Teaching the caregiver the art of caring: an educational care program with multiple trauma patient caregivers

Authors

  • Yésica Yolanda Rangel Flores Licenciada en Enfermería, Maestra en Ciencias de Enfermería. Profesora investigadora de de la Licenciatura en Enfermería de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México. Correo electrónico: yrangelmaestria@hotmail.com
  • María Magdalena Hernández Flores Licenciada en Enfermería, Maestra en Educación y Gestión Pedagógica. Profesora investigadora de la Licenciatura en Enfermería de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México. Correo electrónico: magdahf@enfermeria.uaslp.mx
  • Minerva García Rangel Licenciada en Enfermería, Maestra en Salud Pública. Coordinadora de la carrera de Licenciatura en Enfermería de la Universidad Autónoma de San Luis Potosí, México. Correo electrónico: minerva.garcia@uaslp.mx

Keywords:

Multiple trauma; intervention studies; nursing education research; models, educational.

Abstract


Objective: to evaluate the effectiveness of an educational intervention program framed in self-care deficit theory addressed to multiple trauma patients´ caregivers at a hospital  in san luis potosí in Mexico.

Methodology: interventional longitudinal comparative study; Probabilistic systematic sampling was done with randomized assignation of the intervention. The study variables were: Caregivers level of knowledge and the multiple trauma patient evolution. An educational intervention program was applied to the caregivers throughout five sessions; the control group received conventional education by the health staff during their multiple trauma patient hospitalization. Knowledge level measurements were applied before and after the intervention to both groups, as well as a complete nursing assessment pre and post intervention aiming to identify disuse syndrome characteristic complications. The data was analyzed using descriptive statistics and inferential measures.

Results: There is statistical evidence of the educational program effectiveness. As it not only improved the caregivers level of knowledge but the multiple trauma patients of the group had a lower incidence of complications secondary to prolonged immobility.

Conclusion: the intervention program resulted effective favoring the caregiver’s level of knowledge as well as the evolution and prevention of complications in the multiple trauma patient.

|Abstract
= 45 veces | PDF (ESPAÑOL)
= 47 veces| | HTML (ESPAÑOL)
= 16 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

(1) Instituto Nacional de Geografía, Estadística e informática. Información estadística del sector salud y la seguridad social. México: Instituto Nacional de Geografía, Estadística e informática; 2000. p. 14-16.

(2) López Antuñano S. Morbimortalidad en México. Salud Pública Méx. 1998;40(3):281-292.

(3) 3. Medina Arteles E, Rodríguez Rodríguez M, Acosta Suarez G. El estándar de cuidados de alto riesgo de síndrome de desuso. Rev Cubana Enferm. 1997; 13(1):54-59.

(4) Brown JB. User, carer and professional experiences of care in motor neurone disease. Prim Health Care Res Dev. 2003; 4:207–217.

(5) Mercado F. El manejo del tratamiento médico en el marco de la vida diaria. Relaciones. 1998; 19(74):135-178.

(6) Mercado F. Entre el infierno y la gloria: la experiencia de la enfermedad crónica en un barrio urbano. Guadalajara: Universidad de Guadalajara; 1996. p. 66-75.

(7) De Miguel Díaz M. Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el EEES. Madrid: Ministerio de educación; 2000. p. 197.

(8) Denyes, M, Orem D, SozWiss G. Self-care: a foundational science. Nurs Sci Q. 2001; 14(1):40-48.

(9) Lopez Frías B. Técnicas alternativas para la evaluación. Evaluación del aprendizaje, alternativas y nuevos desarrollos. México: Editorial Trillas; 2000.

(10) Jonassen D. El diseño de entornos constructivistas de aprendizaje. En: Reigeluth C. Diseño de la instrucción. Teoría y modelos. Madrid: Aula XXI Santillana; 2000.

(11) Ríos Arias C, Velásquez Serna Y. Incluir a la familia en el cuidado: una meta de Enfermería. Educare [Internet]. 2004 [acceso 2009 Ene 2 ];21(14). Disponible en: http://enfermería21.com/educare/educare14/ aprendiendo/aprendiendo.html.

(12) Andrade Cepeda RMG, Pérez Barcena I, Méndez Blanco L. Perfil de los Cuidadores Informales de Adultos Mayores Hospitalizados. Desarrollo Científ Enferm [Internet]. 2005 [acceso 2009 Ene 3];13(10). Disponible en: http://www.index-f.com/dce/13/13-301.php.

(13) Landeros Pérez ME, Padilla Aguirre AM. Relación del apoyo educativo en el autocuidado del cuidador principal del paciente con enfermedad crónica. Desarrollo Científ Enferm [internet]. 2008 [acceso 2009 Ene 3];16(3). Disponible en: http://www.index-f.com/dce/16/16-109.php.

(14) Nello B. Principles of palliative care and pain control. ABC of paliative care 1997. BMJ. 1997;315:801-804.

(15) Castellote Varona FJ. Trascendencia sociofamiliar de la demencia. Abordaje desde atención primaria. Salud Rural. 1998; 1:91-8.

(16) Lara Pérez L, Díaz Díaz M, Herrera Cabrera E, Silveira Hernández P. Síndrome del “cuidador” en una población atendida por equipo multidisciplinario de atención geriátrica. Rev Cubana Enferm. 2001;17(2):107-11.

(17) Villacañas Novillo E, Sobrino Sobrino I, Galindo Vinagre R, Arnal Selfa R, Regato Pajares P, Cantero García P. Intervención educativa dirigida a cuidadores y familiares de personas ancianas. Rev Metas 1998;1(5):44-48.

(18) Bañobre González A, Vázquez Rivera J, Outeiriño Novoa S, Rodríguez González M, González Pascual M, Graña álvarez J, et al. Efectividad de la intervención educativa en cuidadores de pacientes dependientes en diálisis y valoración de la carga. Rev Soc Esp Enferm Nefrol [Internet]. 2005 Jun [acceso 2009 Ene 4];8(2):156-165. Disponible en: http://scie- lo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S1139-13752005000200006& lng=es.

(19) Niño García AM, Jordán Jinés ML. Apoyo educativo en rehabilitación física al agente de cuidado dependiente del paciente con hemiplejia. Desarrollo Científ Enferm [Internet]. 2007 [acceso 2009 Ene 3];15(9). Disponible en: http://www.index-f.com/dce/15/15-395.php.

(20) Venegas BC. Habilidad del cuidador y funcionalidad de la persona cuidada. Aquichan 2006 Oct;6(6):137-147.

Published

2010-06-04

How to Cite

Rangel Flores, Y. Y., Hernández Flores, M. M., & García Rangel, M. (2010). Teaching the caregiver the art of caring: an educational care program with multiple trauma patient caregivers. Investigación Y Educación En Enfermería, 28(1). Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/iee/article/view/5482

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLES / ARTÍCULOS ORIGINALES / ARTIGOS ORIGINAIS

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.