Subversion of the Narco Paradigm in El ruido de las cosas al caer by Juan Gabriel Vásquez

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n49a12

Keywords:

narconovela, Juan Gabriel Vásquez, Colombian fiction, narconarratives

Abstract

This article proposes a reading of the novel El ruido de las cosas al caer (2011) by Juan Gabriel Vásquez from the perspective of the narco convention and poetics existing in Colombian narrative. The aim of the paper is to demonstrate a paradoxical condition of the novel: handling all the ingredients of the narco convention and poetics, the novel portrays a failure of the illusions of drug trafficking as a way of social and individual ascent, which makes it a kind of anti-narconovela and leads to a certain subversion of the narco paradigm.

|Abstract
= 543 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 9 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 44 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 430 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albornoz Vásquez, M. V. (2017). El miedo y la memoria en El ruido de las cosas al caer de Juan Gabriel Vásquez. Diablotexto Digital 2, pp. 52-67.

De Maeseneer, R. (2013). Un fósforo en la oscuridad. Conversación con Juan Gabriel Vásquez. Confluencia 28 (2), pp. 209-216.

Dueñas, G. P. (2014). De cómo leer el narcotráfico y otras advertencias. Apuntes CECYP 24 (2), pp. 177-185.

Fernández Luna, P. (2013). El ruido de las cosas al caer: la conciencia histórica como respuesta a la estética de la narconovela en Colombia. La palabra 22, pp. 29-39.

Fonseca, A. (2015). Revisitando la Hacienda Nápoles: las ruinas del narcotráfico en El ruido de las cosas al caer (2011) de Juan Gabriel Vásquez. En C. López Badano (Comp.). Periferias de la narcocracia. Ensayos sobre narrativas contemporáneas (pp. 79-91). Buenos Aires: Ed. Corregidor.

Gac-Artigas, P. (2015). El ruido de las cosas al caer o la reconstrucción de una era. Revista de la Academia Norteamericana de la Lengua Española IV (7), pp. 165-180.

González, A. (2016). Entrando en materia: novela, poesía y cultura material en El ruido de las cosas al caer. Cuadernos de literatura 20 (40), pp. 465-477.

Henao Uribe, L. (2018). Cartografías de violencia: centros, provincias y circulación transnacional en El ruido de las cosas al caer, de Juan Gabriel Vásquez. Estudios de Literatura Colombiana 42, pp. 157-173. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.n42a09

Herrero-Olaizola, A. (2007). “Se vende Colombia, un país de delirio”: El mercado literario global y la narrativa colombiana reciente. Symposium: A Quarterly Journal in Modern Literatures 61 (1), pp. 43-56.

Jácome, M. (2016). ¿Narco-novela o novela del narcotráfico? Apuntes sobre el caso colombiano. En B. Adriaensen, M. Kunz (Eds.). Narcoficciones en México y Colombia (pp. 27-52). Frankfurt: Iberoamericana/Vervuert.

Molina Lora, L. E. (2011). Narrativa de drogas: una investigación transatlántica en la producción cultural de España, México y Colombia [tesis de doctorado sin publicar). Ottawa: University of Ottawa. Recuperado de https://ruor.uottawa.ca/bitstream/10393/20003/1/Molina_Lora_%20Luis_Eduardo_2011_thesis.pdf [15.02.2021]

Olvera, R. G. (2013). Sólo las cruces quedaron: Literatura y narcotráfico. México: Ficticia Editorial.

Vásquez, J. G. (2011). El ruido de las cosas al caer. Bogotá: Alfaguara.

Published

2021-06-30

How to Cite

Jastrzębska, A. S. (2021). Subversion of the Narco Paradigm in El ruido de las cosas al caer by Juan Gabriel Vásquez. Estudios De Literatura Colombiana, (49), 213–230. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n49a12