The Situationist International and the utopian urbanism of Constant Anton

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.361642

Keywords:

Constant Anton, situationism, urbanism, utopia, artistic avant-garde

Abstract

In the following essay an analysis is developed around the artistic status of the Situationist International and the relationship it had with closely related phenomena, not only to art or the historical avant-gardes, but also to a revolutionary / activist thought, that is, with their ways and means of observing, representing or criticize some dynamics of society to think and constitute other ways of Being within inhabiting. In this direction, the artist Constant Anton and his work New Babylon is a main reference, which deserves a deep analysis, within the Situationist reflection for a new urbanism that would allow the elimination of the habit of having
predetermined routes -with starting point and arrival-, thus posing a continuous dérive in a futuristic world where man is exempt from work.

|Abstract
= 1 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Stiven Bohórquez Barrera, Universidad de Antioquia

Doctor en Historia del Arte del Arte y Musicología, Universidad de Salamanca (España).
Profesor adscrito al área de teoría del arte, Departamento de Artes Visuales, Universidad de Antioquia

References

Arias, J. I., Candia-Cáceres, A. y Landaeta, P. (2017). Más allá del urbanismo situacionista. Acerca de New Babylon de Constant. Quintana, (16), 141-156. https://www.redalyc.org/pdf/653/65357672007.pdf

Arranz Guilarte, M. (2021). Guy Debord y los situacionistas. El auge de la vida cotidiana en los albores de Mayo de 1968. Historiografías, (22), 75-89. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.2021226357

Constant, N. (1959). Otra ciudad para otra vida. En Internacional Situacionista. Textos completos en castellano de la revista Internationale situationniste (1958-1969) (Vol. 1, pp. 96-98). Literatura Gris. https://monoskop.org/images/d/da/Internacional_Situacionista_Vol_1.pdf

Debord, G. (2008). La sociedad del espectáculo. Pre-Textos.

Fuentes Carrasco, M. (2005). Aproximación a la Nueva Babilonia de Constant. Baética: Estudios de Arte, Geografía e Historia, 41-60. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1410665.pdf

Fuentes Carrasco, M. (2008). Posiciones situacionistas sobre el Arte. Boletín de Arte, (29), 393-407. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2008.v0i29.4439

Gracia Melero, S. (2021). La influencia del situacionismo en las manifestaciones urbanas actuales: derivas estético-poéticas en las calles y en la red. Atrio. Revista de Historia del Arte, (2), 20-44. https://www.upo.es/revistas/index.php/atrio/article/view/6291

Hiernaux Nicolas, D. (2023). Habitar la ciudad: revisando los enfoques y propuestas situacionistas. URBS. Revista de Estudios Urbanos y Ciencias Sociales, 13(1), 9-21. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8974303

Martínez Matías, P. (2023). ¿Otra vida es posible? La Internacional Situacionista y la revolución del deseo. Claridades. Revista de Filosofía, 15(2), 37-73. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v15i2.15198

Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia. (2015). Constant. Nueva Babilonia. Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia.

Navarro, L. (1999). Internacional Situacionista. Textos completos en castellano de la “Internationale Situationniste” (Vol. 1). Literatura Gris.

Navarro Martínez, J. J. (2020). Espacio y ciudad en la teoría situacionista: hacia una crítica del urbanismo. Revistarquis, 9(2), 12-20. https://doi.org/10.15517/ra.v9i2.42593

Perniola, M. (2007). Los situacionistas. Historia crítica de la última vanguardia del siglo XX. A. Machado Libros S. A.

Santiago Muiño, E. (2020). Surrealismo, situacionistas, ciudad y Gran Aceleración. Por una psicogeografía del ahí en la era de la crisis ecológica. Re-visiones, (10), 1-14.

Published

2025-12-12

How to Cite

Bohórquez Barrera, W. S. (2025). The Situationist International and the utopian urbanism of Constant Anton. Artes La Revista, 25(32), 92–112. https://doi.org/10.17533/udea.artes.361642

Issue

Section

Artículos de Reflexión