Photograph rallies

the social use of images in Colombia

Authors

  • Laura Isabel Ramírez Rivillas

Keywords:

Photographs, rallies, social outbreak, Colombia, political violence

Abstract

This article analyzes three photographs taken within the framework of the social rallies presented in Colombia during 2021, in order to contribute to the reflection on the visual construction of social discontent in a country traversed by violence. The research undertakes a journey from the academic field of photography and the social sciences to wonder about the visual resources and the production conditions of these photographs that have in common protagonists who reported some place of vulnerability. The author investigates the viewsthat these images offer on the protests, and how they propose other forms of enunciation and visibility of the Colombian social crisis, and allow evocations of humanization and empathy.

|Abstract
= 176 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 177 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Isabel Ramírez Rivillas

Doctoranda en Ciencias Sociales y Magíster en Comunicación y Cultura de la Universidad de Buenos Aires (UBA). Comunicadora Social - Periodista de la Universidad de Antioquia. Integrante del Grupo de Estudios en Fotografía Contemporánea, Arte y Política (FoCo) del Instituto de Investigación Gino Germani de la UBA, y del Círculo de Estudios sobre la Colombia Contemporánea de la Universidad Nacional de San Martín.

References

Berger, John. (1998). Mirar. Buenos

Aires: Ediciones de la Flor S.R.L.

Bonilla Vélez, Jorge Iván. (2018).

Imágenes que vienen del pasado. Las

fotografías de los llamados campos de

concentración de la guerra en Colombia. Revista Comunicación y Sociedad,

(31), 95-121.

Bonilla Vélez, Jorge Iván. (2019). La

barbarie que no vimos. Fotografía y

memoria en Colombia. Medellín: Editorial EAFIT.

Burke, Peter. (2005). Visto y no visto.

El uso de la imagen como documento

histórico. Barcelona: Crítica.

Butler, Judith. (2003). Violencia, luto y

política. Revista de Ciencias Sociales,

(17), 82-99.

Butler, Judith. (2010). Marcos de guerra.

Las vidas lloradas. Buenos Aires: Paidós.

Didi-Huberman, Georges. (2004). Imágenes pese a todo. Memoria visual del

Holocausto. Barcelona: Paidós.

Didi-Huberman, Georges. (2011). Ante

el tiempo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Didi-Huberman, Georges. (2012).

El archivo arde (Ennis, J. Trad). Las

lenguas del archivo: Filologías para el

siglo XXI. La Plata: UNLP. Disponible

en: http://filologiaunlp.wordpress.com/

bibliografia/

Didi-Huberman, Georges. (2018). Pueblos expuestos, pueblos figurantes.

Buenos Aires: Manantial.

Diéguez-Caballero, Ileana. (2013).

Cuerpos sin duelo. Iconografías y teatralidades del dolor. Córdoba: DocumentA/

Escénica Ediciones.

Farocki, Harun. (2015). Desconfiar de

las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra

Editora.

Gómez-Echeverri, Fernando. (2021, 2 de

junio). Entrevista con Doris Salcedo: Réquiem por las vidas pérdidas [en línea].

Disponible en: https://www.eltiempo.

com/cultura/arte-y-teatro/entrevista-con-doris-salcedo-requiem-por-las-vidas-perdidas-592186

Martínez Quintero, Felipe. (2020). Del

indicio al testimonio. Las prácticas

artísticas frente a la experiencia de la

violencia política en Colombia (Trabajo

de tesis para obtener el Doctorado en

Estudios Sociales, Universidad Externado de Colombia, Bogotá).

Pécaut, Daniel. (1997). Presente, pasado

y futuro de la violencia. Revista Análisis

Político, (30), 1-43.

Pécaut, Daniel. (1997). De la violencia

banalizada al terror: el caso colombiano.

Controversia, (171), 8-31.

Pécaut, Daniel. (2001). La tragedia colombiana: guerra, violencia, tráfico de

droga. Revista Sociedad y Economía, (1),

-148.

Pécaut, Daniel. (2013). La experiencia

de la violencia. Los desafíos del relato y

la memoria. Medellín: La Carreta Editores.

Rancière, Jacques. (2013). El espectador

emancipado. Buenos Aires: Manantial.

Rancière, Jacques; Didi-Huberman,

Georges; Pollock, Griselda; Schweizer,

Nicole y Valdés, Adriana. (2008). Alfredo

Jaar. La política de las imágenes. Santiago de Chile: Metales Pesados.

Richard, Nelly. (2007). Fracturas de la

memoria. Arte y pensamiento crítico.

Buenos Aires: Siglo XXI.

Richard, Nelly. (2020). “¡Chile despertó!”: las complejidades de un devenir

interrumpido por la pandemia [en

línea]. Seminario online, Museo Reina

Sofía. Disponible en: https://vimeo.

com/536299282

Richard, Nelly. (2021). Zona de tumultos. Memoria, arte y feminismo. Textos

reunidos de Nelly Richard (1986-2020).

Buenos Aires: Clacso.

Fotografíar manifestaciones

Published

2023-06-16

How to Cite

Ramírez Rivillas, L. I. (2023). Photograph rallies: the social use of images in Colombia. Folios, Revista De La Facultad De Comunicaciones Y Filología, (49), 134–151. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/folios/article/view/353966

Issue

Section

Artículos