Luis Uribe Bueno and his debut in the recording industry

Authors

  • Alexander Restrepo Peláez University of Antioquia

Keywords:

Luis Uribe Bueno, Autonomy of the art, Recording industry.

Abstract

At the beginning of the 1950s, the first record companies emerged in Medellin, several of them with important technological advances that allowed their consolidation and positioning in the local and national
recording industries. As a result, the city became the axis of the country’s musical production. The specialization of functions of those involved in the technical aspect of recording production and advances in recording technology were determining factors of this cultural phenomenon. However, the participation of some musicians in the direction of these enterprises, gave a qualification framework that goes beyond the technical. This article portrays Luis Uribe Bueno’s incursion into Medellín’s recording industry, exhibiting his contributions to bambuco composition and performance, and providing a panoramic view of the traits that characterized the reception during that time of the national music industry. Therefore, through a chronological exercise, this article proposes an avenue to study the role of the musician in the dynamics of musical production. 
|Abstract
= 244 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 170 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Restrepo Peláez, University of Antioquia

Master in Guitar, University of Antioquia.

References

Archivo Luis Uribe Bueno. Fondo de Investigación y Documentación de Músicas Regionales. Medellín, Facultad de Artes, Universidad de Antioquia.

Arias, J. D. (2011). La industria musical en Medellín 1940-1960: cambio cultural, circulación de repertorios y experiencias de escucha. Universidad Nacional de Colombia, Medellín, Colombia.

Cortés Polanía, J. (2004). La música nacional y popular colombiana en la Colección Mundo al Día (1924-1938). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Franco, H. (mayo de 1950). Luis Uribe Bueno. Gloria, pp. 14-15.

Gil Araque, F. (2003). Ecos, con-textos y des-conciertos: la composición y la práctica musical en torno al Concurso Música de Colombia 1948-1951 patrocinado por Fabricato (informe de investigación). Medellín: Universidad Eafit.

Hobsbawm, E. y Ranger, T. (1983). The invention of tradition. Cambridge: Cambridge University Press.

Jaramillo, E., Hernández, J., Uribe de Echavarría, M., Echavarría, J. y Lalinde, G. (1949). Acta del jurado calificador del Concurso de Música de Colombia 1949, abierto por Fabricato [prensa sin identificar].

Londoño, M. E., Franco, J. H., Tobón Restrepo, A. y Zapata Builes, J. (1994). A vivir la música. Programa de investigación Valores Musicales Regionales y Educación Musical en Colombia. Subproyecto 1, Región Andina. Medellín: Universidad de Antioquia.

“Pintora, a los 75 años de edad, la artista Concha Cataño Jaramillo, magnífica contralto y maestra jubilada”. (1 de octubre de 1980). El Colombiano.

Prensa s.n. (c. 1953). S. d.

Restrepo Duque, H. (s. f.). Un hombre que sintetiza 25 años de música nacional. La Patria, Revista Dominical, pp. 7-8.

Restrepo Duque, H. (3 de marzo de 1954). El músico del momento-Que la Música Colombiana debe orquestarse para que triunfe en el exterior, opina Luis Uribe Bueno. Radioletras, sección de El Diario, pp. 2-3.

“Revoluciona el género de pasillos en Colombia la obra ‘El cucarrón’”. (s. f.). El Diario.

Tobón Restrepo, A. [investigador principal]. (2004). Proyecto de investigación Luis Uribe Bueno, su vida y su obra. Primera etapa: recuperación de memoria, ordenamiento y protección de sus archivos. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Uribe Bueno, L. (s. f.). Reportaje al maestro Luis Uribe Bueno/Contestación al reportaje [mecanoescrito].

Uribe Bueno, L. (1995). Señores, Directivos de Radio Nacional de Colombia [mecanoescrito].

Vélez de Restrepo, L. (16 de marzo de 1987). El maestro Luis Uribe Bueno cristaliza el sueño de rescatar los valores artísticos. El Colombiano, p. 7B.

Yoni, F. (s. f.). Audiomúsica en el mundo, Colombia [prensa sin identificar]. p. 1.

Published

2019-03-09

How to Cite

Restrepo Peláez, A. (2019). Luis Uribe Bueno and his debut in the recording industry. Artes La Revista, 16(23), 124–135. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337826

Issue

Section

Dossier: Música e industrial Culturales