“My Childhood Explains My Life”: Soledad Acosta de Samper and the Narrative of Childhood

Authors

  • Camila Gómez Zuleta University of the Andes

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.n50a01

Keywords:

Soledad Acosta de Samper, 19th Century, childhood, women’s writing

Abstract

The purpose of this article is to analyze Soledad Acosta de Samper’s perspective on childhood, through examining “Mi madrina. Recuerdos de Santafé” (1869), “Federico. Recuerdos de la infancia” (1870), and “El cura y sus sobrinos - Preludios de cacería” (1880-1881). Along with these short stories will study a short autobiographical text titled “Memorias íntimas, 1875” that recalls her childhood during one of the most turbulent years of her adulthood. The aim of this article is to show how the author contributed to the creation of the category of childhood in Colombia and how she was ahead of her sociocultural context, insofar as the children in her stories stand out for their voices and their design.

|Abstract
= 657 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 84 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 708 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 74 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, C. E. (2016). “Allí tenía todo lo que necesitaba, lo que podía desear”. Soledad Acosta, joven lectora que escribe un diario. En C. Alzate e I. Corpas (Comp.). Voces diversas. Nuevas lecturas de Soledad Acosta de Samper (pp. 25-39). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Acosta, S. (1869). Mi madrina. Recuerdos de Santafé. En Novelas y cuadros de la vida suramericana (pp. 411-422). Gante: Imprenta de E. Vanderhaeghen.

Acosta, S. (1870). Federico. Recuerdos de la infancia. El Bien Público 1 (9), p. 35.

Acosta, S. (1875). Memorias íntimas, 1875. En C. Alzate (Ed.). Diario íntimo de Soledad Acosta & Diario José María Samper (2015) (pp. 573-578). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo y Universidad de los Andes.

Acosta, S. (1880). Una educación útil. La Mujer 8-9, pp. 8-9.

Acosta, S. (1880-1881). El cura y sus sobrinos - Preludios de Cacería. En La familia del tío Andrés (Época de la Independencia) (pp. 34-37, 56-59). Bogotá: Imprenta de Silvestre y Compañía.

Acosta, S. (1889). Misión de la escritora en Hispanoamérica. Colombia Ilustrada 8, pp. 129-132.

Acosta, S. (1895). Introducción. En La mujer en la sociedad moderna (pp. VI-XI). París: Casa Editorial Garnier Hermanos.

Alzate, C. (2015a). Acosta de Samper y el discurso letrado de género, 1853-1881. Madrid: Iberoamericana.

Alzate, C. (2015b). Notas. En Diario íntimo de Soledad Acosta & Diario José María Samper (pp. 573-578). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo y Universidad de los Andes.

Casas, F. (1998). Infancia: perspectivas psicosociales. España: Paidós.

Elbert, M. y Ginsberg, L. (2015). Introduction. En Romantic Education in Nineteenth-Century American Literature. National and Transatlantic Contexts (pp. 1-13). Nueva York: Routledge.

Heywood, C. (2001). A History of Childhood. Children and Childhood in the West from Medieval to Modern Times. Cambridge, UK: Polity Press.

Jaramillo, C. E. (2007). Los guerreros invisibles. El papel de los niños en los conflictos civiles en el siglo XIX en Colombia. En P. Rodríguez y M. E. Mannarelli (Comp.). Historia de la infancia en América Latina (pp. 231-246). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Kearney, M. C. (2009). Coalescing: The Development of Girls’ Studies. NWSA Journal 21 (1), pp. 1-28.

León, A. C. (2012). Cartografía de los saberes y prácticas de la educación infantil femenina en Colombia: finales del siglo XIX, comienzos del siglo XX. Pedagogía y Saberes 37 (pp. 9-23). DOI: https://doi.org/10.17227/01212494.37pys9.23

Londoño Vega, P. y Londoño Vélez, S. (2012). Los niños que fuimos. Huellas de la infancia en Colombia. Bogotá: Legis S. A.

Moreno, C. A. (2018). Los niños que fuimos: huellas de la infancia en Colombia (609-622). Educação em Foco 23 (2), pp. 609-622. DOI: https://doi.org/10.34019/2447-5246.2018.v23.19788

Navia Velasco, C. (2016). Protagonistas de Soledad Acosta, señas de resistencias femeninas. En C. Alzate e I. Corpas (Comp.). Voces diversas. Nuevas lecturas de Soledad Acosta de Samper (pp. 175-193). Bogotá: Instituto Caro y Cuervo.

Robledo, B. H. (2007). El niño en la literatura infantil colombiana. En P. Rodríguez y M. E. Mannarelli (Comp.). Historia de la infancia en América Latina (pp. 633-648). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Rodríguez Jiménez, P. y Mannarelli, M. E. (2007). Introducción. En Historia de la infancia en América Latina (pp. 13-23). Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Sutliff Sander, J. (2011). Disciplining Girls, Understanding the Origins of the Classic Orphan Girl Story. Baltimore: The John Hopkins University Press.

White, H. (2003). El texto histórico como artefacto literario. En El texto histórico como artefacto literario y otros escritos (pp. 107-139). Barcelona: Ediciones Paidós.

Published

2022-01-17

How to Cite

Gómez Zuleta, C. (2022). “My Childhood Explains My Life”: Soledad Acosta de Samper and the Narrative of Childhood. Estudios De Literatura Colombiana, (50), 19–36. https://doi.org/10.17533/udea.elc.n50a01