ICT integration at the University of Antioquia

a puzzle to put together

Authors

  • Ximena Forero Arango
  • Herlaynne Segura Jiménez

Keywords:

Virtuality, University of Antioquia, Technology Integration

Abstract

This article seeks to recover and systematize the history of the main initiatives for integrating technology into education that have emerged at the University of Antioquia. Despite the fact that the subject is of great importance for educational innovation and the improvement of the training processes of the second largest public university in Colombia, the work of these initiatives has not been known or recognized within the institution for more than thirty years. The investigations show that although several projects have been carried out independently, they share processes and objectives that allow sharing learning and collaboratively building a “unity in diversity”. Systematizing the history of these five initiatives was the opportunity to find out from primary sources –personal and documentary– what were the circumstances and events that marked the path of each one of these projects, which in some cases arose from the investigation, in others from the extension and in others as a need for teacher qualification and expansion of coverage.

|Abstract
= 166 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 86 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ximena Forero Arango

Doctora en Educación de la Universidad de Antioquia. Docente de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia. Integrante del grupo Comunicación, Periodismo y Sociedad.

Herlaynne Segura Jiménez

Magíster en Sociedad de la Información y el Conocimiento de la Universidad Oberta de Cataluña, Barcelona. Docente de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia. Integrante del grupo Comunicación, Periodismo y Sociedad.

References

Castells, Manuel. (2010). El poder en la sociedad red. Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.

Jenkins, Henry; Ito, Mizuko y Boyd, Danah. (2016). Participatory Culture in a Networked Era: a Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Hoboken, Nueva Jersey: Blackwell Publ.

Gros, Begoña y Silva, Juan. (2005). La formación del profesorado como docente en los espacios virtuales. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (1).

Levy, Pierre. (1997). Collective Intelligence. Cambridge, MA: Perseus Books.

Mesa, Fredy. (2012). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Universidad Colombiana: Evolución y Prospectiva. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 14 (19), 71-90.

Moreira, Manuel; Gros, Begoña y Marzal, Miguel. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Editorial Síntesis.

Pardo, Hugo y Cobo, Cristóbal. (2020). Expandir la Universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School.

Plan de Desarrollo de la Universidad de Antioquia, 2017-2027 [En línea]. Universidad de Antioquia. Disponible en: http://www2.udea.edu.co/webmaster/multimedia/plan-desarrollo-udea/index.html#:~:text=El%20Plan%20de%20Desarrollo%20de,geogr%C3%A1ficos%20en%20los%20que%20participa.

Selwyn, Neil. (2013). Internet y educación. Cambio. 19 ensayos fundamentales sobre cómo internet está cambiando nuestrasvidas. Madrid: Open Mind BBVA.

Wenger, Etienne y Snyder, William. (2000). Communities of practice: The organizational frontier. Harvard Business Review, 78, 139-145.

Integración de las TIC en la Universidad de Antioquia

Published

2023-06-16

How to Cite

Forero Arango, X., & Segura Jiménez, H. (2023). ICT integration at the University of Antioquia: a puzzle to put together. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (49), 58–68. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/353961

Issue

Section

Artículos