De la Urbe: percepciones de docentes y estudiantes sobre el laboratorio de periodismo de la Universidad de Antioquia

Authors

  • Ximena Forero Arango
  • Walter Arias Hidalgo

Keywords:

university journalism laboratory, academic support, editorial board, editorial process

Abstract

This text is the result of a study that, through a constructivist methodology and a qualitative approach, aimed to understand the perceptions of students and professors of the undergraduate Journalism program at the Universidad de Antioquia regarding De la Urbe (DLU), the program’s media laboratory. The results show that, although DLU is viewed positively (with an average score of seven out of ten), challenges persist in terms of its perception as a closed space, low student participation (a median of three out of ten) and editorial processes that could be clearer. The findings highlight the need to improve integration with the undergraduate curriculum, open up the editorial board, and standardize publication processes. This study un derscores the importance of DLU as a formative component and proposes actions to strengthen its procedures and promote greater inclusion and participation of the academic community.

|Abstract
= 36 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 16 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ximena Forero Arango

Doctora en Educación, profesora titular de la Facultad de Comunicaciones y Filología de la Universidad de Antioquia, Colombia, Estudios de Periodismo.

Walter Arias Hidalgo

Magíster en Comunicación Digital, profesor ocasional de la Facultad de Comunicaciones de la Universidad de Antioquia, Colombia, Estudios de Periodismo.

References

Brown, Ann. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2, 141178. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2

Canavilhas, João; Pellanda, Eduardo y Bisso, Ana. (2018). Laboratórios de inovação: o papel dos media labs nas redações ubíquas. researchgate. net/publication/328547408_Laboratorios_de_inovacao_o_papel_dos_media_labs_nas_redacoes_ubiquas

Chilisa, Bagele & Kawulich, Barbara. (2012). Selecting a research approach: Paradigm, methodology and methods. En Claire Wagner, Barbara Kawulich & Mark Garner (eds.). Doing social research: a global context. New York: McGraw Hill.

Collins, Allan. (1992). Toward a design science of education. In Eileen Scanlon y Timothy O’Shea (eds.), New directions in educational technology. New York: Springer-Verlag. Galeano, María Eumelia. (2006). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Eafit.

García-Avilés, José. (2023). Media labs de segunda generación: aceleradores de innovación periodística. Revista de Innovación en Periodismo. mip. umh.es/blog/2023/01/24/media-labs-de-segunda-generacion-aceleradores-de-innovacion-perioditica/

Herrera-Damas, Susana y Satizábal-Idárraga, Christian. (2023). Media labs: journalistic innovation, evolution and future according to experts. Profesional de la Información, 32, (2). revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87172

Herrington, Jan; McKenney, Susan; Reeves, Thomas & Oliver, Ron. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. https://ro.ecu.edu.au/ecuworks/1612/

Pregrado en Periodismo. (2018). Documento Maestro.

Pregrado en Periodismo. (2008). Sistematización de Experiencia 2008.

Pregrado en Periodismo. (2017). Nuevo Modelo De la Urbe (documento de trabajo)

Reeves, Thomas; Herrington, Jan & Oliver, Ron. (2005). Design research: A socially responsible approach to instructional technology research in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16, (2), 97-116.

Salaverría, Ramón. (2015). Los labs como fórmula de innovación en los medios. Profesional de la Información, 24, (4), 397-404. revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2015.jul.06

Sandoval Casilimas, Carlos. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf

Published

2025-08-08

How to Cite

Forero Arango, X., & Arias Hidalgo, W. (2025). De la Urbe: percepciones de docentes y estudiantes sobre el laboratorio de periodismo de la Universidad de Antioquia. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (53), 50–63. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/361815

Issue

Section

Artículos