Transits Through the Magdalena River: the Boga, the White Men and the Contradictions of Colombian Liberalism in the Mid-19th Century
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.12909Keywords:
Samper, José María, radicalism in Colombia, nature and culture, Colombian travelers of the 19th century, bogas of the Magdalena riverAbstract
By means of investigating the relationship between the economic and political imagination of liberalism in the mid-19th century in Colombia with the inter-tropical ambience, this essay shows how, during his 1848-1865 period as a radical liberal, José María Samper (1828-1881) presents the hostility of nature as a sufficient reason to justify its domination, provided that its incorporation into the circuit of the capital is obviously equivalent to the domination of its inhabitants. The lands next to the upper Magdalena river are represented by Samper in his texts of Viajes de un colombiano en Europa (1862) as transit places instead of living spaces which should be left behind because they do not respond to the productive plans of capital. The low Magdalena is presented in Samper’s work as an area of unhealthy and hot weather and of undisciplined people almost driven to the extent of crime. This aspect also shows the manner in which what is not integrated into the agricultural frontier should be negatively represented as a way to legitimate in the future its incorporation into the dynamics of market under some methods that not always become pacific.
Downloads
References
Alzate, Carolina. (2010). “¿Comunidad de fieles o comunidad de ciudadanos?: dos relatos de viajes del siglo xix colombiano”. Revista chilena de literatura, 77, 5-27.
---. (2009). “Modos de la metáfora orientalista en la Hispanoamérica del siglo xix. Soledad Acosta, Jorge Isaacs, Domingo F. Sarmiento y José María Samper”. En: Taller de letras, 45, 131-143.
Arias Vanegas, Julio. (2006). Nación y diferencia en el siglo xixcolombiano. Orden nacional, racialismo y taxonomías poblacionales. Bogotá: Uniandes.
Bourdieu, Pierre. (1993). The Field of Cultural Production. Nueva York: Columbia University Press.
Camacho Roldán, Salvador. (1890). Notas de viaje. París: Garnier.
Codazzi, Agustin. (1976). “En viaje”. En: Noguera, Aníbal (ed.). Crónica grande del río de la Magdalena. Bogotá: Sol y Luna.
Coetzee, John Maxwell. (1988). White Writing: On the Culture of Letters in South Africa. New Haven/Londres: Yale University Press.
Colmenares, Germán. (1967). Partidos políticos y clases sociales. Bogotá: Uniandes.
Deleuze, Gilles y Guattari, Felix. (1987). A Thousand Plateus: Capitalism and Schizophrenia. Minnesota: Minnesota University Press.
Delpar, Helen. (1981). The Liberal Party in Colombian Politics 1863-1899.Alabama: The University of Alabama Press.
Díaz, Eugenio. (2005). Manuela. Bogotá: Panamericana.
Gilmore, Robert Louis. (1956). “New Granada’s Socialist Mirage”. HispanicAmerican Historical Review, 36, 190-210.
González Stephan, Beatriz. (1987). La historiografía del liberalismo en el siglo xix. La Habana: Casa de las Américas.
Gordillo Restrepo, Andrés. (2004). El Mosaico (1858-1872). Nacionalismo, élites y cultura en la segunda mitad del siglo xix. En: Castro Gómez, Santiago (ed.). Pensar el siglo xix. Cultura, biopolítica y modernidad en Colombia. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana.
Guillén Martínez, Fernando. (2008). El poder político en Colombia. Bogotá: Planeta.
Helg, Aline. (2004). Liberty and Equality in Caribbean Colombia, 1770-1835. Chapel Hill/Londres: The University of North Carolina Press.
Humboldt, Alexander von. (1976). “Diario de viaje por el Magdalena”. En: Noguera, Aníbal (ed). Crónica grande del río de la Magdalena. Tomo I. Bogotá: Sol y Luna, 145-160.
Jáuregui, Carlos A. (1999). “Candelario Obeso: entre la espada del romanticismo y la pared del proyecto nacional”. Revista Iberoamericana, LXV (188-189), julio-diciembre, 567-590.
Jiménez, David. (2006). “Romanticismo y radicalismo”. En: Sierra, Rubén (ed.). El radicalismo colombiano del siglo xix. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Kastos, Emiro. (1975). “Bogas apócrifos y bogas verdaderos”. En: Noguera, Aníbal (ed.). Crónica grande del río de la Magdalena. Tomo II. Bogotá: Sol y Luna, 350-355.
König, Hans-Joachim. (1994). En el camino de la nación: nacionalismo en el proceso de formación del Estado y de la nación de la Nueva Granada, 1760-1856. Bogotá: Banco de la República.
Madiedo, Manuel María. (1973). “El boga del Magdalena”. En: Museo de cuadros de costumbres: variedades y viajes. Tomo I. Bogotá: Banco Popular, 13-21.
Márquez, Germán. (2004). Mapas de un fracaso: naturaleza y conflicto en Colombia. Bogotá: Instituto de Estudios Ambientales/Universidad Nacional.
Martínez, Frédéric. (2002). El nacionalismo cosmopolita: la referencia europea en Colombia (1847-1900). Bogotá: Centro de Estudios Andinos/Banco de la República.
Nieto Arteta, Luis Eduardo. (1973). Economía y cultura en la historia de Colombia.Medellín: Oveja Negra.
Ochoa, Ana María. (2008). “El mundo sonoro de los bogas del Magdalena”. Número, 21. Consultado el 10 de abril del 2011. http://revistanumero.com/index.php?option=com_content&view=article&id=397
Palacio Castañeda, Germán. (2006). Fiebre de tierra caliente. Una historiaambiental de Colombia, 1850-1930. Bogotá: ILSA.
Rivas, Medardo. (1899).Los trabajadores de tierra caliente. Bogotá: Imprenta de Medardo Rivas.
Rodríguez, Ileana. (2004). Transatlantic Topographies. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Rojas, Cristina. (2001). Civilización y violencia: la búsqueda de la identidad en la Colombia del siglo xix. Bogotá: Norma.
Safford, Frank y Palacios, Marco. (2002). Colombia: país fragmentado, sociedad dividida. Bogotá: Norma.
Samper, José María. (1973). “De Honda a Cartagena”. En: Museo de cuadros de costumbres: biblioteca de “El Mosaico”. Tomo III. Bogotá: Biblioteca del Banco Popular.
---. (1971). Historia de un alma. Bogotá: Bedout.
Samper, José María. (1969). Ensayo sobre las revoluciones políticas. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
---. (1862). Viajes de un colombiano en Europa. Tomos 1 y 2. París: Thounot.
---. (1853). Apuntamientos para la historia política i social de la Nueva Granada desde 1810 y especialmente de la administración del 7 de marzo. Bogotá: Imprenta del Neogranadino.
Sánchez, Efraín. (1999). Gobierno y geografía: Agustín Codazzi y la Comisión Corográfica de la Nueva Granada. Bogotá: Banco de la República/El Áncora.
Sanders, James E. (2004). Contentious Republicans: Popular Politics, Race and Class in Nineteenth Century Colombia. Durham: Duke University Press.
Schwarz, Roberto. (1992). Misplaced Ideas: Essays on Brazilian Culture. Nueva York/Londres: Verso.
Scott, David. (2004). Conscripts of Modernity: The Tragedy of ColonialEnlightenment. Durham/Londres: Duke University Press.
Serje, Margarita. (2005). El revés de la nación: territorios salvajes, fronteras y tierras de nadie. Bogotá: CESO/Universidad de los Andes.
Sierra, Rubén (ed). (2006). El radicalismo colombiano del siglo xix. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Sowell, David. (1987). “La teoría i la realidad: the Democratic Society of Artisans in Bogotá (1847-1854)”. Hispanic American Historical Review, 67 (4), 611-630.
Taussig, Michael. (1987). Shamanism, Colonialism and the Wild Man: A Study in Terror and Healing. Chicago: The University of Chicago Press.
Urueña, Jaime. (1994). “La idea de la heterogeneidad racial en el pensamiento político colombiano: una mirada histórica”. Análisis Político, 11, 5-25.
Viñas, David. (1970). Literatura argentina y realidad política. Buenos Aires: Jorge Álvarez.
Wade, Peter. (1993). Blackness and Race Mixture: the Dynamics of Racial Identityin Colombia. Baltimore/Londres: The John Hopkins University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.