The classical guitar in Medellin: history and development from conservatory of music of Antioquia

Authors

  • Sergio Arroyave Jiménez University of Antioquia

Keywords:

Guitar history in Medellín, University of Antioquia Conservatory.

Abstract

This article describes chronologically the years traveled by the chair of guitar at the University of Antioquia since the opening of the conservatory in 1960, the antecedents and events most representative in which the guitar movement developed in the city, the transition in the Conservatory at the Faculty of Arts and changes in the conception of teaching, the people who made fundamental contributions to the continuous improvement
of teaching classical guitar in the city. It also exposes the different pedagogical works that were implemented with each generation of teachers and how effective they became.
|Abstract
= 465 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 378 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sergio Arroyave Jiménez, University of Antioquia

Master in Classical Guitar, Universidad de Antioquia.

References

Aguado, D. (1843). Nuevo método para guitarra Op. 6. Buenos Aires: Ricordi Americana.

AtticRecordShop. (13 de octubre de 2016). Rufino Duque Naranjo. Recuperada de https://atticrecordshop.blogspot.com.co/2016/10/rufino-duque-naranjo-vibraciones-solo_13.html

Bauman Rare Books. (s. f.). Carcassi’s method for the guitar, 1853, in original paper boards. Recuperado de: https://www.baumanrarebooks.com/rare-books/carcassi-matteo/new-and-improved-method-for-the-guitar/75579.aspx

Bechara, F. (2011). Músicas tradicionales andinas colombianas en el repertorio para guitarra en Medellín-departamento de Antioquia (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona.

Bedoya, C. (1975). Bellas Artes: Historia del Instituto de Bellas Artes. Medellín, Colombia: Sociedad de mejoras públicas.

Brouwer, L. (1972). Estudios sencillos. París: Editions Max Eschig.

Cardona, J. A. (2011). La influencia de la música costeña en Medellín. Análisis musicológico de las 5 piezas costeñas para guitarra de Bernardo Cardona Marín (Tesis de maestría). Universidad Autónoma de Barcelona, Bellaterra, Barcelona.

Carcassi, M. (1972). Classical guitar method. Estados Unidos: California Music Press.

Carcassi, M. (1994). The complete Carcassi guitar Method. Estados Unidos: Melbay Publications.

Duque, R. (1962). Vibraciones (LP). Medellín: Rudunar.

El Colombiano. (mayo de 2010). Centro de Información Periodística CIP Histórico Sucedió hace... años. Recuperado de: http://www.elcolombiano.com/blogs/casillerodeletras/wp-content/uploads/2010/06/historicosucedio.pdf

Espinosa, H. (2011). Génesis de un proyecto público de educación musical en Medellín: el Conservatorio de la Universidad de Antioquia (1960- 1974) (Tesis de maestría). Universidad de Antioquia, Medellín.

Fernández, R. (2016). Historia de la guitarra. Entrevistado por S. Arroyave. Inédita.

Giuliani, M. (1949). 120 Estudios para mano derecha. S. l.: s. e.

Larrahondo, R. A. (2014). Historia de la guitarra. Entrevistado por S. Arroyave. Inédita.

Marín, H. (2006). Del Conservatorio al Departamento de Música. S. l.: Editorial Artes y Letras.

Montoya, J. B. (2013). Los conflictos en la Universidad de Antioquia: Una lectura histórica y valorativa de los diferendos entre los estudiantes y la administración de la universidad 1970-2006. Recuperado de: http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/red/article/view/20014

Mudarra, A. (1546). Tres libros de música en cifra para vihuela. Sevilla: Talleres del Impresor Juan de León.

Pujol, E. (1931). Escuela razonada de la Guitarra. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Rendón, H. (2012). “Músico, maestro y amigo. Elkin Pérez Álvarez, un pedagogo de las músicas tradicionales y populares del país”. Acontratiempo, (19). Recuperado de: http://www.musigrafia.org/acontratiempo/?ediciones/revista-19/homenaje-a/msico-maestro-y-amigo-elkin-perez-lvarez-un-pedagogo-de-las-msicas-tradicionales-y-populares-del-pas.html

Sagreras, J. (1922). Lecciones de guitarra. Obra de enseñanza perfecta minuciosamente digitada. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Sagreras, J. (1956). Las primeras lecciones de guitarra. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Sagreras, J. (1969). Técnica superior de guitarra: de acuerdo con la moderna escuela del maestro Tárrega. Buenos Aires: Ricordi Americana.

Sor, F. (1977). Complete works for guitar. Estados Unidos: Shattinger International Music.

Universidad de Antioquia (s. f.). Documento rectoral de transformación curricular programa música-instrumento. Medellín: autor.

Villalobos, H. (1953). Douze études. Editions max eschig. París: S. e.

Wade, G. (2012). Andrés Segovia [Fotografía]. Recuperada de http://www.bach-cantatas.com/Bio/Segovia-Andres.htm

Published

2019-03-09

How to Cite

Arroyave Jiménez, S. (2019). The classical guitar in Medellin: history and development from conservatory of music of Antioquia. Artes La Revista, 16(23), 38–63. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337823

Issue

Section

Dossier: Música e industrial Culturales