The Situationist International and the utopian urbanism of Constant Anton
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361642Keywords:
Constant Anton, situationism, urbanism, utopia, artistic avant-gardeAbstract
In the following essay an analysis is developed around the artistic status of the Situationist International and the relationship it had with closely related phenomena, not only to art or the historical avant-gardes, but also to a revolutionary / activist thought, that is, with their ways and means of observing, representing or criticize some dynamics of society to think and constitute other ways of Being within inhabiting. In this direction, the artist Constant Anton and his work New Babylon is a main reference, which deserves a deep analysis, within the Situationist reflection for a new urbanism that would allow the elimination of the habit of having
predetermined routes -with starting point and arrival-, thus posing a continuous dérive in a futuristic world where man is exempt from work.
Downloads
References
Arias, J. I., Candia-Cáceres, A. y Landaeta, P. (2017). Más allá del urbanismo situacionista. Acerca de New Babylon de Constant. Quintana, (16), 141-156. https://www.redalyc.org/pdf/653/65357672007.pdf
Arranz Guilarte, M. (2021). Guy Debord y los situacionistas. El auge de la vida cotidiana en los albores de Mayo de 1968. Historiografías, (22), 75-89. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.2021226357
Constant, N. (1959). Otra ciudad para otra vida. En Internacional Situacionista. Textos completos en castellano de la revista Internationale situationniste (1958-1969) (Vol. 1, pp. 96-98). Literatura Gris. https://monoskop.org/images/d/da/Internacional_Situacionista_Vol_1.pdf
Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. Pre-Textos.
Fuentes Carrasco, M. (2005). Aproximación a la Nueva Babilonia de Constant. Baética: Estudios de Arte, Geografía e Historia, 41-60. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1410665.pdf
Fuentes Carrasco, M. (2008). Posiciones situacionistas sobre el Arte. Boletín de Arte, (29), 393-407. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2008.v0i29.4439
Gracia Melero, S. (2021). La influencia del situacionismo en las manifestaciones urbanas actuales: derivas estético-poéticas en las calles y en la red. Atrio. Revista de Historia del Arte, (2), 20-44. https://www.upo.es/revistas/index.php/atrio/article/view/6291
Hiernaux Nicolas, D. (2023). Habitar la ciudad: revisando los enfoques y propuestas situacionistas. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 13(1), 9-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8974303
Martínez Matías, P. (2023). ¿Otra vida es posible? La Internacional Situacionista y la revolución del deseo. Claridades. Revista de Filosofía, 15(2), 37-73. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i2.15198
Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. (2015). Constant. Nueva Babilonia. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.
Navarro, L. (1999). Internacional Situacionista. Textos completos en castellano de la “Internationale Situationniste” (Vol. 1). Literatura Gris.
Navarro Martínez, J. J. (2020). Espacio y ciudad en la teoría situacionista: hacia una crítica del urbanismo. Revistarquis, 9(2), 12-20. https://doi.org/10.15517/ra.v9i2.42593
Perniola, M. (2007). Los situacionistas. Historia crítica de la última vanguardia del siglo XX. A. Machado Libros S. A.
Santiago Muiño, E. (2020). Surrealismo, situacionistas, ciudad y Gran Aceleración. Por una psicogeografía del ahí en la era de la crisis ecológica. Re-visiones, (10), 1-14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.