FIDELITY OF AN EDUCATIONAL PROCESS: ROLE OF THE INTERVENTIONISTS

  • Juana Edith Cruz Quevedo Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Dora Julia Onofre-Rodríguez Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Juana Mercedes Gutiérrez Valverde Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Esther C. Gallegos Cabriales Universidad Autónoma de Nuevo León
  • Antonia M. Villarruel Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan

Abstract

Objective: to evaluate treatment fidelity strategies used in a randomized controlled trail study such as record and standardization of intervention, selection and training of interventionists, and implementation of criteria for adherence and monitoring. Methodology: strategies analysis through pre and post training evaluation, monitor reporting, day-after evaluation and participants comments. Results: the analysis shows the selection and training of able interventionists with sufficient knowledge of curriculum delivery, self-efficient in processes and trustworthy in results. The day-after evaluations and participant´s comment reflect a dynamic, assertive and adhered-to-curriculum performance of the interventionists. Conclusions: observation of the elements that define randomized controlled trail study adherence and delivery guarantee intervention integrity and therefore reduce bias possibility because of this source.

|Abstract
= 218 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 116 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juana Edith Cruz Quevedo, Universidad Autónoma de Nuevo León
Doctora en Ciencias de Enfermería Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México
Dora Julia Onofre-Rodríguez, Universidad Autónoma de Nuevo León
Maestra en Trabajo Social, Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León (UANL). México
Juana Mercedes Gutiérrez Valverde, Universidad Autónoma de Nuevo León
Maestra en Ciencias de Enfermería, Profesora, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México
Esther C. Gallegos Cabriales, Universidad Autónoma de Nuevo León
Doctora en Enfermería, Profesora y Secretaria de Programas de Doctorado, Facultad de Enfermería de la Universidad Autónoma de Nuevo León. México
Antonia M. Villarruel, Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan
Doctora en Enfermería, Profesora, Escuela de Enfermería, Directora del Centro de Promoción a la Salud de la Universidad de Michigan, USA
Published
2008-06-25
How to Cite
Cruz Quevedo, J. E., Onofre-Rodríguez, D. J., Gutiérrez Valverde, J. M., Gallegos Cabriales, E. C., & Villarruel, A. M. (2008). FIDELITY OF AN EDUCATIONAL PROCESS: ROLE OF THE INTERVENTIONISTS. Investigación Y Educación En Enfermería, 26(1). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/2855
Section
ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS