Analyzing criteria for training sport and recreation professionals in the Colombian Caribbean
Keywords:
physical education, teacher training, professional identity, educational program projects, graduate profileAbstract
Some authors argue that sports professions are experiencing a proliferation of practices and discourses that end up exhausting their identity, definition, specificity or limits in a wide range of interpretations. For this reason, it is important for the Universidad de Córdoba to identify the objectives and criteria for the training of professionals in these fields in the Colombian Caribbean. The objective of this article was to analyze the problem of the great diversity of degrees related to sport, recreation, physical activity and physical education, as well as the lack of regulation of the derived professions and the lack of recognition in the labor market. For this purpose, a qualitative study based on grounded theory was designed. To collect the information, the program educational projects of nine higher education institutions were analyzed and the people who designed them were interviewed. The results show that the objectives and criteria of the programs can be grouped into three categories: (1) pedagogical training, (2) social training, and (3) disciplinary training. The pedagogical training is axiological and contextual, and from it derives a tendency towards the articulation between teaching and research in order to produce knowledge. Social training is oriented towards social transformation from the fields of sport, recreation, physical activity and physical education, without neglecting specific training in each of these disciplines. Finally, disciplinary training focuses on three areas: disciplinary fundamentals, health promotion, and human motor skills training.
Downloads
References
1. Acuerdo 018 de 2016. [Consejo Académico de la Universidad de Córdoba]. (2016). Por el cual se aprueban modificaciones al currículo y plan de estudio de la Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deporte. 19 de mayo de 2016. https://repositorio.unicordoba.edu.co/handle/ucordoba/3136
2. Corporación Universitaria del Caribe [CECAR]. (2022). Proyecto Educativo del Programa de Ciencias del Deporte y la Actividad Física. CECAR.
3. Fundación Universitaria del Área Andina [Areandina]. (2019). Proyecto Educativo del Programa de Entrenamiento Deportivo. Areandina.
4. Hernández Navarro, M., y Rosas Tibabuzo, J. (2013). Enfoques epistemológicos de la educación física: una propuesta pedagógica y de gestión curricular de análisis para los programas de formación de licenciados en Educación Física en la ciudad de Bogotá [Tesis de maestría, Universidad Libre]. https://hdl.handle.net/10901/8505
5. Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
6. Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de Investigación en Psicología, 9(1), 123-146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
7. Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Editorial Universidad de Antioquia.
8. Universidad de Autónoma del Caribe [UAC]. (2022). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. UAC.
9. Universidad de Córdoba. (2020). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. Universidad de Córdoba.
10. Universidad de la Guajira. (2018). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. Universidad de la Guajira.
11. Universidad de Pamplona. (2016). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. Universidad de Pamplona. https://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/home_146/recursos/general/03122020/pep.pdf
12. Universidad de San Buenaventura. (s.f.). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. Universidad de San Buenaventura.
13. Universidad del Atlántico. (2016). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. Universidad del Atlántico.
14. Universidad Popular del Cesar [UPC]. (s.f.). Proyecto Educativo del Programa de Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes. UPC.
15. Urrego Duque, L. J. (2014). Estudio de la producción de conocimiento en la educación física en Colombia entre 1990 y 2006 [Tesis de doctorado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/4978
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Daniel Callejas Díaz, Jesús María Pinillos García, Carlos Andrés Parra Plaza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.