De la Urbe: percepciones de docentes y estudiantes sobre el laboratorio de periodismo de la Universidad de Antioquia
Keywords:
university journalism laboratory, academic support, editorial board, editorial processAbstract
This text is the result of a study that, through a constructivist methodology and a qualitative approach, aimed to understand the perceptions of students and professors of the undergraduate Journalism program at the Universidad de Antioquia regarding De la Urbe (DLU), the program’s media laboratory. The results show that, although DLU is viewed positively (with an average score of seven out of ten), challenges persist in terms of its perception as a closed space, low student participation (a median of three out of ten) and editorial processes that could be clearer. The findings highlight the need to improve integration with the undergraduate curriculum, open up the editorial board, and standardize publication processes. This study un derscores the importance of DLU as a formative component and proposes actions to strengthen its procedures and promote greater inclusion and participation of the academic community.
Downloads
References
Brown, Ann. (1992). Design experiments: Theoretical and methodological challenges in creating complex interventions in classroom settings. Journal of the Learning Sciences, 2, 141178. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0202_2
Canavilhas, João; Pellanda, Eduardo y Bisso, Ana. (2018). Laboratórios de inovação: o papel dos media labs nas redações ubíquas. researchgate. net/publication/328547408_Laboratorios_de_inovacao_o_papel_dos_media_labs_nas_redacoes_ubiquas
Chilisa, Bagele & Kawulich, Barbara. (2012). Selecting a research approach: Paradigm, methodology and methods. En Claire Wagner, Barbara Kawulich & Mark Garner (eds.). Doing social research: a global context. New York: McGraw Hill.
Collins, Allan. (1992). Toward a design science of education. In Eileen Scanlon y Timothy O’Shea (eds.), New directions in educational technology. New York: Springer-Verlag. Galeano, María Eumelia. (2006). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Eafit.
García-Avilés, José. (2023). Media labs de segunda generación: aceleradores de innovación periodística. Revista de Innovación en Periodismo. mip. umh.es/blog/2023/01/24/media-labs-de-segunda-generacion-aceleradores-de-innovacion-perioditica/
Herrera-Damas, Susana y Satizábal-Idárraga, Christian. (2023). Media labs: journalistic innovation, evolution and future according to experts. Profesional de la Información, 32, (2). revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/87172
Herrington, Jan; McKenney, Susan; Reeves, Thomas & Oliver, Ron. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. https://ro.ecu.edu.au/ecuworks/1612/
Pregrado en Periodismo. (2018). Documento Maestro.
Pregrado en Periodismo. (2008). Sistematización de Experiencia 2008.
Pregrado en Periodismo. (2017). Nuevo Modelo De la Urbe (documento de trabajo)
Reeves, Thomas; Herrington, Jan & Oliver, Ron. (2005). Design research: A socially responsible approach to instructional technology research in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16, (2), 97-116.
Salaverría, Ramón. (2015). Los labs como fórmula de innovación en los medios. Profesional de la Información, 24, (4), 397-404. revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2015.jul.06
Sandoval Casilimas, Carlos. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior. https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.




