Main Criteria to Consider in the Design and Implementation of a Unique Fee Schedule for the Accounting Profession in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.18915Keywords:
Public Accounting, working conditions, fee, criteriaAbstract
The low value that is attributed to the performance of the accounting task for the development of the organizations is partly due to the low quality of the accounting services, caused mainly by the low compensation as a result of the oversupply of professionals and the unfair competition. Although attempts have been made to standardize the wages using a unique fee schedule, these have not been fruitful since they were designed with criteria that did not correctly reflect the scope of the services provided. Therefore, it is necessary to analyze the factors that enabled the design and implementation of the unique fee schedule in other professions, as a basis for the study of the initial conditions that must be met to achieve the standardization of the fee in the accounting profession, a tool that will mitigate the socio-economic problems that it is currently facing.
Downloads
References
Consejo Técnico de la Contaduría Pública. (2009). Orientación Profesional: Tarifas de Honorarios Profesionales. Bogotá: Autor.
Colegio de Contadores Impulsa nuevo proyecto para cobro de aranceles (2012, junio 9).
Contabilidad.com.py. Disponible en http://www.contabilidad.com.py/articulos_681_colegio-de-contadores-impulsa-nuevo-proyecto-para-cobro-de-aranceles.html.
Corporación Colegio Nacional De Abogados -CONALBOS- (2000). Tarifas de honorarios profesionales de la Corporación Colegio Nacional De Abogados “CONALBOS”. Disponible en http://xa.yimg.com/kq/groups/11911895/1123234822/name/tarifas_de_honorarios_profesionales_de_la_corporacion_colegio_nacional_de_abogados.rtf.
Consejo Profesional de Ciencias Económicas de Buenos Aires (2009). Honorarios Mínimos para el Contador Público. Buenos Aires: Autor.
Estatutos de la Federación de Colegios de Contadores Públicos de Venezuela [FCCPV]. Extraído el 18 de Agosto, 2012 de http://www.ccpsucre.org.ve/LeyesReglamentos/leyes/NormativaNacional/EstatutosFederacion.pdf
Federación de Colegios de Contadores Públicos de Venezuela. (2005). Instrumento Referencial Nacional de Honorarios Mínimos. Caracas: Autor.
Junta Central de Contadores. (1994). Circular externa Número 013. Bogotá: Autor.
Ley 43 de 1990. Por la cual se adiciona la ley 145 de 1960, reglamentaria de la profesión de contador público y se dictan otras disposiciones.
Ley 905 de 2004. Modifica la Ley 590 de 2000 sobre promoción del desarrollo de las micro, pequeña y mediana empresa colombiana.
Ley 590 de 2000. Promoción del desarrollo de las micro, pequeñas y medianas empresas
Ley 20488 de 1973. Por medio de la cual se dictan normas referentes al ejercicio de las profesiones relacionadas a las Ciencias Económicas de Argentina.
Perea. S. H. E y Montilla. G. O. (1999). Mercadeo de servicios y honorarios para contadores públicos. Cali: Artes gráficas Univalle
Resolución 02 de 2002. Por la cual se establece la tarifa de honorarios profesionales para el ejercicio de la profesión de Abogado Sentencia del Concejo de Estado, sala de consulta y servicio civil, radicación 444, concepto del 14 de mayo de 1992, concejero ponente: Javier Henao Hidrón. Extraído el 15 de Mayo, 2011 de http://www.dmsjuridica.com/JURISPRUDENCIA/buscador/consejo/1992/SECCION_QUINTA/CE-SC-RAD1992-N444.html
Silva. G. G. (2001). El mundo real de los abogados y de la justicia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia
Tobón. F. N. (2008). Honorarios de abogados: criterios para su fijación. Universitas, 117, 385-400.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.