Decentered Subject and Writing in León de Greiff’s Poetry

Authors

  • Óscar Salamanca University of Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.elc.21486

Keywords:

Greiff, León de, subjectivity, autonomy of art, sovereignty of art, vanguard

Abstract

This paper analyzes the destabilization of the subject and writing in some poems by León de Greiff. It separates from analysis focused on its Latinamerican modernist aesthetic and proposes other items to support its advanced aesthetic, such as the problem of subjectivity or the critique of modernity based on the relationship between autonomy and sovereignty of the art. It develops a perspective that justifies the participation of this poetry in an aesthetic far from modernism and focused on contemporary concerns about fragmented subject and its disintegration in writing.

|Abstract
= 199 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 307 veces| | SIN TÍTULO (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Óscar Salamanca, University of Buenos Aires

Candidate for a doctorate in philosophy and letters from the University of Buenos Aires, (Argentina), master's degree in aesthetics and theory of the arts from the National University of La Plata (Argentina) and professional in literary studies from the National University of Colombia. His research areas include: literature, arts, reading, and cultural management.

References

Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.

Cuartas, Juan Manuel. (1996). León de Greiff: problemática del “Yo” en poesía. Thesaurus, 51(1), 111-133.

De Greiff, L. (1960). Obras completas. Medellín: Aguirre Editor.

Gómez, E. (1995). León de Greiff: el lírico contra la lírica tradicional. En Arturo Alape (ed.), Valoración múltiple sobre León de Greiff. Santafé de Bogotá: Universidad Central, Casa de las Américas, 153-168.

Gutiérrez Girardot, R. (1987). Modernismo: supuestos históricos y culturales. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, Fondo de Cultura Económica.

Holguín, A. (1974). Antología crítica de la poesía colombiana: 1874-1974. Disponible en: http://www.antologiacriticadelapoesiacolombiana.com/pdf/antologia_critica_de_la_poesia_colombiana_de_andres_holguin.pdf[Consultado el 21 de julio de 2014].

Horkheimer, M. y T. W. Adorno. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Lyotard, J. (1987). La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona: Gedisa.

Menke, C. (1997). La soberanía del arte: la experiencia estética según Adorno y Derrida. Madrid: Visor.

Mutis, Á. (1999). León de Greiff 1895-1976. Intacta presencia. Disponible en: https://www.tareanet.edu.co/wikitareanet/lib/exe/fetch.php/mi_amigo_leo_le_gris.pdf [Consultado el 21 de julio de 2014.]

Paz, O. (1974). Los hijos del limo. Barcelona: Seix-Barral.

Rojas, S. (2009). Sobre Gombrich y el arte contemporáneo. Aisthesis, 43, 203-212.

Sanín Cano, B. (1989). El oficio de lector. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Wellmer, A. (1993). Sobre la dialéctica de modernidad y postmodernidad: la crítica de la razón después de Adorno. Madrid: Visor.

Published

2015-01-16

How to Cite

Salamanca, Óscar. (2015). Decentered Subject and Writing in León de Greiff’s Poetry. Estudios De Literatura Colombiana, (36), 59–79. https://doi.org/10.17533/udea.elc.21486

Issue

Section

Articles