Carlos Rincón: Metaphor as a Matrix for Literary Criticism

Authors

  • Sarah González Keelan de Mojica Independent academic

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a05

Keywords:

literary criticism, literary history, cultural memory, Latin American literature, Colombian literature

Abstract

This conference is centered on the critical method developed by Carlos Rincón throughout his academic endeavors. At the beginning of his work, metaphor was a trope that generated change in poetics and culture. Later on, constellations of ideas took metaphors to a new and more complex level of connections. They show the way he acknowledges change and the need to renew theory from the perspective of a history of the present in its concrete forms that were also the concrete forms of his own life and displacements.

|Abstract
= 437 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 384 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 21 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 27 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. y Benjamin, W. (1998). Correspondencia (1928-1940). Theodor W. Adorno y Walter Benjamin. Madrid: Editorial Trotta.

Assmann, J. (2008). Religión y memoria cultural. Diez estudios. Buenos Aires: Lilmod.

Fuentes, C. (1972). La Nueva Novela Hispanoamericana. México: Joaquín Mortiz.

Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: University of Chicago Press.

Montero, P. y Zarama, L. (2015). Carlos Rincón: dos libros. El profesor regresa a la Universidad Nacional. El Tiempo, 12 de febrero. Recuperado de https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-15240875

Rincón, C. (1967). Esquema de desarrollo de la poesía española contemporánea. Ideas y Valores 27-29, pp. 171-191.

Rincón, C. (1978). El cambio de la noción en la literatura. Bogotá: Biblioteca Colombiana de Cultura.

Rincón, C. (1995). La no simultaneidad de lo simultáneo. Postmodernidad, globalización y culturas en América Latina. Bogotá: Editorial Universidad Nacional.

Rincón, C. (1996). Mapas y pliegues: ensayos de cartografía cultural y de lectura del Neobarroco. Bogotá: Colcultura.

Rincón, C. (2001). Metáforas y estudios culturales. Revista de Estudios Sociales 8, pp. 9-20. Recuperado de https://journals.openedition.org/revestudsoc/28776?lang=en

Rincón, C. (2003). “Danksagung”, Festvortrag für Carlos Rincón. Recuperado de http://home.unileipzig.de/iafsl/IAFSLallg/DankRincon.htm

Rincón, C. (2010). Memoria y nación: una introducción. En L. Gómez, S. González de Mojica y C. Rincón (Eds.). Entre el olvido y el recuerdo. Íconos, lugares de memoria y cánones de la historia y la literatura en Colombia (pp. 25-66). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Rincón, C. (2014). Las etapas del mito cultural entre la invención de l’Athènes Neo-granadine por Élisée Reclus y la Atenas de la América del Sur de Rafael María Carrasquilla. En L. Gómez, S. González de Mojica y C. Rincón (Eds.). Entre el olvido y el recuerdo. Íconos, lugares de memoria y cánones de la historia y la literatura en Colombia (pp. 241-280). Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Sahraoui, N. and Sauter, C. (2018). Thinking in Constellations: Walter Benjamin in the Humanities. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Published

2020-12-18

How to Cite

González Keelan de Mojica, S. (2020). Carlos Rincón: Metaphor as a Matrix for Literary Criticism. Estudios De Literatura Colombiana, (48), 97–111. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n48a05

Issue

Section

Conferencia del dosier