Estereotipos, homogenización e invisibilización en el imaginario de juventud propuesto por el relato publicitario

Authors

  • Carolina Piedad Acosta Martínez
  • Janneth Arley Palacios Chavarro

Keywords:

imaginario de juventud, relato publicitario, juventud, estereotipos, homogeneización, invisibilización.

Abstract

The aim of this article is to contrast the category of youth, known as traditionally instituted social imaginary, with the perspective of a group of university students, from their statements about a group of advertising commercials. The traditional social imaginary has tried to explain, to order and to control the youth, causing exclusion and segregation with respect to people located in that category. Results show that social imaginary has generated stereotypes, has tried to homogenize and invisibilize to youth people and that advertising had contributed to this situation through its statement. But also, findings evident certain resistance of the participants to this reduction and show their propositive role, distantly to the conception of passive and alienated consumer that the traditional critique has restored. Nevertheless, it does not stop considered to be the possibility that such a role should be promoted also by the statement itself as part of the advertising contemporary trends. Keywords: youth imaginary, advertising statement, youth, stereotypes, homogenization, invisibilization.

|Abstract
= 224 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Piedad Acosta Martínez

Fundación Universitaria Los Libertadores Maestría en Psicoanálisis, Subjetividad y Cultura

Janneth Arley Palacios Chavarro

Fundación Universitaria Los Libertadores Facultad de Ciencias de la Comunicación Magister en Administración

References

Campos, R. (2010). Juventude e visualidade no mundo contemporâneo. Uma reflexão em torno da imagem nas culturas juvenis. Sociologia, Problemas e Práticas(63), 113-137.

Colón, E. (2001). Publicidad y Hegemonía. Matrices discursivas. Ed. Norma.

Duarte Q., C. (2012). Sociedades adultocéntricas: sobre sus orígenes y reproducción. Última década, 20 (36), 99-125.

Feixa, C. (2006). Generación XX. Teorías sobre la juventud en la era contemporánea. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 4(2), 21-45.

García, D., Montenegro, M., Astaíza, F., y Martín, C. (2012). El Campo Publicitario Colombiano: Entre los imaginarios y las condiciones objetivas. Revista Nómadas(36), 254-265.

González, Y. y Feixa, C. (2013). La construcción historica de la juventud en América Latina. Bohemios, rockanroleros y revolucionarios. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

Hall, S. G. (1904). Adolescence: Its Psychology and its relations to Psysiology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education. New York: Appleton Century Crofts.

Hurtado, R. (2004). Reflexiones sobre la Teoría de Imaginarios. Revista de Epistemología de las Ciencias Sociales, Cinta moebio(21), 169-174.

Martínez, P., Jorge, E. y Barragán, G., Diego, F. (2008). Juventud y multitud: Aproximaciones para abordar los movimientos juveniles. Tabula Rasa, (9), 353370.

Velandia-Morales, A. y Rincón, J. C. (2014). Estereotipos y roles de género utilizados en la publicidad transmitida a través de la televisión. Universitas Psychologica, 13(2), 517-527.

Villadiego, M., Bernal, P. y Urbanczyk, M. (2006). Publicidad y modernidad en Colombia: apuntes para una comprensión del relato publicitario de la modernidad. Signo y Pensamiento, (49), 160-169.

Villadiego Prins, M. (2013). Narrativas del juego de la publicidad televisiva. Elementos para una comprensión en perspectiva lúdica. Signo y Pensamiento, 32(62), 130148.

Published

2022-06-07

How to Cite

Acosta Martínez, C. P. ., & Palacios Chavarro, J. A. . (2022). Estereotipos, homogenización e invisibilización en el imaginario de juventud propuesto por el relato publicitario. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (32), 70–90. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/349941

Issue

Section

Artículos