Center for Olympic Studies: A meaningful experience in university sports education

Authors

  • Ricardo Rengifo Cruz Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Diego Fernando Orejuela Aristizábal Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Libardo Córdoba Rentería Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Sandra Parra Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Rodrigo Bravo Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Carlos Quiroz Mora Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte
  • Julián Acosta Santibañez Institución Universitaria Escuela Nacional del Deporte

Keywords:

International Olympic Committee, Olympic Studies Center, education, sports training, university education

Abstract

The Center for Olympic Studies of the Institución Universitaria ‘Escuela Nacional del Deporte’ (Colombia) has established itself as a benchmark in university education, especially in the field of sports. This article analyzes a significant experience in which the Center played a crucial role in integrating Olympic and sporting values into the institution's curriculum, thus responding to the need to train qualified professionals committed to the Olympic spirit and promoting sport as an educational and personal development tool. The initiative was designed according to the guidelines of the International Olympic Committee and the Spanish ‘Academia Olímpica’, taking into account elements related to teaching, research and social projection of the institution, so that a work plan was configured in several phases. The overall experience was positive. Students demonstrated a greater knowledge and appreciation of Olympic values, in addition to improving their practical and theoretical skills related to sport and physical education. Among its advantages are the strengthening of teamwork, professional ethics and social commitment. However, some limitations have been identified, such as the need for more material resources and the difficulty of maintaining the attention of all students. Expanding collaboration with sports institutions and incorporating innovative educational technologies are suggested as possible solutions. In conclusion, the integration of the Center into university education has proven to be a very enriching experience with great impact in the fields of sport and education. Expanding the program to other universities and creating international collaborative networks are future lines of development. The transferability of this experience is high so that other educational institutions can replicate and adapt this successful model to promote holistic education through sport and Olympic values.

|Abstract
= 23 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 20 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Academia Olímpica Española [AOE]. (1990). Academia Olímpica Española Sesión XXII: XX Aniversario. Comité Olímpico Español.

2. Academia Olímpica Española [AOE]. (2009). Academia Olímpica Española 1968-2008. XL Aniversario. Comité Olímpico Español.

3. Bédarida, F. (1998). Definición, método y práctica de la historia del tiempo presente. Cuadernos de Historia Contemporánea, (20), 19-27. https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO/article/view/CHCO9898110019A

4. Best, J. M. (1982). Cómo investigar en educación. Ediciones Morata.

5. Canedo Ibarra, S. P. (2009). Contribución al estudio del aprendizaje de las ciencias experimentales en la educación infantil: cambio conceptual y construcción de modelos científicos precursores [Tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. https://hdl.handle.net/2445/41436

6. Comité Olímpico Español [COE]. (2007). Informe sobre las actividades del Comité Olímpico Español mayo 2006-mayo 2007. COE.

7. Comité Olímpico Español [COE]. (2008a). 1er Congreso Nacional de Centros de Estudios Olímpicos. 22 y 23 de marzo de 2007. Universidad de Granada. COE.

8. Comité Olímpico Español [COE]. (2008b). 1er Congreso Nacional de Diplomados de Olimpia. 4 y 5 de octubre de 2008. Madrid. COE.

9. Cuesta Bustillo, J. (1998). Memoria e historia. Un estado de la cuestión. Ayer, (32), 203-246. https://www.jstor.org/stable/41324823

10. Durántez Corral, C. (1988). La Academia Olímpica Internacional. COE.

11. Durántez Corral, C. (2003). Academias Olímpicas Nacionales. Madrid. COE.

12. Durántez Corral, C. (2012). El Comité Olímpico Español: un siglo de historia. Citius, Altius Fortius, 5(2), 9-47. https://doi.org/10.15366/citius2012.5.2.002

13. Fazio Vengoa, H. (1998). La historia del tiempo presente: una historia en construcción. Historia Crítica, 1(17), 47-57. https://doi.org/10.7440/histcrit17.1998.04

14. Fernández, J. J. (2010, 22 de abril). El niño que quería dirigir el deporte. El País. https://elpais.com/diario/2010/04/22/deportes/1271887201_850215.html

15. Gutiérrez Sánchez, C. B., y Martínez Gorroño, M. E. (2015). Los Centros de Estudios Olímpicos como parte de la estructura de la Academia Olímpica Española: una iniciativa y alternativa para la renovación y actualización del olimpismo dentro de las universidades españolas. Citius, Altius, Fortius, 8(2), 31-49. https://doi.org/10.15366/citius2015.8.2.003

16. Hammer, D., y Wildavsky, A. (1990). La entrevista semiestructurada de final abierto. Aproximación a una guía operativa. Historia y Fuente Oral, (4), 23-61. https://www.jstor.org/stable/27753290

17. Martínez Gorroño, M. E. (1990). Fuentes orales para una aproximación al exilio femenino en Colombia. Espacio, Tiempo y Forma. Serie V. Historia Contemporánea, 2(3-2), 85-104. https://doi.org/10.5944/etfv.3-2.1990.2718

18. Martínez Gorroño, M. E. (1996). Metodología y fuentes en el estudio del exilio español en Colombia a consecuencia de la guerra civil 1936-1939. En J. M Trujillano Sánchez, y P. Díaz Sánchez (Eds.), Testimonios orales y escritos. España 1936-1996. Actas V Jornadas Historia y Fuentes Orales (pp. 253-258). Fundación Cultural Santa Teresa. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3016917

19. Martínez Gorroño, M. E. (2015). Conrado Durántez Corral: la Academia Olímpica Española y el olimpismo. Materiales para la historia del deporte, (Supl. 2), 158-181. https://polired.upm.es/index.php/materiales_historia_deporte/article/view/4281

20. Martínez Gorroño, M. E., y Durántez Corral, C. (2012). Movimiento Olímpico: historia y retos actuales. Actas curso XLIV Sesión Academia Olímpica Española, Universidad Autónoma de Madrid. UAM. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=553154

21. Real Academia Olímpica Española. (2008). Academia Olímpica Española 1968-2008 XL Aniversario. COE.

Published

2024-12-20

How to Cite

Rengifo Cruz, R., Orejuela Aristizábal, D. F., Córdoba Rentería, L., Parra, S., Bravo, R., Quiroz Mora, C., & Acosta Santibañez, J. (2024). Center for Olympic Studies: A meaningful experience in university sports education . Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/359182

Issue

Section

5ª Conferencia Internacional de Formación Universitaria de los Profesionales del Campo

Most read articles by the same author(s)