Remembrance editor

Authors

  • Felipe González Arango National University of Colombia, University of Los Andes

Keywords:

Memory, Remembrance, Photographic record, Collective memory, Óscar Muñoz, Lonely editor.

Abstract

It is of common knowledge that memory and that remembrance is a flawless human mechanism. We think that when an event is remembered; the image I have of it is the exact representation of what really happened. Nevertheless, memory and remembrance are more fallible than what we think they are. The Colombian artist Óscar Muñoz, in his work Lonely Editor (2011), makes an exploration of what are the limitations of memory and the paradoxes that exist for trying to register and preserve it. The main objective of this essay is to show how, in Muñoz’s work, memory limitations are exposed, to show how misleading mnemonic register is and to show the human frustration for wanting to preserve them. To show it, this text makes a dialogue with Barthes’ work (relative to the photographic portrait as a record) and with Ricœur’s work (relative to the relationship between memory and forgetfulness in re-memoration process). The essay will develop as follows: I begin by a brief description of the work, then I present the portrait as a photographic registry and its limitations; then I explain the advantages and the scope of
video as a technological mean and the features of the screening are analyzed. In the final section, I explain how the interaction between the work and the public reinforces the thesis put forward.
|Abstract
= 170 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 52 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe González Arango, National University of Colombia, University of Los Andes

Undergraduate student of Psychology at the National University and of Economics at the Universidad de los Andes.

References

Barthes, R. (1989). La cámara lúcida: notas sobre la fotografía. Barcelona: Paidós.

Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Madrid: RIALP S. A.

Garzón, D. (2005). Óscar Muñoz. En D. Garzón (Ed.), Other Voices other Art: Ten Conversations with Colombian Artists 44-69. Bogotá: Planeta.

Giraldo, E. (2010). Fenomenología de la desaparición. Óscar Muñoz y la poética de los elementos. En E. Giraldo, Los límites del índice: imagen fotográfica y arte contemporáneo en Colombia (pp. 53-69). Medellín: La Carreta Editores E. U.

Halbwachs, M. (1950). La mémoire collective. Québec: Les classiques des sciences sociales, 26. Recuperado de http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_collective/memoire_collective.pdf.

Herzog, H.-M. (2009). Conversación con Óscar Muñoz. En Ministerio de Relaciones (Ed.), Inmemorial (pp. 100-116). Bogotá: La Silueta.

Iovino, M. A. (2003). Volverse Aire. Bogotá: Ediciones Eco.

Malagón-Kurka, M. M. (2010). Arte como presencia indéxica. La obra de tres artistas colombianos en tiempos de violencia: Beatriz González, Óscar Muñoz y Doris Salcedo en la década de los noventa. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Noorthoorn, V. (2013). “Óscar Muñoz: el lugar habitado”. En J. Roca (Ed.), Óscar Muñoz: Entre contrarios (pp. 13-22). Bogotá: Seguros Bolívar.

Ricœur, P. (2000). La mémoire, l’Histoire, l’Oubli. París: Éditions de Seuil.

Ricœur, P. (2004). La memoria, la Historia, el Olvido. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Roca, J. (2009). Óscar Muñoz: Inmemorial. En Ministerio de Relaciones Exteriores (Ed.), Inmemorial (pp. 48-52). Bogotá: La Silueta.

Roca, J. (2012). Protofotografías. En Museo de Antioquia (Ed.), Óscar Muñoz: protofotografías (pp. 8-21). Medellín: Especial Impresores S.A.S.

Roca, J. (2013). Oscar Muñoz: entre contrarios. Bogotá: Seguros Bolívar.

Rojas, D. (2014). Fotografía y violencia. Inédito. Trabajo presentado para el curso Fotografía, una imagen pensante, Facultad de Artes y Humanidades, Departamento de Arte, Universidad de los Andes, Bogotá.

Willis, M. (2012). Entrevista retrospectiva a Óscar Muñoz. En Museo de Antioquia (Ed.), Óscar Muñoz: Protofotografías (pp. 70-89). Medellín: Especial Impresores S.A.S.

Published

2017-09-30

How to Cite

González Arango, F. (2017). Remembrance editor. Artes La Revista, 14(21), 40–49. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/329015

Issue

Section

Artículos de Investigación