Transforming the trauma of the victims of violence: an experience in artistic education

Authors

  • Agustín Parra Grondona University of the Basque Country, University of Los Andes

Keywords:

Artistic education, Traumatic experience, Expression, Healing, Sensation.

Abstract

This article presents an experience of artistic education with victims of violence, the final objective of which is not the production of works of art, but the immersion in a process of development of a consciousness of the mind-body unity and of artistic expression, through which the participants could positively transform their traumas. This process was undertaken in the context of the Cuidarte project. An act of life for the people who were victims of sociopolitical violence, through the means of a workshop called Art and Healing, in which the participants incorporated techniques that link mind and body in order to regulate their levels of psychophysical activation and reach the relaxation response (massages, breathing techniques and corporal exercises derived from performance); they carried out activities to develop sensitivity and consciousness of bodily sensations; they performed exercises oriented toward the artistic expression of bodily sensations liked
with their traumatic experiences, and they applied a method of pre- and post-evaluation in order to verify the effects of these exercises on their muscular tone as an indicator of the advances reached by these participants in their mind-body in relation to their sensation of power in the face of the trauma they had experienced. At the end of the workshop, the participants reported significant advances in the process of positive transformation of the traumas produced by violence.
|Abstract
= 432 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 226 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Agustín Parra Grondona, University of the Basque Country, University of Los Andes

Doctor in Sculpture. University of the Basque Country. Psychologist. University of the Andes, Colombia.

References

Acevedo, M., Acevedo, M. y Luca, M. de (2001). Sistema de medición de estrés. Revista Mexicana de Ingeniería Biomédica, 22(1), 20-25.

Arnheim, R. (1980 [1954]). Hacia una psicología del arte. Arte y entropía. Madrid: Alianza.

Benson, H. y Klipper, M. Z. (1977). Relajación. Barcelona: Pomaire.

Bresó, E., Rubio, M. y Andriani, J. (2013). La inteligencia emocional y la atención plena (mindfulness) como estrategia para la gestión de emociones negativas. Psicogente,16(30), 439-450.

Burch, V. (2014). Vivir bien con el dolor y la enfermedad. Mindfulness para liberarte del sufrimiento. Barcelona: Kairós.

Echeburúa, E. (2004). Superar un trauma. El tratamiento de las víctimas de sucesos violentos. Madrid: Ediciones Pirámide.

Gallego, E. (1993). Masajes terapéuticos. Digitopuntura y quiromasaje. Madrid: Libsa.

García Grau, E., Fusté Escolano, A. y Bados López, A. (2008). Manual de entrenamiento en respiración. Barcelona: Departamento de Psicología, Universidad de Barcelona.

Herman, J. L. (1997). Trauma and recovery. Nueva York: Basic Books.

Kershaw, B. (1999). The radical in performance: between Brecht and Baudrillard. Londres: Routledge.

Levine, E. G. y Levine, S. K. (Eds.) (2011). Art in action. Londres: Jessica Kingsley Publishers.

Llinás, R. (2003). El cerebro y el mito del yo. El papel de las neuronas en el pensamiento y el comportamiento humanos. Bogotá: Norma.

Marxen, E. (2011). Diálogos entre arte y terapia. Del “arte psicótico” al desarrollo de la arteterapia y sus aplicaciones. Barcelona: Gedisa.

Merleau-Ponty, M. (1976 [1942]). La estructura del comportamiento. Buenos Aires: Editorial Hachette.

Merleau-Ponty, M. (2000 [1945]). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Ediciones Península.

Mind and Life Institute. (s. f.). Summer Research Institute. Recuperado de: https://www.mindandlife.org/summer-research-institute/

Palacios, L. y Heinze, G. (2002). Trastorno por estrés postraumático: una revisión del tema (primera parte).Salud Mental, 25(3), 19-26.

Pérez-Sales, P. (2004). El concepto de trauma y de respuesta al trauma en psicoterapia. Norte de Salud Mental, 5(20), 29-36.

Polo, L. (2000). Tres aproximaciones al arte terapia. Arte, Individuo y Sociedad, (12), 311-320.

Rappaport, L. (Ed.) (2013). Mindfulness and the arts therapies: theory and practice. Londres: Jessica Kingsley Publishers.

Robinson, R. (2006). Tai chi. Ejercicios e inspiraciones para el bienestar. Köln: Taschen.

Rogge, T. y Zieve, D. (2014). Trastorno de estrés postraumático. Recuperado de: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/spanish/ency/article/000925.htm

Teatro de los Sentidos. (s. f.). El hilo de Ariadna. Recuperado de: http://www.teatrodelossentidos.com/eo/obradetall.php?ido=17

Valencia, A. y Velásquez, A. M. (2013) Cuidarte. Un acto de vida para las personas víctimas de la violencia sociopolítica. Medellín: Banco Universitario de Programas y Proyectos de Extensión (Buppe), Convocatoria 2013, Universidad de Antioquia.

Xian, H. Y. (2004) Qigong. Ejercicios para el despertar. Recuperado de: http://www.taichichuan.com.es/articulos/todos-los-articulos-lista/1232-qigong-ejercicios-para-el-despertar

Published

2019-03-09

How to Cite

Parra Grondona, A. (2019). Transforming the trauma of the victims of violence: an experience in artistic education. Artes La Revista, 16(23), 256–264. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337833

Issue

Section

Artículos de Investigación