The Literary and Historical Traces of Wiwa and Orika, Seeking Other Perspectives
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.356295Keywords:
Wiwa, Orika, San Basilio de Palenque, Germán Espinosa, feminismAbstract
This article analyzes the literary and historical legacies of two female characters from San Basilio de Palenque: Wiwa and Orika, two Africans, mother and daughter, originally from Guinea Bissau who were enslaved in Cartagena de Indias at the end of the 16th century. From a sociological and literary approach, centered on cultural studies and the theoretical contributions of decolonial feminism and black feminism, the study analyzes the fragmented representations of Wiwa and Orika in Colombian literature and history. Specifically, it explores their depiction in the short story Orika de los palenques by Germán Espinosa, and more generally in the collective memory observed in Cartagena and San Basilio during fieldwork with the social leader Solvay Cecilia Cáceres Cabarco. This approach allows to redefine the profiles of these two Afro-Colombian heroines who, while not forgotten, are subject to stereotyped representations that are questionable nowadays.
Downloads
References
Agudelo, C. (2009). L’inclusion ambiguë des afrocolombiens. Société suisse des Américanistes/Schweizerische Americkanisten, pp. 51-60.
Álvarez, G. (2013). Comentario crítico: La ciudad letrada de Ángel Rama. Estudios socioterritoriales. Revista de Geografía, pp. 161-171.
Anderson, B. (1984). L’imaginaire national. Paris: La Découverte.
Arrázola, R. (1970). Palenque, primer pueblo libre de América. Cartagena: Ediciones Hernández.
Austin, J. (1991). Quand dire, c’est faire. Paris: Seuil.
Blanchard, P y Taraud, C. (2018). Sexe, Race et Colonies. La domination des corps du XV siècle à nos jours. Paris: La Découverte.
Carneiro, S. (2001). Ennegrecer el feminismo, la situación de la mujer negra en América Latina a partir de una perspectiva de género. Intervención de la activista y pensadora bralisera Sueli Carneiro durante el Seminario internacional sobre racismo, xenofobia y género en Durban, África del Sur.
Castillo, L. (2020). Kasimba de sueños: el feminismo que se teje al calor de la herencia cimarrona. Recuperado de https://programaacua.org/kasimba-de-suenos-el-feminismo-que-se-teje-al-calor-de-la-herencia-cimarrona/ [8.10.2024]
Collection Marc Ladreit de la Lacharrière. Porte-flèches, insigne de prestige, République démocratique du Congo, Luba. Museo du Quai Branly Jacques Chirac. Recuperado de https://collection-lacharriere.quaibranly.fr/img/c08/27-porte-fleches-insigne-de-prestige.pdf [8.10.2024]
Condé, M. (1988). Moi, Tituba sorcière. Paris: Gallimard.
De la Torre, J. (2013). Empoderamiento y participación política de las mujeres Negras, Afrodescendientes y Palenqueras en Colombia. Oxfam, AECID et Red Kambirí.
Davis, A. (2007). Femme, race et classe. Paris: Éditions des femmes.
Delgado, C. (1973). El Rey del arcabuco. En Historias, leyendas y tradiciones de Cartagena. Tomo iii (pp. 89-100). Bogotá: Antares.
Duque, E. (2003). Aportes del pueblo afrodescendiente: la historia oculta de América latina. Bloomington: IUniverse.
Escalante, A. (1979). Notas sobre el Palenque de San Basilio, una comunidad negra en Colombia. Barranquilla: Editorial Mejoras.
Espinosa, G. (1991, 2004). Orika de los palenques. En Cuentos completos (pp. 446-457). Medellín: Fondo Editorial de la Universidad de EAFIT.
Fernández, A. (2017). Afuera crece un mundo. Barcelona: Seix Barral.
Friedemann, N. y R. Cross. (1979). Ma Ngombe: guerreros y ganaderos en Palenque. Bogotá: Carlos Valencia Editores.
Friedemann, N. (1993). La saga del negro. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Gautier, A. (2018). Possessions et érotisation violentes des femmes esclaves. En P. Blanchard, C. Taraud (Coord.). Sexe, Race et Colonies. La domination des corps du xv siècle à nos jours (pp. 114-137). Paris: La Découverte.
Glissant, É. (1997). Le discours antillais. Paris: Gallimard.
Gonçalves. A. (2009). Um defeito de cor. Rio de Janeiro: Editora Record.
Herrera. C. (2019). “Orika de los Palenques” de Germán Espinosa : una mirada a la historia y la leyenda del Cimarrón en el siglo xvii. Estudios de Literatura Colombiana 45, pp. 67-84.
Hill Collins, P. ( 2021). La pensée féministe noire. Paris: Payot essais.
Jacubo, X. (1893). L’amour aux colonies. Paris: Isidore Liseux.
Lindig, E. (2017). Figuras de la exclusión. Herramientas teóricas para su crítica. En Villegas, Talavera, Monroy (Coord.). Figuras del discurso Exclusión, filosofía y política (pp. 15-16). México: Bonilla-Artigas.
Lozano, B. (2016). Tejiendo con retazos de memorias insurgencias epistémicas de mujeres negras/afrocolombianas. Aportes a un feminismo negro decolonial. [Tesis de doctorado]. Universidad Andina Simón Bolívar.
Maldonado, N. (2008). La descolonización y el giro descolonial. Tábula Rasa. pp. 61-72.
Menton, S. (1993). La nueva novela histórica de la América Latina, 1979-1992. México: Fondo de Cultura Económica.
Montoya, S. (2023). Les dé-re-constructions identitaires des femmes afro-descendantes dans l’ordre patriarcal et colonialiste de Medellín, Colombie, au xxie siècle. Un parcours historique, littéraire et ethnographique. [Tesis de doctorado]. Universidad de Perpiñán.
Morrison, T. (2008). Beloved. Paris: 10/18.
Morrison, T. (1993). Playing in the dark. Whiteness and litterary imagination. Nueva York: Random House.
Nascimento, N. (2023). Tereza de Benguela liderou o maior quilombo de Centro-Oeste do Brasil no século 18. En Folha de S. Paulo.
Navarrete M. (2015). De reyes, reinas y capitanes: los dirigentes de los palenques de las sierras de María, siglos xvi y xvii. En Fronteras de la historia (pp. 44-62). Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
Oyewumi, O. (2017). La invención de las mujeres. Bogotá: La Frontera.
Paredes, J. (2017). El feminismo comunitario: la creación de un pensamiento propio. Corpus en ligne. DOI: 10.4000/corpusarchivos.1835
Rama, Á. (1984, 1998). La ciudad letrada. Montevideo: Orca.
Segato, R. (2016). La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños.
Vargas, L. (2003). Poética del peinado afrocolombiano. [Tesis de grado]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vergès, F. (2019). Un féminisme décolonial. París: La Fabrique.
Viveros, M. (2009). La sexualización de la raza y la racialización de la sexualidad en el contexto latinoamericano actual. Revista latinoamericana de estudios de familia, pp. 63-81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.