Gilles Deleuze: The philosopher as educator
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11321Keywords:
Life, experience, education, beco- ming a teacher.Abstract
This paper aims to address part of the life of French philosopher Gilles Deleuze as an educator, this being a suggestive trace for the construction of Body Education. I will leave aside (just for now) his philosophical thought for emphasis to developments which traced its evolution as a teacher. Body Educational this thinker has been very suggestive, its critical nature is drawing other ways in which transit. It is impossible to deny the contributions to the education of a philosopher, but also a teacher for over 40 years, seducer of youth and adults in their classes cataloged by him as “a kind of matter in motion musical” (Parnet, 1988). Take a walk then some of his experiences as a student and a teacher and get to know a little more of his ‘exceptional pedagogy’, as we say Dosse (2009).
Downloads
References
Deleuze, G. (1996). Conversaciones 1972- 1990. (Trad. J. L. Pardo) España: Paterna.
Deleuze, G. (1987). Foucault. (Trad. J. V. Pé- rez). España: Paidós.
Deleuze, G., & Guattari, F. (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Dosse, F. (2009). Gilles Deleuze y Félix Guattari. Biografía cruzada. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Droit, R. P. (1999). Saint Deleuze. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Farina, C. (s.f.). Arte e formação: uma cartografia da experiência estética atual. Texto inédito.
Farina, C. (2005). Arte, cuerpo y subjetividad. Estética de la formación y Pedagogía de las afecciones. Tesis Doctoral. Universidad de Barcelona. Recuperado el 10 de agosto de 2011 de http://www.tdx.cesca.es/TESIS_UB/ AVAILABLE/TDX-0922105-105743//TESIS_ CYNTHIA_FARINA.pdf.
Gallo, L. E. (2010). Los discursos de la Educación Física contemporánea. Armenia: Kinesis.
Gallo, S. (2008). Deleuze & Educacao. Belo Horizonte: Autentica.
Galván, G. (2007). Gilles Deleuze: Ontología, pensamiento y lenguaje. Un logos problemá- tico. Granada: Universidad de Granada.
García, C. & Correa, A. (2011). La Educación Corporal o el valor superior del cuerpo. En: Gallo, L.E. (Editora) Aproximaciones Pedagógicas al Estudio de la Educación Corporal. Medellín: Funámbulos editores, Universidad de Antioquia. Machado, R. (2010). Deleuze, a arte e a filosofía. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Naranjo, J. A. (1996). Deleuze. Medellín: Fondo editorial Biblioteca Pública Piloto de Medellín para América Latina.
Parnet, C. (1988). El abecedario de Gilles Deleuze [videos]. Dirigido por: Pierre-André Boutang. Recuperado el 15 de 8 de 2011 de http://aquileana.wordpress.com/2011/02/07/ gilles-deleuze-el-abecedario/.
Rajchman, J. (2007). Deleuze. Un mapa. Buenos Aires: Nueva Visión.
Rolnik, S. (15 de abril de 2011). Del acto y la potencia. Recuperado el 15 de 8 de 2011, de http://laalegria.wordpress.com/.
Roudinesco, E. (2007). Filósofos en la tormenta. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Rozengardt, R. (2008). Problematización pedagógica en torno a la Educación Física, el cuerpo y la escuela. Educación Física y Deportes, 2 (27), 103-115.