Hyperlocal journalism and its socializing function on digital media

case study Mi Oriente

Authors

  • Juliana Mora Ortiz

Keywords:

hyperlocal journalism, interaction, participation, users, community, Facebook

Abstract

The objective of this paper is to analyze the relationship between
the content published by the hyperlocal media Mi Oriente and the
participation of its digital community through its fanpage. To do this,
a content analysis of the messages (visual, audiovisual and written)
issued by the Mi Oriente journalists is carried-out and organized
through a registration form that covers aspects such as their content,
interest and social relevance, news, characteristics of the interactions
and value judgments of the same. This analysis is contrasted with the
reactions of the readers both to the content of headlines and posts,
and to the developments of the information that accompany them.
Studying the function of Mi Oriente as a hyperlocal media, explains the
way in which the media manages communication with its public, the
publication strategy, the indicators of participation, user interactions,
its relevance as a socializing agent for the community and the way it
allows the generation of proposals to achieve citizen empowerment and
the filling of perceived gaps in terms of the coverage of a topic.

|Abstract
= 149 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 144 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juliana Mora Ortiz

Comunicadora Audiovisual. Estudiante de la Maestría en Comunicaciones de la Universidad
de Antioquia.

References

Álvarez Tabares, Omar Julián y Rodríguez Guerra, Elquis. (2012). El uso de la Internet y su influencia en la comunicación familiar [en línea]. Revista Trilogía, (7), pp. 81-101.Disponible en: https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/article/view/154/157

Borrat, Héctor. (2002). Paradigmas alternativos y definiciones conceptuales en comunicación periodística. Análisis. Cuadernos de Comunicación y Cultura, (28), pp. 55-77.

Carpentier, Nico. (2011). Media and Participation. Bristol: Intellect.

Charon, Joel. (2009). Symbolic Interactionism: An Introduction, an Interpretation, an Integration. London: Pearson.

Correia, João Correia. (2012). Ágora. Jornalismo de Proximidade: Limites, Desafios e Oportunidades. Portugal: Livros LabCom.

Crucianelli, Sandra. (2010). Herramientas digitales para periodistas [en línea]. Centro Knight para el Periodismo en las Américas de la Universidad de Texas. Disponible en: https://journalismcourses.org/wp-content/uploads/2020/08/Digital-Tools-for-Journalists-esp.pdf

Degenne, Alain. (2009). Types d’interaction, formes de confiance et relations. REDES. Revista hispana para el análisis de redes sociales, 16, (3), pp. 63-92.

De Moragas, Miguel; Terrón, José Luis y Rincón, Omar. (2017). De los medios a las mediaciones de Jesús Martín Barbero. 30 años después. Barcelona: Instituto de la Comunicación de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Downie, Leonard y Schudson, Michael. (2009). The reconstruction of American Journalism [en línea]. Columbia Journalism Review. Disponible en: https://revsonfoundation.org/wp-content/uploads/publications/The-Reconstruction-of-American-Journalism.pdf

Espiritusanto, Óscar y Gonzalo, Paula. (2011). Periodismo ciudadano: evolución positiva de la comunicación. Madrid: Fundación Telefónica.

Flores Vivar, Jesús Miguel. (2015). Periodismo hiperlocal. Sinergia de dos entornos [en línea]. Disponible en: http://www.cuadernosdeperiodistas.com/periodismo-hiperlocal-sinergia-de-dos-entornos/#_ftnref3

Fonseca, María del Socorro. (2000). Comunicación oral: fundamentos y práctica estratégica. Ciudad de México: Pearson Educación.

Hine, Christine. (2004). Etnografía Virtual. Barcelona: Editorial UOC.

Hernández, Antonio y Garay, Óscar. (2005). La comunicación en el contexto deportivo. Psicología del Deporte, (1).

Lévy, Pierre. (2004). Inteligencia colectiva: por una antropología del ciberespacio [en línea]. Disponible en: http://inteligenciacolectiva.bvsalud.org/public/documents/pdf/es/inteligenciaColectiva.pdf

Llorca, Germán (2005). Comunicación interpersonal y comunicación de masas en Internet. Emisor y receptor en el entorno virtual. En: G. López García, (Ed.), El ecosistema digital: Modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet, (pp. 21-30) Valencia: Servei de Publicacions de la Universitat de València.

Metzgar, Emily; Kurpius, David y Rowley, Karen. (2011). Defining hyperlocal media: Proposing a framework for discussion. New Media & Society,13, (5), pp. 772-787.

Salkind, Neil. (1998). Métodos de Investigación. Ciudad de México: Prentice Hall.

Scolari, Carlos Alberto. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Grupo Planeta.

Soler-Adillon, Joan; Sora, Carles; Freixa, Pere y Ribas, Joan Ignasi. (2016). El perfil del profesional de la comunicación interactiva: fundamentos, actualidad y perspectivas. El profesional de la información, 25, (2), pp. 196-208.

Torres, Milagros. (2013). Lo hiperlocal y la renovada relación entre periodismo y sociedad. Revista Electrónica Conocimiento Libre y Licenciamiento (CLIC), (6), pp. 50-54. Disponible en: http://convite.cenditel.gob.ve/files/2013/12/RevistaCLIC_Ensayos_MTorres.pdf

Varela, Juan. (2006). El fin de la era de la prensa. Cuadernos de periodistas: Revista de la Asociación de la Prensa de Madrid, (8), pp. 17-50.

Wahl-Jorgensen, Karin y Hanitzsch, Thomas (Eds.). (2009). Handbook of Journalism Studies. New Jersey: Lawrence Erlbaum.

PERIODISMO HIPERLOCAL Y SU FUNCIÓN DE SOCIALIZACIÓN EN MEDIOS DIGITALES

Published

2023-04-18

How to Cite

Mora Ortiz, J. (2023). Hyperlocal journalism and its socializing function on digital media: case study Mi Oriente. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (45-46), 103–116. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/353330

Issue

Section

Artículos