Efraím Medina: Narcissism and Provocation. Are These Shortcuts to a New Narrative Canon?

Authors

  • Óscar R. López Castaño Saint Louis University

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.12917

Keywords:

Medina Reyes, Efraím, contemporary Colombian narrative, literary cannon, contemporary novel

Abstract

This study explores the literary production of Efraím Medina. It represents an exercise of interpretation about the way in which the aesthetics of the author performs. Such an exercise is aimed to analyze a work that devotes itself to question the success of authors of the literary cannon of modern writing in Latin America and some of their cultural premises and aesthetical achievements. Medina’s work also offers manifestations of an open rebellion against an establishment that appears not be appropriately functioning, an attitude that may be in line with postmodern allegations. What does Medina look for with his instigating and unruly attitude? The developing of the current study aims to elucidate his aesthetic posture which is in conformity with the vital attitudes and practices performed by the author throughout his own historic life.

|Abstract
= 299 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 258 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bayly, Jaime. (2006). No se lo digas a nadie. Barcelona: Seix Barral.

---. (2004). El huracán lleva tu nombre. Barcelona: Planeta.Colás, Santiago. (1994). Posmodernity in Latin America. Durham: Duke University Press.

Fuguet, Alberto y Gómez, Sergio (eds.). “Presentación del país Mc Ondo”. McOndo. Barcelona: Mondadori, 9-15.

Lipovetsky, Gilles. (1995). “Narciso o la estrategia del vacío”. En: Venyoli, Joan y Pendanx, Michelle (trads.). La era del vacío. Barcelona: Anagrama.

López, Óscar R. (2001). La narrativa latinoamericana: entre bordes seculares. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Maffesoli, Michel. (2004). Gutiérrez Martínez, Daniel (trad.). El nomadismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Martin, Gerald. (2009). Gabriel García Márquez: Una vida. Nueva York: Vintage Español.

Medina Reyes, Efraím. (2006). Cinema árbol. Bogotá: Planeta.

---. (2005). Pistolero/putas y dementes. Buenos Aires: Bajo la luna.

---. (2004). Sexualidad de la Pantera Rosa. Bogotá: Planeta.

---. (2003a). Técnicas de masturbación entre Batman y Robin. 3.ª ed. Bogotá: Planeta.

---. (2003b). Érase una vez el amor pero tuve que matarlo. Bogotá: Planeta.

---. (2002). “La obsesión de Salma Hayek”. Gatopardo, 29, octubre, 152-162

Osorio, Juan Esteban y Linares, Patricia. (2002). “Efraím Medina: El ‘chico malo’ de la literatura colombiana”. www.colombianos.com. El portal que une a los colombianos. Consultado el 2 de agosto del 2011.http://www.colombia.com/entrevistas/autonoticias/entretenimiento/2002/07/05/detallenoticia8.asp

Rodríguez Monegal, Emir. (1992). “Novedad y anacronismo de Cien años de soledad ”. En: Narradores de esta América. Tomo II. Caracas: Alfadil, 264-289.

Todorov, Tzvetan. (1988). “El origen de los géneros literarios”. En: Teoría de los géneros literarios. Madrid: Arcol/Libros, 31-48.

Williams, Raymond. (1966). Modern Tragedy. Stanford: Stanford University Press.

Vattimo, Gianni. (1996). Oñate, Teresa (trad.). La sociedad transparente. Barcelona: Paidós.

Zizek, Slavoj. (1998). “Multiculturalismo o la lógica cultural del capitalismo multinacional”. En: Irigoyen, Moira (trad.). Estudios culturales. Reflexiones sobre el multiculturalismo. Buenos Aires: Paidós, 137-188.

Published

2012-09-05

How to Cite

López Castaño, Óscar R. (2012). Efraím Medina: Narcissism and Provocation. Are These Shortcuts to a New Narrative Canon?. Estudios De Literatura Colombiana, (29), 197–216. https://doi.org/10.17533/udea.elc.12917

Issue

Section

Articles