The agenda setting of public television considerations about the political issues and values of teleantioquia ́s programming
Keywords:
political communication, public television, political values, political Issues, content analysisAbstract
This article presents the agenda setting of regional public television from a po-litical perspective, by using the observation of the contents’ programming of Teleantioquia, the first regional public channel in Colombia (EGM, 2010). It is the result of a research process whose main objective was to establish the prevalence of political issues and values that are essential to democratic sys-tems: Social Welfare, Economic Growth, Governance and Conflict, Freedom, Equality, Justice and Order.
The content analysis was carried out through categories of audiovisual discourse and politics, focusing on the comprehension of the Teleantioquia’s programming: the items that are prioritized, the approaches proposed by the channel, the protagonists and the political values.
While the main research findings confirm the widespread perception of the institutional nature of public television, meeting the criteria of selection of the items, the power of decision on the agenda, the speeches of actors and their relationship with the political values, will allow to continue the debate upon the public channels’ power to propose an agenda of relevant social issues and provide the terms which these issues can be discussed in the public sphere.
Downloads
References
Álvarez, Miguel. (2008). El republicanismo: un agrupador de muchos. En: His-toria de las ideologías políticas, proyecto Ágora. Medellín: Ediciones Uni-versidad Eafit.
Benedicto, J. (2002). La construcción comunicativa del espacio público. En: Re-vista Foro. Bogotá. Número 45. pp. 27 – 37.
Bourdieu, Pierre. (1997). Sobre la televisión. Barcelona: Editorial Anagrama.
Camps, Victoria. (1996). El malestar en la vida pública. Barcelona: Grijalbo.
Charron, Jean. (1998). Los medios y las fuentes. Los límites del modelo de agenda setting. En: Gauthier, G; Gosselin, A y Mouchon, J. (editores) Comunicación y Política. Barcelona: Editorial Gedisa S.A..
Dahl, Robert. (1976). Análisis Político Moderno, Barcelona: Fontanella.
Debray, R. (2002) La República explicada a mi hija. México: Fondo de Cultura Económica.
Departamento Nacional de Estadística (DANE) (2010). Informe sobre empleo en Colombia. Bogotá: Publicación nacional.
Departamento Nacional de Planeación (DNP) (2005). Visión Colombia II Cente-nario: 2019. Propuesta para discusión. Bogotá: Editorial Planeta.
Gramsci, Antonio. (1980). Notas sobre Maquiavelo, sobre la política y sobre el Estado moderno. Madrid: Editorial Grijalbo.
Habermas, Jurgüen. (1981). Historia y crítica de la opinión pública. Barcelona: Gustavo Gili.
Hallin, D. y Mancini, P. (2008). Sistemas mediáticos comparados. Barcelona: Hacer Editorial.
Keane, J. (1991) La democracia y los medios de comunicación. En: Revista Inter-nacional de Ciencias Sociales, Nº 129. pp. 23- 46.
Lasswell, Harold. (1971). Propaganda en la Segunda Guerra Mundial. Barce-lona: Ediciones Paidós.
Ley 182 de 1995. Artículo 1. Diario Oficial No. 41.681 del 20 de enero de 1995. Congreso de la República de Colombia, p. 1. Ley aprobada.
Marshall, T. H. (1997). Ciudadanía y Clase Social. En: Revista española de inves-tigaciones sociológicas. No. 79. pp. 297-344.
Morley, David. (1996). Televisión, audiencias y estudios culturales. Buenos Ai-res: Amorrortu.
Rojas, H. y Pérez, I (Coords) (2009). Comunicación y participación política. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
Sartori, Giovany. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Madrid: Edito-rial Taurus.
Serret, Estela, Gutierrez, Roberto., Padilla, Mario. (1991) Para una re-construc-ción de la categoría de sujeto político. En: Revista del Departamento de So-ciología, Universidad Autónoma Metropolitana, Vol. 6 Nº 15. pp. 67-88.
Unesco. (2006). Radiotelevisión de Servicio Público: un Manual de Mejores Prácticas.1 ed. San José, Costa Rica: División de Comunicación e Infor-mación de la Unesco, Oficina de la Unesco para América Central.
Wolton, Dominique. (1998). Las contradicciones de la Comunicación Política.En: Gauthier, G; Gosselin, A y Mouchon, J. (editores) Comunicación y Política. Barcelona: Editorial Gedisa S.A.
Estudio General de Medios –EGM– (2010). Estudio general de medios tercera Ola 2010. Publicado por la Asociación Colombiana de Investigación en Me-dios. Consultado en: http://www.acimcolombia.com/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.