In Search of Lost Space: Visual Analysis on El día de la mudanza by Pedro Badrán
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.elc.357363Keywords:
Pedro Badrán, visual analysis, literary research, photography, Colombian novelAbstract
Within the framework of cultural analysis, this article analizes the visuality of the novel El día de la mudanza by Pedro Badrán (2001) through concepts such as focalization, framing, figuration, preposterous history, among others proposed by Mieke Bal throughout of her academic and artistic career within the interdisciplinary configuration of visual analysis. Due to the fact that the novel is largely built on the ekphrasis of the photographic album of the lead family, delves into on heterochrony and the image in the construction of the subject in the contemporary society, vindicating the narrative impact of description in the art of the novel.
Downloads
References
Alphen, E. (2002). Caught by Images. Visual Culture 1(1), pp. 205-221.
Agudelo, P. (2011). Los ojos de la palabra. La construcción del concepto de écfrasis, de la retórica antigua a la crítica literaria. Lingüística y literatura 60, pp. 75-92. Recuperado de: https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/12548
Agudelo, P. (2013). Las imágenes en el texto. Aportes de la crítica literaria colombiana a la teoría de la écfrasis. Revista de Humanidades 28, pp. 95-119. Recuperado de: http://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/7135
Alberdi, B. (2016). Escribir la imagen: la literatura a través de la écfrasis. Literatura y Lingüística 33, pp. 17-37. DOI: https://doi.org/10.29344/0717621X.33.1474
Badrán, P. (2001a). El día de la mudanza. Bogotá: Babel.
Badrán, P. (2001b). Hotel Bellavista y otros cuentos. Bogotá: Norma.
Badrán, P. (2002). Intertextualidad y transficción en el cuento colombiano. Folios 15. pp. 63-69. DOI: https://doi.org/10.17227/01234870.15folios63.69
Badrán, P. (2015). El hombre de la cámara mágica. Bogotá: Penguin Random House.
Bal, M. (1991). Reading Rembrandt: Beyond the Image-World Opposition. Nueva York: Cambridge University Press.
Bal, M. (1997). The Motled Screen: Reading Proust Visually. Stanford: Stanford University Press.
Bal, M. (2001). Teoría de la narrativa (Una introducción a la narratología). Madrid: Cátedra.
Bal, M. (2009). Conceptos viajeros en las Humanidades: una guía de viaje. Murcia: CENDEAC.
Bal, M (2021a). Lexicón para el análisis cultural. Madrid: Akal.
Bal, M. (2021b). Figuraciones. Cómo la literatura crea imágenes. Murcia: Universidad de Murcia
Bal, M (2016). Tiempos trastornados. Análisis, historias y políticas de la mirada. Madrid: Akal.
Barbosa, J. y Mouthon, J. (2008). Pedro Badrán Padaui: una poética de la fragilidad del espacio existencial del ser. [tesis de pregrado, Universidad de Cartagena]. Recuperado de https://repositorio.unicartagena.edu.co/server/api/core/bitstreams/654f5e8d-3ff5-4849-bd28-e1144899dd18/content
Barboza, J. (2007). Pedro Badrán Padauí. Génesis, éxodo y apocalipsis de la condición humana. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica 5, pp. 74-92. Recuperado de https://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/cuadernos_literatura/article/view/455
Bauman, Z. (2011). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires: FCE.
Benjamin, W. (2019). Sobre la fotografía. Bogotá: Luna libros.
Bergson, H. (2012). Matière et mémoire. París: Flammarion.
Brushwood, J. (1994) En diciembre llegó Celia: tres novelas de Héctor Rojas Herazo. En J. García Usta (Comp.). Visitas al patio de Celia. (pp. 146-157) Medellín: Lealón.
Bustos, R. (2007). Miradas provisorias sobre tres novelas urbanas: Días así (Raymundo Gomezcásseres), Tres informes (Efraim Medina Reyes), Lecciones de vértigo (Pedro Badrán”. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica 5, pp. 116-130.
Caro, N. (2023). El crimen como dispositivo de poder en la narrativa de Pedro Badrán (tesis doctoral). Universidad de los Andes.
Didi-Huberman, G. (2010). Lo que vemos, lo que nos mira. Buenos Aires: Manantial.
Doležel, L. (1980). Narrative modes in Czech literature. Toronto: University of Toronto.
Fontcuberta, J. (2019). La cámara de pandora. La fotografía después de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili.
Genette, G. (1972). Figures II. Paris: Seuil.
Giraldo, L. (2001). Ciudades escritas. Literatura y ciudad en la narrativa colombiana. Convenio Andrés Bello.
Han, B. (2018). La agonía del Eros. Barcelona: Herder.
Heffernan, J. (1993). Museum of Words: The Poetics of Ekphrasis from Homer to Ashbeby. Chicago: University of Chicago Press.
Illouz, E. (2009). El consumo de la utopía romántica. Buenos Aires: Katz.
Martínez, M. (2012). Pedro Badrán: la novela policíaca en la narrativa colombiana. Unicarta.
Mitchell, W. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.
Panofsky, E. (2001). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza.
Perry, M (1979). Literary Dynamics: How The Order of a Text Creates its meaning. Tel-Avivi: Porter Institute for Poetics and Semiotics.
Pöppel, H. (2001). La novela policiaca en Colombia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Salazar, N. (2008). La fotografía de una mudanza hacia la decadencia. Análisis axiológico de El día de la mudanza de Pedro Badrán [tesis de pregrado, Universidad de Cartagena]. Recuperado de https://repositorio.unicartagena.edu.co/entities/publication/dabaa053-f191-4820-8a20-c4484d94d199
Saramago, J. (2000). La caverna. Bogotá: Alfaguara.
Secomandi, A. (2023). Entre enigmas y testimonios. La écfrasis en Tríptico de la infamia. Estudios de Literatura Colombiana 53, pp. 117-133. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.elc.352621
Silverman, K. (2000). World Spectators. Standford: Standford University Press.
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Bogotá: Alfaguara.
Vega, W. (2007b). Raymundo Gomezcásseres. Metástasis y Días así. La utopía eviscerada. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica 5, pp. 53-64.
Yory, C. (2007). Topofilia o la dimensión poética del habitar. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Estudios de Literatura Colombiana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in Estudios de Literatura Colombiana must meet the following criteria for authorship:
- Substantial contributions to the conception and design of the work; and the acquisition, analysis, or interpretation of data for the work.
- Drafting the work or revising it critically for important intellectual content.
- Final approval of the version to be published.
- Agreement to be accountable for all aspects of the work in ensuring that questions related to the accuracy or integrity of any part of the work are appropriately investigated and resolved.
In addition, the authors agree to the following terms:
- The authors are accountable for the content of the work.
- Estudios de Literatura Colombiana is not responsible for aspects related to copying, plagiarism or fraud that may appear in the articles published in it.
- It is the authors' responsibility to obtain the necessary permissions to reproduce any copyrighted material. When photographs or personal data are to be reproduced and disseminated in printed or digital form, informed consent is required. Therefore, this requirement must be met by the authors upon receipt of the manuscript.
- The authors retain moral rights and transfer their economic rights to Estudios de Literatura Colombiana, which will correspond to the Universidad de Antioquia, to publish the articles on the website, brochures, social networks, distribute electronic copies, include them in indexing services, directories, national and international database repositories, under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA).
- The authors will sign the declaration of transfer of economic rights to the Estudios de Literatura Colombiana, after acceptance of the manuscript.
- Authors may not withdraw the manuscript once it has been approved for publication. Otherwise they will have to bear the costs of the process. If they intend to withdraw the manuscript before its approval, they must send an official statement approved by all the authors.
- The material created by you may be distributed, copied and exhibited by third parties if and only if it is specified in the credits. No commercial benefit may be obtained and derived works must be compulsorily under the same terms of the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Share Alike 4.0 International Commercial License (CC BY-NC-SA) used in the original work.