Ceramics, a cosmic portal for the spirit
Keywords:
Art, Ceramics, Phenomenology, Gaston BachelardAbstract
Within this text I portray a set of reflections based on my experiences during an artistic residency focused in the phenomenological research of the scientific and poetic fundaments of ceramics. The course was led by the engineer Claudia Silva, director of Arte+Ingeniería production studio in Medellín, Colombia. This was a research/creation-oriented program in the field of visual arts, completely tailored to my specific interests. Beginning from the planetary processes that result in the formation of clay materials and the work in the ceramist’s studio, I further explore and find a strong relation with the poetic philosophy of Gaston Bachelard. This allows me to identify and expose the parallels between the cosmological processes and the experiences with the materials during the production of ceramics. The creative process through clay allows us the possibility to actively explore our intimate relationship with the cosmos, where we recognize ourselves as matter in the midst of our active universe.
Downloads
References
Bachelard, G. (1982). La poética de la ensoñación. Fondo de Cultura Económica.
Bachelard, G. (1991). La tierra y los ensueños de la voluntad. Fondo de Cultura Económica.
Bachelard, G. (2006). La tierra y las ensoñaciones del reposo. Fondo de Cultura Económica.
Husserl, E. (2011). La idea de la fenomenología. Herder Editorial.
Merleau Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Ediciones Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Artes La Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.