clínica mención Psicoanálisis, Universidad Adolfo Ibáñez. Diplomado en Filosofía, Universidad Autónoma de Zacatecas. Psicoanalista de la Sociedad Chilena de Psicoanálisis (ichpa). Docente de posgrado de la Universidad Adolfo Ibáñez, de la Universidad Austral de Chile y del Instituto Chileno de Psicoanálisis (ichpa). Escritor y psicoanalista en ejercicio clínico en la ciudad de Valdivia, Chile, y en formato remoto.

References

Badiou, A. (2015/1988). El ser y el acontecimiento. Manantial.

Bonoris, B. (2014). El sexo y el inconsciente. Notas de comienzo de investigación. Inédito.

Bonoris, B. y Recalde, J. (noviembre de 2014). La diferencia lógica de los sexos. VI Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología - XXI Jornadas de Investigación - Décimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires. https://www.aacademica.org/jose.recalde/6

Butler, J. (2005/1993). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del “sexo”. Paidós.

Butler, J. (2006/2004). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Paidós.

Butler, J. (2007/1990). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Butler, J., Laclau, E. y Žižek, S. (2004/2000). Contingencia, hegemonía y universalidad. Diálogos contemporáneos en la izquierda. Fondo de Cultura Económica.

Castro-Gómez, S. (2015). Revoluciones sin sujeto. Slavoj Žižek y la crítica del historicismo posmoderno. Akal.

Copjec, J. (2006). El sexo y la eutanasia de la razón. Ensayos sobre el amor y la diferencia. Paidós.

Deleuze, G. (2005/1969). Lógica del sentido. Paidós.

Despentes, V. (2018/2006). Teoría King-Kong. Literatura Random House.

Eidelsztein, A. (2015). Otro Lacan. Estudio crítico sobre los fundamentos del psicoanálisis. Letra Viva.

Foucault, M. (2008/1976). Historia de la sexualidad. Tomo 1: La voluntad del saber. Siglo Veintiuno Editores.

Freud, S. (2003/1923). La organización genital infantil. En J. Stratchey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.). Obras Completas (Vol. XIX, págs. 141-150). Amorrortu.

Freud, S. (2003/1924). El sepultamiento del complejo de Edipo. En J. Stratchey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.). Obras Completas (Vol. XIX, págs. 177-188). Amorrortu.

Freud, S. (2012/1912). Sobre la más generalizada degradación de la vida amorosa (Contribuciones a la psicología del amor, II). En J. Stratchey (Ed.) y J. L. Etcheverry (Trad.). Obras Completas (Vol. XI, págs. 169-184). Amorrortu.

Hamza, A. & Ruda, F. (2019). Interview with Alenka Zupančič: Philosophy or Psychoanalysis? Yes, Please! Crisis & Critique, 6(1), 434-453. https://www.crisiscritique.org/storage/app/media/2019-04-02/complete-final.pdf

Lacan, J. (1973-1974). EL seminario de Jacques Lacan, Libro 21: Los no incautos yerran. Inédito. Traducción. Ricardo Rodríguez Ponte.

Lacan, J. (2006/1964). El Seminario de Jacques Lacan, Libro 11: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Paidós.

Lacan, J. (2006/1972-1973). El seminario de Jacques Lacan, Libro 20: Aun. Paidós.

Lacan, J. (2009/1958). La significación del falo. En Escritos 1 (págs. 653-662). Siglo Veintiuno Editores.

Lacan, J. (2009/1962-63). El seminario de Jacques Lacan, Libro 10: La angustia. Paidós.

Lacan, J. (2009/1971). El seminario de Jaques Lacan, Libro 18: De un discurso que no fuera del semblante. Paidós.

Lacan, J. (2011/1967-1968). Mi enseñanza. Paidós.

Lacan, J. (2012/1971-1972). El seminario de Jacques Lacan, Libro 19: …O peor. Paidós.

Llevadot, L. (2020). No somos histéricas, somos históricas: Žižek, Butler y el problema de la diferencia sexual. Res Pública. Revista de Historia de las Ideas Políticas, 23(3), 343-354. http://dx.doi.org/10.5209/rpub.70746

Preciado, P. B. (2008). Testo yonqui. Espasa Calpe.

Preciado, B. (2012). “Queer”: Historia de una palabra. Parole de queer [en línea]. http://paroledequeer.blogspot.com.co/2012/04/queer-historia-de-una-palabra-por.html

Preciado, P. B. (2020). Yo soy el monstruo que os habla. Informe para una academia de psicoanalistas. Anagrama.

Rovira, L. (2018). Sexuación y formalización: diversas lecturas de las fórmulas de la sexuación lacanianas. Brueghel.

Rubin, G. (1986). El tráfico de mujeres: notas sobre la “economía política” del sexo. Revista Nueva Antropología, VIII(30), 95-145. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15903007

Žižek, S. (2003/1989). El sublime objeto de la ideología. Siglo Veintiuno Editores.

Žižek, S. (2005). Menos que nada. Hegel y la sombra del materialismo dialéctico. Akal.

Žižek, S. (2008). Cómo leer a Lacan (F. Rodríguez, trad.). Paidós.

Žižek, S. (2020). El sexo y el fracaso del absoluto. Paidós.

Zupančič, A. (2019). Philosophy or Psychoanalysis? Yes, Please! Crisis & Critique, 6(1), 434-453.

Published

2023-06-06

How to Cite

Aguilera Hunt, R. (2023). Passing from sexuality to sexuation: from myth to negative ontology. Affectio Societatis, 20(38), 1–32. https://doi.org/10.17533/udea.affs.v20n38a05