From the screen to the classroom
Transmedia narratives and multimodality in the educational field
Abstract
The article presents a systematization of experiences that seeks to integrate transmedia narratives in the educational field, with special emphasis on the dissemination and appropriation of concepts about multimodalities by the academic community of the Instituto Universitario de Educación Física y Deporte (IUEFD) of the Universidad de Antioquia.
The systematization approach is based on the review of previous research conducted at the IUEFD on the integration of Information and Communication Technologies (ICT) and the perceptions of teachers and students about the combined teaching modalities
determined by the University. Likewise, a literature review is carried out on combined educational modalities and the use of transmedia narratives as a pedagogical tool.
Downloads
References
LIBROS
Giovagnoli, Max. (2011). Transmedia storytelling: Imagery, shapes and techniques. Lulu.com.
Scolari, Carlos. (2013). Narrativas transmedia. Barcelona: Deusto.
DOCUMENTOS LEGALES
Colombia, Directiva Ministerial N° 4 del 20 de marzo de 2020. Uso de tecnologías en el desarrollo de programas académicos presenciales, Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-394296_recurso_1.pdf
ARTÍCULOS DE REVISTAS
Ferrarelli, Mariana. (2023). Narrativas transmedia en educación: reimaginar el cuarto propio expandido. Revista académica liLETRAd, (6), 33-38.
Gutiérrez, José; Fernández, Eduardo y De la Iglesia, Laura. (2017). Narrativas transmedia con jóvenes universitarios: una etnografía digital en la sociedad hiperconectada. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, (57), 0081-95.
Hernández, Roberto; Fernández, Carlos y Baptista, Pilar. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4, pp. 310-386). México: McGraw-Hill Interamericana.
Jara, Óscar. (2020). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias.
Jenkins, Henry. (2008). Convergence culture. Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación (No. Sirsi) i9788449321535.
Lane, Anne. (2023). Towards a theory of organizational storytelling for public relations: An engagement perspective. Public Relations Review, 49(1), 102297.
Mesa, Claudia; Álvarez, Josué; Santa, Edwin; Sepúlveda, Mauricio; Ramírez, José; Barrera, Julián; Ospina, Nathalie; Rincón, Mateo; Gaviria, Sebastián y Pérez, Ricardo. (2021). Procesos de enseñanza mediados por TIC en la Licenciatura en Educación Física de la Universidad de Antioquia. VIREF Revista De Educación Física, 10(4), 112–125. Recuperado a partir de https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/346648
Montoya, Diego y Vásquez, Mauricio. (2018). Modelos para el diseño de experiencias transmedia en entornos educativos.
Exploraciones en torno a The Walking Dead, La Odisea y Tom Sawyer. Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 197-216.
Reid, James y Gilardi, Filippo. (2016). Transmedia teaching framework: from group projects to curriculum development. Innovative languaje teaching and learning at univewrsity: enhancing participation and collaboration, 79-84.
Rodríguez, Nohemí. (2022). De las narrativas transmedia al diseño de aprendizaje transmedia. Universidad Iberoamericana León.
Scolari, Carlos. (2016). Alfabetismo transmedia: estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Transmedia literacy: informal learning strategies and media skills in the new ecology of communication. Telos: Revista de pensamiento sobre Comunicación, Tecnología y Sociedad. 2016;(193): 13-23.
Scolari, Carlos. (2018). Introducción: del alfabetismo mediático al alfabetismo transmedia. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula, 1, 14-23.
ESCRITOS NO PUBLICADOS
Álvarez, Josué; Múnera, Ángela; Arias, Esteban; Giraldo, Sara. (2023). Percepciones de los estudiantes del IUEFD frente a las modalidades combinadas en el semestre 2022-1.
INTERNET
Cruz, Johansson. (2021). Multimodalidad, propuesta que busca el retorno paulatino para el semestre 2021-2. Portal Universidad de Antioquia. https://acortar.link/wGE3c
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a
consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.