Tripulantes: una experiencia entre la educomunicación y las narrativas transmedia
Keywords:
transmedia storytelling, mental health, educational context, educommunication, ICTAbstract
Project created by the Facultad de Comunicación Audiovisual del Politécnico Colombiano Jaime Isaza Cadavid. This study focuses on ninth-grade students of the Institución Educativa San Fernando, at Amagá (Antioquia, Colombia), analyzing how transmedia narratives can promote educational equity and improve the mental health of participants. The research employs a qualitative approach, encouraging students to create content as an integral part of the process. Through five methodological phases (diagnosis, design, implementation, analysis, and final report), the project examines the potential of transmedia narratives to transform teaching and learning methods. Preliminary results indicate that these emerging narratives foster spaces for dialogue, creation, and participation in the educational environment. The research not only contributes to the field of transmedia narratives in education, but also offers perspectives for thebdevelopment of educommunicative strategies.
Downloads
References
Alonso, Exequiel y Murgia, Viviana Alejandra. (2018). Enseñar y aprender con narrativa transmedia. Análisis de experiencia en una escuela secundaria de Argentina. Comunicación y sociedad, (33), 203-222.
Alzate, Yorladis; Zorrilla, María Luisa y Orozco, Mauricio. (2023). Innovaciones transmedia en la educación: miradas desde Colombia y México. Manizales: Centro Editorial Universidad Católica de Manizales.
Ambrosino, María Alejandra. (2017). Docencia y narrativas transmedia en la educación superior. Trayectorias Universitarias, 3, (4), 12-19.
Ávila, Ronny Antonio; Guerrero, Henry Antonio y Villacreses, Oscar David. (2024). La filosofía de la educación en el aprendizaje experiencial. Ciencia Latina, 8, (1), 7129-7159.
García, A. (2022). El impacto de la educomunicación en la alfabetización mediática. Revista de Educomunicación, 10, (1), 53-67.
Hermann-Acosta, Andrés. (2020). Storytelling y comunicación multidireccional: Una estrategia formativa para la era digital. Uru: Revista de Comunicación y Cultura, (3), 30-43.
Jenkins, Henry. (2006). Cultura de convergencia. Nueva York: New York University Press.
Jenkins, Henry & Deuze, Mark. (2008). Editorial: convergence culture. Convergence, 14, (1), 5-12.
Lovato, Anahí y Irigaray, Fernando. (2021). La no-ficción latinoamericana: del documental interactivo al documental transmedia. Hipertext.Net, (23), 1-5.
Molas, Núria & Rodríguez, José Luis. (2018). Activity and learning contexts in educational transmedia. Digital Education Review, (33), 77-86.
Montoya, Diego y Arango, Miguel. (2015). Los sistemas intertextuales transmedia como estrategia pedagógica: de The walking dead a La odisea. Correspondencias & Análisis, (5), 15-36.
Munaro, Ana Cristina y Dudeque, Alboni Marisa. (2016). Use of transmedia storytelling for teaching teenagers. Creative Education, 7, (07), 1007-1017.
Riveros, Hernán Javier. (2023). Investigación creación en comunicación-educación: la imaginación como potencia transformadora y comunicativa. Revista Boletín Redipe, 12, (10), 30-43.
Salazar, Maribel; Giraldo, Sara; Sepúlveda, Mauricio y Álvarez, Josué. (2023). De la pantalla al aula: las narrativas transmedia y la multimodalidad en el campo educativo. Folios, Revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología, (50), 110-132.
Scolari, Carlos Alberto. (2013). Narrativas transmedia: cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto - Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Scolari, Carlos Alberto. (2016). Alfabetismo transmedia: estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. Telos, (103), 12-23.
Scolari, Carlos Alberto. (2018). Introducción: del alfabetismo mediático al alfabetismo transmedia. En Carlos Alberto Scolari. Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona: European Comission.
Scolari, Carlos Alberto; Winocur, Rosalía; Pereira, Sara y Barreneche, Carlos. (2018). Alfabetismo transmedia. Una introducción. Comunicación y Sociedad, (33), 7-13.
Scolari, Carlos Alberto; Lugo, Nohemi y Masanet, Maria José. (2019). Educación transmedia. De los contenidos generados por los usuarios a los contenidos generados por los estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, (74), 116-132.
Scolari, Carlos Alberto; Ardèvol, Elisenda; Pérez-Latorre, Òliver; Masanet, Maria José y Lugo, Nohemi. (2020). What are teens doing with media? An ethnographic approach for identifying transmedia skills and informal learning strategies. Digital Education Review, (37), 269-287.
Unesco. (2023). Ratifican la función de las TIC en la consecución del ODS 4 durante la ceremonia de entrega de los premios para la utilización de las TIC en la educación. https://www.unesco.org/es/articles/ratifican-la-funcion-de-las-tic-en-la-consecucion-del-ods-4-durante-la-ceremonia-de-entrega-de-los
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Folios, revista de la Facultad de Comunicaciones y Filología

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los documentos deberán ser inéditos y no podrán ser sometidos a consideración simultánea de otras publicaciones. Los textos enviados tampoco pueden estar publicados en un sito web y de ser así el autor, una vez aprobada su publicación en FOLIOS, debe comprometerse a retirar el artículo del sitio web donde sólo quedará el título, el resumen, las palabras clave y el hipervínculo de la revista. Para el caso de las traducciones la revista le exigirá una carta al traductor donde conste que el autor original y la editorial, donde ha sido publicada previamente, le han cedido los derechos de publicación del artículo y cuya consecución es exclusiva responsabilidad del traductor.




