La eterna parranda and El entierro de Cortijo: debunking scholarly knowledge and moving away from representation

Authors

  • Amilkar Ernesto Caballero De la Hoz University of Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n40a04

Keywords:

literary chronicle, representation, hybridity, author-ity, subalternity

Abstract

This paper analyzes Edgardo Rodríguez Juliá's El entierro de Cortijo and Alberto Salcedo Ramos's La eterna parranda taking into account the techniques they use to lower the author-ity of the writer-narrator which was central in the bourgeois novel, to abase scholar knowledge, and to evade “representation”. Thus, this essay proposes that Rodríguez Juliá and Salcedo Ramos “present” (speak about) and register (allow someone to speak) subaltern voices and use non-scholarly commentary in order to account for subaltern interests and fill the public space of their nations with those voices once obliterated.

|Abstract
= 298 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 347 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achugar, H. (2002). Historias paralelas / ejemplares: la historia y la voz del otro. En: H. Achugar y J. Beverley (Eds.). La voz del Otro: Testimonio, subalternidad y verdad narrativa (pp. 61-83). Ciudad de Guatemala: Universidad Rafael Landívar.

Amar Sánchez, A. (1990). La ficción del testimonio. Revista Iberoamericana 151,pp. 447-451.

Contreras, G. (1989). La crisis de la ficción y la novela contemporánea. Estudios públicos 33, pp. 1-10.

Duchesne, J. (1993). Multitud y tradición en El entierro de Cortijo, de Edgardo Rodríguez Juliá. Iberoamericana LIX (162-163),pp. 221-237.

Fernández Benítez, H. (2010). “The moment of testimonio is over”: Problemas teóricos y perspectivas de los estudios testimoniales. Ikala, Revista de lenguaje y cultura 15 (24), pp. 47-71.

Martín Barbero, J. y Rey Beltrán, G. (1997). El periodismo en Colombia: de los oficios y los medios. Signo y Pensamiento 30, pp. 13-30.

Mateo, A. (2001). Crónica y fin de siglo en Hispanoamérica (del siglo xIx al xxI). Revista Chilena de Literatura 59, pp. 13-39.

Pizarro Cortés, C. (2010). “¿Debería aceptar yo sin más, las paparruchas y embustes de vuestros cronistas?”. Las nuevas crónicas de indias como reescrituras del descubrimiento y la conquista. Alpha 31, pp. 215-230.

Rancière, R. (2005). Sobre políticas estéticas. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.

Rodríguez Juliá, E. (1983). El entierro de Cortijo. Río Piedras: Ediciones Huracán.

Rotker, S. (2005). La invención de la crónica. México: Fondo de Cultura Económica.

Salcedo Ramos, A. (2015). La eterna parranda. Bogotá: Debolsillo.

Sancholuz, C. (2002). Puerto Rico en cuestión: identidad nacional y escritura en crónicas de Edgardo Rodríguez Juliá. Iberoamericana Nueva Época 6,pp. 67-80.

Published

2016-12-07

How to Cite

Caballero De la Hoz, A. E. (2016). La eterna parranda and El entierro de Cortijo: debunking scholarly knowledge and moving away from representation. Estudios De Literatura Colombiana, (40), 63–77. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n40a04