La didáctica de la educación artística en tiempos de incertidumbre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.361151

Keywords:

didactics of art education, covid-19 pandemic, sensitivity, uncertainty society

Abstract

The present reflective article aims to problematize the changes that occurred in the didactic of art education as a pedagogical practice during the pandemic through three units of analysis: “arts education,” “sensitivity,” and “societies of uncertainty.” These units intersected in the study of responses to a questionnaire consisting of 20 questions administered to five arts and cultural education teachers from five public educational institutions in the District of Medellín, as well as to a director from a public university in the same district. The data were analyzed using a double-entry matrix, resulting in what is referred to here as “correlational topics”: “technological instruments,” “mediating system,” “mediated system,” “knowledge system,” “physical and virtual spaces,” and “institutional context and environment.” These topics facilitated discussions about the changes in arts education during this period. Based on the present analysis, it can be concluded that the changes in in the didactic of art educationduring the pandemic were clear and systemic, as revealed by the relationships among the correlational topics within each category. Additionally, a
hypothesis can be proposed that post-pandemic in the didactic of art education is out of sync with its environment and the current challenges and demands of the present.

|Abstract
= 173 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 35 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bernardo Bustamante Cardona, Universidad de Antioquia

Doctor en Artes. Profesor asociado, Departamento de Artes Visuales, Facultad de Artes, Universidad de Antioquia. Coordinador Área Pedagógica Licenciatura, Universidad de Antioquia

María Clara Arenas-Sanín, Universidad de Antioquia

Doctora en Educación. Profesora asistente, Departamento de Música, Facultad de Artes, Universidad de Antioquia. Coordinadora Licenciatura en Música, Universidad de Antioquia

Piedad Posada Mejía, Universidad de Antioquia

Magíster en Educación. Profesora de Cátedra, Departamento de Artes Visuales, Facultad de Artes, Universidad de Antioquia

References

Álvarez-Rodríguez, D., Merillas, O. F. y López-Fernández Cao, M. (2023). Prólogo. Educación artística en los tiempos de covid, una oportunidad para repensar la docencia. En M. D. Álvarez Rodríguez, O. Fontal Merillas, M. López Fernández-Cao (Eds. lit.), C. P. Báez, N. Avila Valdés, T. Ballesteros Colino, P. L. Castro Martín (Coords.), Educación artística en la era covid. Semillero EdART de experiencias docentes (pp. 5–8). Editorial Universidad de Granada.

Arenas, M. C. (2015). La formación docente en artes: análisis de la Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Educación Artística y Cultural: Música, Universidad de Antioquia (2000–2012) [Tesis de maestría]. Universidad Nacional del Rosario. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/12478/6/ArenasSaninClara_2015_Formacion-DocenteArtes.pdf

Beato, M., Bueno, G., López Barneo, J., Marina, J. A., Mora, F., Rees, M., Rubia, F. J., Varela, F. y Wagensberg, J. (2001). Complejidad e incertidumbre. Nuevas ideas para la inteligibilidad de las formas vivas. Ediciones Nobel S. A.

Bertalanffy, L. (1982). Teoría general de sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de Cultura Económica.

Bustamante, B. (2021). Interacciones entre arte y pedagogía, un estudio sistémico que relaciona instituciones educativas, colectivos y programas de formadores, bajo el paradigma de la complejidad. Tesis doctoral. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/29554

Cafferatta, N. (2021). El cisne “negro” ambiental: enseñanzas que nos deja la pandemia (desde el punto de vista ambiental). Bioderecho.es, (11), 1–21. https://doi.org/10.6018/bioderecho.437061

Cárdenas-Pérez, R. E. (2021). Emergencia del arte digital en la educación artística y las artes visuales en tiempos de pandemia. (pensamiento), (palabra). Y Obra, (25), 118–139. https://revistas.upn.edu.co/index.php/revistafba/article/view/13066

Castells, M. (2001). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1. La sociedad red. Siglo XXI.

Colombia, Congreso de la República. (1994). Ley 115, por la cual se expide la Ley general de educación (febrero 8). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2010). Orientaciones pedagógicas para la educación artística en básica y media. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_Edu_Artistica_Basica_Media.pdf

Delgado, G. (2002). Análisis sistémico. Su aplicación a las comunidades humanas. CIE Inversiones Editoriales Dossat.

Dewey, J. (2008). El arte como experiencia (2.ª ed.). Paidós.

Dorado Longas, S. I. (2021). Estrategias de aprendizaje artístico y la interdisciplinariedad en tiempos de pandemia como proyecto de vida. Educación y Ciudad, (41), 189–210. https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2634

Fernández, M. A. (1991–1992). La repetición y la sensibilidad contemporánea. Anales de Historia del Arte, (3), 277–296. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=125534

García, R. (2008). Sistemas complejos. Conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. Gedisa.

Giráldez, A. y Pimentel, L. (Coords.). (2011). Educación artística, cultura y ciudadanía. De la teoría a la práctica. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=864159

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.

Kaplan, C. (2021). La implicación afectiva en tiempos de pandemia y postpandemia. Educar para una sociedad de reciprocidades. Revista Anales de la Educación Común, 2(1–2), 104–113. http://hdl.handle.net/11336/166405

López, J. (2019, septiembre 3). Educación y pensamiento crítico. Ladobe. https://www.ladobe.com.mx/2019/09/educacion-y-pensamiento-crisico/

Luhmann, N. (1998). Sistemas sociales. Lineamientos para una teoría general. Anthropos.

Llanos, M. (2020). Arte, creatividad y resiliencia: recursos frente a la pandemia. Avances en Psicología, 28(2), 191–204. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2020.v28n2.2248

Martínez, M. (1996). Comportamiento humano. Nuevos métodos de investigación. Editorial Trillas.

Morin, E. (1998a). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.

Morin, E. (1998b). Sociología. Tecnos.

Motos-Teruel, T. y Navarro-Amorós, A. (2021). ¿Qué cambiar en la didáctica de las enseñanzas artísticas en tiempos de pandemia? Didacticae. Revista de Investigación en Didácticas Específicas, (10), 109–125. https://doi.org/10.1344/did.2021.10.109-125

Pérez Mallea, I. y Ruiz Ortiz, L. (2020). Ecosistemas digitales de aprendizaje: un diseño para la Universidad de las Ciencias Informáticas. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 13(4), 77–88. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8590264.pdf

Prieto Sánchez, M. D. (1989). Modificabilidad cognitiva y PEI. Bruño.

Sánchez, M., Martínez, A., Torres, R., Agüero, M., Hernández, A., Benavides, M., Rendón, V. y Jaimes, C. (2020). Retos educativos durante la pandemia de covid-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3), 1–25. http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Valencia, E. (2019). La experiencia sensible como proceso pedagógico a través de las artes visuales en niños, niñas y jóvenes en la Fundación Cecucol. [Monografía análisis de experiencias]. Universidad del Valle. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/server/api/core/bitstreams/ebab0ae8-94c8-4dda-b23a-de07bac4fe41/content

Published

2025-08-01

How to Cite

Bustamante Cardona, B., Arenas-Sanín, M. C., & Posada Mejía, P. (2025). La didáctica de la educación artística en tiempos de incertidumbre. Artes La Revista, 24(31). https://doi.org/10.17533/udea.artes.361151

Issue

Section

Artículos de Reflexión