FIDELITY OF AN EDUCATIONAL PROCESS: ROLE OF THE INTERVENTIONISTS

Authors

  • Juana Edith Cruz Quevedo Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Dora Julia Onofre-Rodríguez Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Juana Mercedes Gutiérrez Valverde Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Esther C. Gallegos Cabriales Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Antonia M. Villarruel Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iee.2855

Abstract

Objective: to evaluate treatment fidelity strategies used in a randomized controlled trail study such as record and standardization of intervention, selection and training of interventionists, and implementation of criteria for adherence and monitoring. Methodology: strategies analysis through pre and post training evaluation, monitor reporting, day-after evaluation and participants comments. Results: the analysis shows the selection and training of able interventionists with sufficient knowledge of curriculum delivery, self-efficient in processes and trustworthy in results. The day-after evaluations and participant´s comment reflect a dynamic, assertive and adhered-to-curriculum performance of the interventionists. Conclusions: observation of the elements that define randomized controlled trail study adherence and delivery guarantee intervention integrity and therefore reduce bias possibility because of this source.

|Abstract
= 335 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 48 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juana Edith Cruz Quevedo, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Ciencias de Enfermería Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México

Dora Julia Onofre-Rodríguez, Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestra en Trabajo Social, Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). México

Juana Mercedes Gutiérrez Valverde, Universidad Autónoma de Nuevo León

Maestra en Ciencias de Enfermería, Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México

Esther C. Gallegos Cabriales, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Enfermería, Profesora y Secretaria de Programas de Doctorado, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México

Antonia M. Villarruel, Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan

Doctora en Enfermería, Profesora, Escuela de Enfermería, Directora del Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan, USA

Published

2008-06-25

How to Cite

Cruz Quevedo, J. E., Onofre-Rodríguez, D. J., Gutiérrez Valverde, J. M., Gallegos Cabriales, E. C., & Villarruel, A. M. (2008). FIDELITY OF AN EDUCATIONAL PROCESS: ROLE OF THE INTERVENTIONISTS. Investigación Y Educación En Enfermería, 26(1). https://doi.org/10.17533/udea.iee.2855

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS