Remnants of négritude in the Music and Poetry from the Colombia’s Caribbean Region
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.16292Keywords:
music and identity formation in Colombia, bambuco, music from the Colombia’s Caribbean region, traditional black musicAbstract
This paper deals with the diffusion of traditional music in Colombia during the early decades of the 20th century as the Bambuco was considered to be the symbol of a national feeling. This paper focuses on the changes that took place from the forties then at that time the Caribbean music becomes important in the national scene. The article also analyzes the public attacks that were made to this kind of music because of the race and the culture of this region. Finally we discuss the contribution of a group of intellectuals from this region that stood up for the "música costeña" during the forties and the fifties by exalting the African roots of this music as its most important value.
Downloads
References
Arias, Juan David. (2912). La industria cultural en Medellín, 1940-1960: cambio y circulación de repertorios y experiencias de escucha. Tesis de grado. Maestría en Historia. Medellín: Universidad Nacional, 2012.
Beutler, Gisela. (1977). Estudio sobre el romancero español en Colombia en su tradición escrita y oral desde la época de la conquista hasta la actuali-dad. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo, 1977.
Brugés Carmona, Antonio. (1949). “Del folklore americano: danzas del carnaval costeño”. El Tiempo, Suplemento Literario, 17 de marzo, 9.
---. (1945). “Vida y pasión del porro”. Sábado, 99, 2 de junio de 1945, s.p.
Deas, Malcom. (1993). “Miguel Antonio Caro y amigos: gramática y poder en Colombia”. En: Del poder y la gramática. Bogotá: Tercer Mundo, 9-60.
Gil Araque, Fernando. (2009). “Congresos Nacionales de la Música 1936-1937”. Música, cultura y pensamiento. Revista de investigación de la Facultad de Educación y Artes del Conservatorio del Tolima, 1(1), 13-34.
Gilard, Jacques. (1986). “Surgimiento y recuperación de una contra-cultura en la Colombia contemporánea”. Huellas, Revista de la Universidad del Norte, 18, 41-46.
---. (1992). “Literatura colombiana 1940. Un texto precursor de Brugés Carmona”. Caravelle, 82, 225-250
Gómez, Laureano. (1970). Interrogantes sobre el progreso de Colombia. Bogotá: Revista Colombiana.
González, Adolfo. (1999). “Los estudios sobre música popular en el Caribe colombiano”. Ponencia presentada en el Encuentro de Estudios Culturales Cultura y Región, Centro de Estudios Sociales (ces), Universidad Nacional de Colombia, Medellín, 11-13 de octubre de 1999.
Helg, Aline. (1989). “Los intelectuales frente a la cuestión racial en el decenio de 1920: Colombia entre México y Argentina”. Estudios Sociales(Faes), 4, 37-53.
Múnera, Alfonso. (1998). “El ilustrado Francisco José de Caldas y la creación de una imagen de la nación”. Cuadernos de Literatura, 4, (7-8).
---. (2010). Por los senderos de sus ancestros. Bogotá: Ministerio de Cultura.
Otero D’Costa, Enrique. (1973). Montañas de Santander. Bogotá: Biblioteca Banco Popular.
Posada, Consuelo. (1999). “Música y cultura. Señalamientos contra la costa Caribe”. Estudios de Literatura Colombiana, 2, 32-39
---. (2000). “Mirada política a las primeras recopilaciones de poesía popular en los años cuarenta”. Estudios de Literatura Colombiana, 6,51-64.
---. (2005). “Música y versos populares del Caribe colombiano en el imaginario nacional”. Ponencia presentada en el XIII Congreso de Colombianistas: Colombia y el Caribe, Universidad del Norte, 240- 250.
Ramírez Gaviria, Enrique. (1977). “Pequeñas memorias sobre la radio en Colombia”. Gazeta, 11, 1-5.
Restrepo, Antonio José. (1971). El cancionero de Antioquia. Medellín: Bedout.
Samper, José María. (1945 [1861]). Ensayo, sobre las revoluciones políticas y la condición social de las repúblicas colombianas (hispano-americanas). Bogotá: Editorial Centro.
----. (1867). “El bambuco”. En: Miscelánea, o Colección de artículos escogidos de costumbres, bibliografía, variedades y necrología. París: E. Denne Schmitz, 67-77.
Silva, Renán. (2006). Sociedades campesinas, transición social y cambio cultural en Colombia. Medellín: La Carreta.
Wade, Peter. (2002). Música, raza y nación: música tropical en Colombia. Bogotá: Vicepresidencia de la República.
---. (1997). Gente negra, nación mestiza. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Zapata Olivella, Manuel. (1942). “El porro conquista a Bogotá”. Diario de la Costa,1° de marzo, 12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.