ICT integration at the University of Antioquia
a puzzle to put together
Keywords:
Virtuality, University of Antioquia, Technology IntegrationAbstract
This article seeks to recover and systematize the history of the main initiatives for integrating technology into education that have emerged at the University of Antioquia. Despite the fact that the subject is of great importance for educational innovation and the improvement of the training processes of the second largest public university in Colombia, the work of these initiatives has not been known or recognized within the institution for more than thirty years. The investigations show that although several projects have been carried out independently, they share processes and objectives that allow sharing learning and collaboratively building a “unity in diversity”. Systematizing the history of these five initiatives was the opportunity to find out from primary sources –personal and documentary– what were the circumstances and events that marked the path of each one of these projects, which in some cases arose from the investigation, in others from the extension and in others as a need for teacher qualification and expansion of coverage.
Downloads
References
Castells, Manuel. (2010). El poder en la sociedad red. Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Jenkins, Henry; Ito, Mizuko y Boyd, Danah. (2016). Participatory Culture in a Networked Era: a Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Hoboken, Nueva Jersey: Blackwell Publ.
Gros, Begoña y Silva, Juan. (2005). La formación del profesorado como docente en los espacios virtuales. Revista Iberoamericana de Educación, 36 (1).
Levy, Pierre. (1997). Collective Intelligence. Cambridge, MA: Perseus Books.
Mesa, Fredy. (2012). Las Tecnologías de la Información y la Comunicación en la Universidad Colombiana: Evolución y Prospectiva. Revista de Historia de la Educación Latinoamericana, 14 (19), 71-90.
Moreira, Manuel; Gros, Begoña y Marzal, Miguel. (2008). Alfabetizaciones y tecnologías de la información y la comunicación. Madrid: Editorial Síntesis.
Pardo, Hugo y Cobo, Cristóbal. (2020). Expandir la Universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia. Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Barcelona: Outliers School.
Plan de Desarrollo de la Universidad de Antioquia, 2017-2027 [En línea]. Universidad de Antioquia. Disponible en: http://www2.udea.edu.co/webmaster/multimedia/plan-desarrollo-udea/index.html#:~:text=El%20Plan%20de%20Desarrollo%20de,geogr%C3%A1ficos%20en%20los%20que%20participa.
Selwyn, Neil. (2013). Internet y educación. Cambio. 19 ensayos fundamentales sobre cómo internet está cambiando nuestrasvidas. Madrid: Open Mind BBVA.
Wenger, Etienne y Snyder, William. (2000). Communities of practice: The organizational frontier. Harvard Business Review, 78, 139-145.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.