Idiotism and criticism: an approach to the demolishing character of Suenan timbres by Luis Vidales

Authors

  • Esnedy Zuluaga Hernández Meritorious Autonomous University of Puebla

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n37a06

Keywords:

literary studies, poetry, literary criticism, literary analysis, Luis vidales, Suenan timbres

Abstract

In this paper we study Luis Vidales debut opera, Suenan timbres, as the possible destabilising element of the catholic-conservative order in Colombia’s early 20th century, in frame of Los Nuevos. Besides, we study the concept of idiotism presented by Vidales, as a key factor in the assimilation of his aesthetic proposal, and his closeness with Kant’s nonage that allows the writer to present a poetic piece, with strong political content and clear renewal intentions, that act as a critic to the traditionalist society, determined by the colonial precepts. This way in Suenan timbres, Vidales appears in the national panorama as a poet of the critique.

|Abstract
= 495 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 272 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 144 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brigitte, K. (2002). El café literario en Colombia: símbolo de la vanguardia en el siglo XX. Procesos históricos: revista de historia y ciencias sociales, 2. Disponible en http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/23089/1/Articulo6-2.pdf/ [22.05.2013]

Carranza, E. (1976). Un grande y poderoso poeta: Luis Vidales en su patria y su tiempo. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 217-219). Bogotá: Colcultura.

Cobo Borda, J. G. (1976). Suenan timbres. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 11-12). Bogotá: Colcultura.

Geary, J. (2007). El mundo en una frase: breve historia del aforismo. Barcelona: Ediciones Ceac.

Gómez García, J. G. & Castilla Martínez, J. H. (2011). Presentación. En J. G. Gómez García (Ed). Rafael Gutiérrez Girardot. Ensayos de literatura colombiana I (pp. 11-20). Medellín: Unaula.

Gutiérrez Girardot, R. (1997). Sobre la crítica y su carencia en las Españas. En Provocaciones (pp. 29-53). Bogotá: Ariel.

Gutiérrez Girardot, R. (2011). Ensayos de literatura colombiana I. Medellín: Unaula.

Gutiérrez Girardot, R. (2011a). Ensayos de literatura colombiana II. Medellín: Unaula.

Greiff, L. (1925). Tergiversaciones. Bogotá: Augusta.

Kant, I. (1994). Respuesta a la pregunta: ¿Qué es la ilustración?. Revista Colombiana de Psicología 3, pp. 7-10.

Kant, I. (2006). Prólogo de la primera edición. En Critica de la razón pura (pp. 7-14). México: Taurus.

Lleras, A. (1976). Las distinciones específicas de una generación. En L. Vidales. Suenan timbres. (pp. 203-209). Bogotá: Colcultura.

Navarro, J. L. & J. M. Rodríguez (Eds). (1990). Antología temática de la poesía lírica griega. Madrid: Akal.

Parra, N. (1954). Poemas y antipoemas. Santiago: Nascimento.

Peña Gutiérrez, I. (1986). Prólogo. En L. Vidales. Suenan timbres. España: Plaza & Janes.

Roca, J. M. (1985). Boceto sobre Luis Vidales. En L. Vidales. Antología poética. Luis Vidales (pp.7-15). Medellín: Universidad de Antioquia.

Roca, J. M. (2010). Luis Vidales en clave de morse. Bogotá: Arte dos Gráfico.

Rodríguez Tosca, A. (2004). De átomos, diamantes y revoluciones. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 9-19). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Sarmiento Jaramillo, C. (2010). Luis Vidales y la crítica de arte en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Tejada, L. (1976). Un poeta extraordinario. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 13-15). Bogotá: Colcultura.

Vidales Rivera, C. (1976). La circunstancia social de Suenan timbres. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 225-239). Bogotá: Colcultura.

Vidales, L. (1926). Suenan timbres. Bogotá: Minerva.

Vidales, L. (1976). Suenan timbres. Bogotá: Colcultura.

Vidales, L. (1976). Suenan timbres: 50 años. Luis Vidales: Vicisitudes de un poeta tomapelista. En: Suenan timbres (pp. 195-202). Bogotá: Colcultura.

Vidales, L. (1985). Antología poética. Medellín: Universidad de Antioquia.

Vidales, L. (1986).Suenan timbres. España: Plaza & Janes.

Vidales, L. (2004). Suenan timbres. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Vallejo Mejía, M. (2000). Vida y obra periodística de Luis Vidales. Medellín: Universidad de Antioquia.

Vivas, S. (2002). Reflexiones sobre la poesía y la guerra. En La universidad piensa la paz: Obstáculos y posibilidades (pp. 393-413). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Vivas, S. (2011). Gutiérrez Girardot y las tareas del crítico. En S. Vivas Hurtado (Ed.). Rafael Gutiérrez Girardot. Ensayos de literatura colombiana II (pp. 13-19). Medellín: Unaula

Zalamea, J. (1976). Los únicos verdaderos creadores son los niños. En L. Vidales. Suenan timbres (pp. 203-209). Bogotá: Colcultura.

Published

2016-01-19

How to Cite

Zuluaga Hernández, E. (2016). Idiotism and criticism: an approach to the demolishing character of Suenan timbres by Luis Vidales. Estudios De Literatura Colombiana, (38), 125–144. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n37a06