The existence of the theater in Abya Yala prior to the European conquest processes. A review of restricted definition of theater
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361150Keywords:
definition of theater, theatrical historiography, theater in Abya Yala, pre-Hispanic theater, theatrical theoryAbstract
The aim is to show that a certain Colombian theatrical historiographic tradition, regarding the denial of the existence of pre-Hispanic theatrical forms, has a theoretical foundation that must be reviewed, while it has consolidated a particular restricted definition of theater: expression of conflicts and dramatic situations of characters in action. Carlos José Reyes and Carlos Sánchez have postulated that before the arrival of the Spaniards there was no theater in our lands. Due to the above, we seek to understand that the supposed “myth” that these historians have consolidated must be questioned, to the extent that an expanded definition of theater is assumed. From the theories of José Luis García Barrientos, it is expected to verify that in the colonial chronicles of Juan de Castellanos and Fray Pedro Simón aesthetic elements can be traced that account for the presence of forms of theater in our lands prior to the European conquest. These aesthetic elements are supported by the comparisons identified by the chroniclers regarding the similarities between the Spanish “entremeses” and the “areítos” of Abya Yala. In this way, it is expected that theatrical studies regarding the so-called “pre-Hispanic” period, that can be expanded and revised.
Downloads
References
Acuña, R. (1975). Introducción al estudio del Rabinal Achi. unam, Instituto de Investigaciones Filológicas.
Aldana Cedeño, J. (2013). Desarrollo del teatro moderno en Colombia: los grupos experimentales entre 1940 y 1960. Aisthesis, (53), 185-202.
http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812013000100011
Alonge, R. (2010). Luigi Pirandello. Laterza.
Angelini, F. (1993). Il teatro barocco. Laterza.
Arellano, I. (2005). Teatro breve (loas y entremeses) del siglo de oro. Random House Mondadori.
Aristóteles. (1991). Poética. (Introducción, traducción del griego y notas Á. J. Cappelletti). Monte Avila Editores.
Aristóteles. (2015). Poética. (Introducción, notas y traducción E. Sinnot). Colihue.
Azparren Giménez, L. (1996). Documentos para la historia del teatro en Venezuela: siglos xvi, xvii y xviii. Monte Ávila.
Banham, M. (1988). The Cambridge guide to world theatre. Cambridge University Press.
Baty, G. y Chavance, R. (1965). El arte teatral. De los orígenes hasta nuestros días. (J. J. Arreola, Trad.). Fondo de Cultura Económica [Original francés, 1932].
Berkeley, A. (2009). Changing views of knowledge and struggle for undergraduate theatre curriculum, 1900-1980. En A. L. Fliotsos y G. S. Medford (Edits.), Teaching theatre today. Pedagogical views of theatre in higher education (pp. 7-30). Palgrave Macmillan.
Berthold, M. (1974). Historia social del teatro (Vol. 1). (Gilberto Gutiérrez Pérez, Trad.). Ediciones Guadarrama. [Original alemán, Stuttgart, 1968].
Braet, H., Nowé, J. y Tournoy, G (Edits.). (1985). The theatre in the Middle Ages. Leuven University Press.
Bratton, J. (2003). New readings in theatre history. Cambridge University Press. https://www.cambridge.org/co/universitypress/subjects/arts-
theatre-culture/british-theatre/new-readings-theatre-history?format=PB&isbn=9780521794633
Carlson, M. (1991). The theory of history. En S.-E. Case y J. Reinelt (Dirf.). The performance of power (pp. 272-279). University of Iowa Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt20h6tv1
Carlson, M. (1993). Theories of the theatre. A historical and critical survey from the Greeks to the present. Cornell University.
Carlson, M. (2002). The resistance to theatricality. SubStance, 31, 2/3 (98/99),238-250. https://doi.org/10.2307/3685489
Carnevali, D. (2017). Forma dramática y representación del mundo en el teatro europeo contemporáneo. Paso de Gato, Institut del Teatre.
Castellanos, J. de. (1847). Elegías de varones ilustres de Indias. Imprenta de la publicidad. [Original 1601].
Castellanos, J. de. (1886). Historia del Nuevo Reino de Granada (Tomo 1). Imprenta de Pérez Dubrull. [Original 1601].
Chancerel, L. (1963). El teatro y los comediantes. Breve historia del arte y los artistas. (M. Gallo, Trad.). Editorial Universitaria de Buenos Aires.
[Original francés, 1955].
D’Amico, S. (1939). Storia del Teatro Drammatico. 4 Vols. Vol. 1. Grecia e Roma – Medioevo. Vol. 2. L’Europa Dal Rinascimento al Romanticismo.
Vol. 3. L’Ottocento. Vol. 4. Il Teatro Contemporaneo. Rizzoli & Company.
De Toro, F. (1999). Intersecciones: Ensayos sobre teatro. Semiótica, antropología, teatro latinoamericano, post-modernidad, feminismo, post-colonialidad. Vervuert, Iberoamericana.
Descalzi, R. (1968). Historia crítica del teatro ecuatoriano. 6 vols. Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Dubatti, J. (2010). Filosofía del teatro II. Cuerpo poético y función ontológica. Atuel.
Dubatti, J., Forillo, C. y Tursi, A. (2008). Un instituto de investigación para las artes del actor. En J. Dubatti (Coord.), Historia del actor. De la escena clásica al presente (pp. 345-346). Colihue.
Dudden, F. E. (1994). Women and the American theatre: Actresses and audiences, 1790-1870. Yale University Press.
Evreinov, N. (1936). El teatro en la vida. Ercilla.
Fernández de Piedrahita, L. (1688). Historia general de las conquistas del Nuevo Reino de Granada. Amberes.
Fischer-Lichte, E. (1997). The show and the gaze of theatre. A European perspective. University of Iowa Press.
Fischer-Lichte, E. (1999, noviembre). La ciencia teatral en la actualidad. El giro performativo de las ciencias de la cultura (A. Lutter y A. Camacho, Trad.) [Ponencia]. Simposio estructura y función de procesos de intercambio cultural en el teatro popular contemporáneo de México, Perú y Colombia. El teatro como modelo de entendimiento cultural. Universidad Libre de Berlín, México, Claustro de Sor Juana.
Franco Frías, E., Suárez Rivas, J. y Hernández, E. (2005). Protagonistas del teatro jalisciense: voces y testimonios. Consejo Estatal para la Cultura y las Artes.
García Barrientos, J. L. (2010). Actuación y escritura (teatro y cine). Paso de Gato.
García Barrientos, J. L. (2012). Cómo se comenta una obra de teatro. Ensayo de método. Paso de Gato.
García Barrientos, J. L. (2017). Principios de dramatología. Drama y tiempo. Artezblai, Toma y Paso de Gato.
González Cajiao, F. (1986). Historia del teatro en Colombia. Instituto Colombiano de Cultura.
Grazioli, C. (2008). Luce e ombra. Storia, teorie e pratiche dell’illuminazione teatrale. Laterza.
Guinsburg, J. (2007). Da Cena em Cena: ensaios de teatro. Perspectiva.
Hartnoll, P. (1969). A concise history of the theatre. Scribner.
Hegel, G. W. F. (2007). Lecciones sobre la estética (A. Brotons Muñoz, Trad.). Akal. [Original alemán, 1842]
Henderson, M. C. (1986). Theatre in America. Two hundred years of plays, players and productions. Harry N. Abrams.
Henríquez Puentes, P. (2008). De la escena ritual a la teatral en una obra de teatro indígena prehispánico: Rabinal Achí o Danza del Tun. Aisthesis, (44), 67-81. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812008000100004
Herrera Atehortua, C. H. (2002). Entre máscaras y tablas. Apuntes para una historia del teatro en Medellín 1830-1950. Kabái, (10), 135-145.
Hill, E. G. y Hatch, J. V. (2003). A history of African American theatre. Cambridge University Press.
Howe, E. (1992). The first English actresses. Women and drama, 1660–1700. Cambridge University Press.
Hughes, G. (1928). The story of the theatre: A short history of theatrical art from its beginnings to the present day. S. French.
Juncosa, J. F. (1987). Abya Yala: una editorial para los indios. Chasqui, (23), 39–47. https://repositorio.flacsoandes.edu.ec/handle/10469/14969
Kenneth, M. y Melnitz, W. (1956). The living stage. A history of the world theater. Prentice-Hall.
Koller, A. M. (1984). The Theatre Duke. George II of Saxe-Meiningen and the German Stage. Stanford University Press.
Lamus Obregón, M. (1998). Teatro en Colombia: 1831–1886. Práctica teatral y sociedad. Ariel Historia.
Lamus Obregón, M. (2010). Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Luna Libros.
Levi, C. (1923). Studi di teatro. Remo Sandron.
Levy, P. (1999). ¿Qué es lo virtual? (D. Levis, Trad.). Paidós. [Original francés, 1995].
Louvat-Molozay, B. y Salaün, F. (Coords.). (2008). Le spectateur de théâtre. À l’âge classique (XVIIe–XVIIIe siècles). L’Entretemps Éditions.
Maffla Bilbao, A. (1990). Indigenismo en las noticias historiales de fray Pedro Simón. Mopa Mopa, 1(7), 11–18. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rmopa/article/view/5269
McConachie, B. (1995). Theatre history and the Nation-State. Theatre Research International, 20(2), 141–148. https://doi.org/10.1017/S0307883300008385
McConachie, B. (1997). Cultural Systems and the Nation-State: Paradigms for writing national theatre history. New England Theatre Journal, (8), 29–44.
Mora, B. (1985). Notas para la historia del teatro en Jalisco. Gobierno de Jalisco, Secretaría General, Unidad Editorial.
Muños, A. C. (2010). Teatro universitario en Guadalajara entre 1960 y 1990. Mirada Malva.
Nagler, A. M. (1959). A source book in theatrical history: Twenty-five centuries of stage history in more than 300 basic documents and other primary material. Dover Publications. [First edition 1952].
Ochando Madrigal, E. (2000). El teatro en Albacete durante la Edad de Plata (1924–1936). Instituto de Estudios Albacetenses “Don Juan Manuel” de la Excma. Diputación de Albacete. https://iealbacetenses.dipualba.es/high.raw?id=0000029944&name=00000001.original.pdf&attachment=0000029944.pdf
Oliva, C. y Torres Monreal, F. (2006). Historia básica del arte escénico. Cátedra.
Pandolfi, V. (1964). Storia universale del teatro drammatico (2 vols.). Unione Tipografico-Editrice Torinese.
Pardo, J. M. (1989). Teatro colombiano: síntesis de 30 años. Gestus.
Parra Salazar, M. N. y Maya Ruiz, J. S. (2013). ¡A teatro camaradas! Dramaturgia militante y política de masas en Colombia (1965–1975) [Tesis de historia]. Universidad de Antioquia.
Paz y Mélia, A. (1886). Introducción. En J. de Castellanos, Historia del Nuevo Reino de Granada (Tomo 1). Imprenta de Pérez Dubrull. [Original 1601].
Pefanis, G. (2007). Les carrefours dans la théorie de l’histoire et du théâtre. L’Annuaire théâtral: revue québécoise d’études théâtrales, (41), 174–186. https://doi.org/10.7202/041678ar
Pereira Salas, E. (1974). Historia del teatro en Chile. Universidad de Chile.
Pradier, J.-M. (1990). Toward a biological theory of the body in performance. New Theatre Quarterly, 6(21), 86–98. https://doi.org/10.1017/S0266464X00004000
Pradier, J.-M. (1995). Ethnoscénologie manifeste. Théâtre/Public, (123), 46–48. http://skenos.mshparisnord.fr/items/show/51
Pradier, J.-M. (1997). La scène et la fabrique des corps. Ethnoscénologie du spectacle vivant en Occident (Ve siècle av. J.-C. – XVIIIe siècle). Presses Universitaires de Bordeaux.
Ramos Smith, M. (1979). La danza en México durante la época colonial. Casa de las Américas.
Rela, W. (1969). Historia del teatro uruguayo. 1808–1968. Banda Oriental.
Restrepo, L. F. (2020). Un nuevo reino imaginado. Las Elegías de varones ilustres de Indias de Juan de Castellanos (2.ª ed.). Editorial Pontificia Universidad Javeriana. [Original, 1999].
Reyes, C. J. (2008). El teatro en el Nuevo Reino de Granada. EAFIT.
Reyes de la Maza, L. (1972). Cien años de teatro en México (1810–1910). INBA.
Rizk, B. J. (1987). El Nuevo Teatro Latinoamericano: una lectura histórica. Prisma Institute.
Robinson, M. (2009). The American play: 1787–2000. Yale University Press.
Saint-Victor, P. de. (1884). Les Deux Masques: tragédie, comédie (3 vols.). I. Les Antiques : Eschyle. II. Les Antiques: Sophocle, Euripide, Aristophane, Calidasa. III. Les Modernes: Shakespeare. Le Théâtre français depuis ses origines jusqu’à Beaumarchais. Calmann Lévy.
Salvat, R. (1996). El teatro como texto, como espectáculo. Montesinos. [Primera edición, 1983].
Sánchez, C. (2022, junio 23). Teatralidades originarias, memoria colectiva y ritualidad [Ponencia]. Octavo encuentro Sainetiando “Diálogos de la memoria”, Medellín, Teatro Barra del Silencio [Video]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1144056829333293
Sánchez Giraldo, S. (2008). De la tragedia griega al drama moderno. Editorial Universidad de Antioquia.
Sánchez, J. A. (1999). Dramaturgias de la imagen. Universidad de Castilla-La Mancha.
Sandrow, N. (1977). Vagabond stars: A world history of Yiddish theatre. Harper & Row.
Schechner, R. (1985). Between theatre and anthropology. University of Pennsylvania Press.
Scott, V. (1990). The Commedia dell’Arte in Paris, 1644–1697. The University Press of Virginia.
Simón, P. (fray). (1882). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las Indias Occidentales. Primera parte. Imprenta de Medardo Rivas. [Original 1627].
Simón, P. (fray). (1891). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las Indias Occidentales. Segunda y tercera parte. Imprenta de Medardo Rivas. [Original 1627].
Simón, P. (fray). (1892a). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las Indias Occidentales. Tercera parte. Imprenta de Medardo Rivas. [Original 1627].
Simón, P. (fray). (1892b). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las Indias Occidentales. Tomo 4. Tercera parte. Imprenta de Medardo Rivas. [Original 1627].
Simón, P. (fray). (1892c). Noticias historiales de las conquistas de tierra firme en las Indias Occidentales. Tomo 5. Tercera parte. Imprenta de Medardo Rivas. [Original 1627].
Sinnot, E. (2015). Introducción. En Aristóteles, Poética. Colihue.
Soria, M. T. (1980). Teatro boliviano en el siglo XX (3.ª ed.). Biblioteca Popular Boliviana de Última Hora.
Stranger, I. (2011). Cuaderno de dramaturgia. Teoría, técnica y ejercicios. Frontera Sur Ediciones.
Sueur, M. (1986). Deux siècles au Conservatoire national d’art dramatique. Conservatoire National Supérieur d’Art Dramatique.
Szondi, P. (1994). Teoría del drama moderno (1880–1950) (J. Orduña, Trad.). Ediciones Destino. [Original alemán, 1956].
Turner, V. (1982). From ritual to theatre: The human seriousness of play. PAJ Publications.
Turner, V. (1986). The anthropology of performance. PAJ Publications.
Valencia Solanilla, C. (1998). Teatro precolombino: el ritual y la ceremonia. Revista Colombiana de Ciencias Humanas, (17), 29–38.
Velis, C. (1993). Historia del teatro en El Salvador. De la Colonia a 1900. Gobierno del Estado de Chiapas, Consejo Estatal de Fomento a la Investigación y Difusión de la Cultura, DIF Chiapas, Instituto Chiapaneco de Cultura.
Warnet, J.-M. (2012). Les laboratoires. Une autre histoire du théâtre. L’Entretemps Éditions.
Watson, J. C. y McKernie, G. F. (1993). A cultural history of theatre. Longman.
Winchester Stone Jr., G. y Kahrl, G. M. (1979). David Garrick. A critical biography. Southern Illinois University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.