The Blossom Model: A leisure-based proposal for environmental sustainability

Authors

  • Katheryne Aldana Villalobos Universidad Pedagógica Nacional

Keywords:

physical education, teacher training, blossom model, leisure, sustainable practices

Abstract

The Blossom Model is an interdisciplinary, integral and systemic proposal of the Universidad Pedagógica Nacional for environmental education, inspired by the concept of the five skins of the painter Friedensreich Hundertwasser and developed by the ‘Environment and Curriculum’ group of the University. The model consists of six skins or levels, ten dimensions or petals, the spiral, and the actors. The skins represent the spiral interaction of the environment (the body, the home, the university, the city, the region, and the planet) with the cosmovision of indigenous communities as an alternative to hegemonic environmental models. The petals represent the dimensions of environmental education (epistemological, ontological, cultural, aesthetic, playful, creative, economic, political, ethical and leisure) and address, among others, knowledge, emotions, culture and aesthetics. Finally, the model includes relationships with the educational context based on a circular interaction between the personal and the collective, mediated by educational processes and social actors. The objective of this work was to analyze the playful dimension of this model to address environmental issues from an interdisciplinary perspective, with special emphasis on physical education. This analysis highlights the role of leisure in creating deep environmental awareness and promoting sustainable practices inside and outside the university.

|Abstract
= 98 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 26 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Acuerdo 008 de 2021. [Consejo Superior]. Por medio del cual se define la política ambiental de la Universidad Pedagógica Nacional. 10 de junio de 2021. https://vac.upn.edu.co/wp-content/uploads/2024/10/politica-ambiental-UPN.pdf

2. Alonso Ruiz, R. A., Valdemoros San Emeterio, M. Á., y Martínez-Villar, J. M. (2024). Ocio ambiental en clave intergeneracional. Motivaciones para su práctica. Pedagogía Social, (44), 1-15. https://doi.org/10.7179/PSRI_2024.44.08

3. Cuenca Cabeza, M. (2014). Ocio valioso. Deusto.

4. Cuenca Cabeza, M. (2016). As culturas do lazer. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, 3(1), 3-19. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/484

5. Elizalde, R., Gomes, C. L., Bahia, M. C., y Lacerda, L. L. L. (2015). Contribución del ocio para la sustentabilidad y los desafíos ambientales del presente. Estudios y Perspectivas en Turismo, 24(3), 493-511. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180739769003

6. Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra: nuevas lecturas sobre desarrollo, territorio y diferencia. Ediciones Unaula.

7. Gudynas, E. (2011). Buen vivir: germinando alternativas al desarrollo. América Latina en Movimiento, (462), 1-20. https://www.gudynas.com/publicaciones/articulos/GudynasBuenVivirGerminandoALAI11.pdf

8. Leff, E. (2013). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. Siglo XXI.

9. Martínez García, R., Caballo Villar, M. B., y Varela Crespo, L. (2020). El ocio en el medio natural como promotor de la conexión emocional con la naturaleza. Un estudio en clave ambiental con adolescentes pontevedreses (Galicia-España). Pensamiento Educativo, 57(2), 1-16 https://dx.doi.org/10.7764/pel.57.2.2020.6

10. Mora González, L. M., Rodríguez Cortés, I. A., y Aldana Villalobos, K. (2018). Reflexiones y emociones: Wayra, una propuesta de encuentro entre el ocio, la recreación y la ciencia. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (extraordinario), 1-7. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/8711

11. Moreno, D., Mora, L., Martínez, A., Benavides, J., Martínez, S., Aldana, K., Pinto, Norberto, y Nieto, D. (2018). Propuesta de inclusión de lo ambiental: caminos a la interdisciplinaridad en la educación superior. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (extraordinario), 1-6. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/9192

Published

2024-12-20

How to Cite

Aldana Villalobos, K. (2024). The Blossom Model: A leisure-based proposal for environmental sustainability. Expomotricidad, 2024. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/expomotricidad/article/view/359424

Issue

Section

4º Congreso Internacional de Ocio y Recreación

Most read articles by the same author(s)