Idiotism and criticism: an approach to the demolishing character of Suenan timbres by Luis Vidales
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.n37a06Keywords:
literary studies, poetry, literary criticism, literary analysis, Luis vidales, Suenan timbresAbstract
In this paper we study Luis Vidales debut opera, Suenan timbres, as the possible destabilising element of the catholic-conservative order in Colombia’s early 20th century, in frame of Los Nuevos. Besides, we study the concept of idiotism presented by Vidales, as a key factor in the assimilation of his aesthetic proposal, and his closeness with Kant’s nonage that allows the writer to present a poetic piece, with strong political content and clear renewal intentions, that act as a critic to the traditionalist society, determined by the colonial precepts. This way in Suenan timbres, Vidales appears in the national panorama as a poet of the critique.
Downloads
References
Brigitte, K. (2002). El café literario en Colombia: símbolo de la vanguardia en el siglo XX. Procesos históricos: revista de historia y ciencias sociales, 2. Disponible en http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/23089/1/Articulo6-2.pdf/ [22.05.2013]
Carranza, E. (1976). Un grande y poderoso poeta: Luis Vidales en su patria y su tiempo. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 217-219). Bogotá: Colcultura.
Cobo Borda, J. G. (1976). Suenan timbres. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 11-12). Bogotá: Colcultura.
Geary, J. (2007). El mundo en una frase: breve historia del aforismo. Barcelona: Ediciones Ceac.
Gómez García, J. G. & Castilla Martínez, J. H. (2011). Presentación. En J. G. Gómez García (Ed). Rafael Gutiérrez Girardot. Ensayos de literatura colombiana I (pp. 11-20). Medellín: Unaula.
Gutiérrez Girardot, R. (1997). Sobre la crítica y su carencia en las Españas. En Provocaciones (pp. 29-53). Bogotá: Ariel.
Gutiérrez Girardot, R. (2011). Ensayos de literatura colombiana I. Medellín: Unaula.
Gutiérrez Girardot, R. (2011a). Ensayos de literatura colombiana II. Medellín: Unaula.
Greiff, L. (1925). Tergiversaciones. Bogotá: Augusta.
Kant, I. (1994). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la ilustración?. Revista Colombiana de Psicología 3, pp. 7-10.
Kant, I. (2006). Prólogo de la primera edición. En Critica de la razón pura (pp. 7-14). México: Taurus.
Lleras, A. (1976). Las distinciones específicas de una generación. En L. Vidales. Suenan timbres. (pp. 203-209). Bogotá: Colcultura.
Navarro, J. L. & J. M. Rodríguez (Eds). (1990). Antología temática de la poesía lírica griega. Madrid: Akal.
Parra, N. (1954). Poemas y antipoemas. Santiago: Nascimento.
Peña Gutiérrez, I. (1986). Prólogo. En L. Vidales. Suenan timbres. España: Plaza & Janes.
Roca, J. M. (1985). Boceto sobre Luis Vidales. En L. Vidales. Antología poética. Luis Vidales (pp.7-15). Medellín: Universidad de Antioquia.
Roca, J. M. (2010). Luis Vidales en clave de morse. Bogotá: Arte dos Gráfico.
Rodríguez Tosca, A. (2004). De átomos, diamantes y revoluciones. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 9-19). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Sarmiento Jaramillo, C. (2010). Luis Vidales y la crítica de arte en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Tejada, L. (1976). Un poeta extraordinario. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 13-15). Bogotá: Colcultura.
Vidales Rivera, C. (1976). La circunstancia social de Suenan timbres. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 225-239). Bogotá: Colcultura.
Vidales, L. (1926). Suenan timbres. Bogotá: Minerva.
Vidales, L. (1976). Suenan timbres. Bogotá: Colcultura.
Vidales, L. (1976). Suenan timbres: 50 años. Luis Vidales: Vicisitudes de un poeta tomapelista. En: Suenan timbres (pp. 195-202). Bogotá: Colcultura.
Vidales, L. (1985). Antología poética. Medellín: Universidad de Antioquia.
Vidales, L. (1986).Suenan timbres. España: Plaza & Janes.
Vidales, L. (2004). Suenan timbres. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vallejo Mejía, M. (2000). Vida y obra periodística de Luis Vidales. Medellín: Universidad de Antioquia.
Vivas, S. (2002). Reflexiones sobre la poesía y la guerra. En La universidad piensa la paz: Obstáculos y posibilidades (pp. 393-413). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vivas, S. (2011). Gutiérrez Girardot y las tareas del crítico. En S. Vivas Hurtado (Ed.). Rafael Gutiérrez Girardot. Ensayos de literatura colombiana II (pp. 13-19). Medellín: Unaula
Zalamea, J. (1976). Los únicos verdaderos creadores son los niños. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 203-209). Bogotá: Colcultura.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.