Professional competences: Strategy for curriculum transformation in Industrial Enginering

Authors

  • Luis Javier Tirado
  • Jairo Estrada
  • Raúl Jairo
  • Hernando Solano
  • Diego Alfonso
  • Guillermo Restrepo
  • Juan Felipe Delgado
  • Delfín Ortiz

Keywords:

Competences, Industrial Engineers, formation, curriculum

Abstract


This study presents the concept of competences as successful performance of a job or occupation by effectively combining knowledge, skills, values and attitudes in a defined context. Then the pedagogical and didactical importance of designing a curriculum based on competences is presented, following general procedures that begin with an evaluation of the current training plan, followed by an evaluation of the industrial, professional and social environment. Finally, a competence map, problematical nodes and learning projects are designed.

The study is concluded by presenting a map of professional competences applied to Industrial Engineering, in which global competences, composed of units and elements of competence, divided into skills, knowledge, values, attitudes, fields of application and evidences develop from the mission of this professional.

|Abstract
= 54 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 25 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luis Javier Tirado

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Jairo Estrada

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Raúl Jairo

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Hernando Solano

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Diego Alfonso

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Guillermo Restrepo

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Juan Felipe Delgado

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

Delfín Ortiz

Grupo de investigación Productividad Siglo XX

References

OIT. CINTERFOR. Definiciones de competencia en las instituciones dedicadas a la formación y desarrollo de los recursos humanos. www.ilo.org. Abril de 2006.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Boletín Educación Superior. N° 5. Bogotá. Octubre de 2005. pp. 1-5.

SENA. Documentos laborales y ocupacionales. Bogotá. 2005. p. 15.

G. G. Briones. Qué significa la modernización de la Universidad en América Latina. En: Memorias, Seminario Internacional: Filosofía de la educación superior. Universidad de Antioquia. Medellín. 1996. pp. 14-26.

J. Vásquez. Educación de competencias clínicas. En: Seminario internacional de currículo orientado a competencias profesionales. Barranquilla. 2005. www.ugcarmen.edu.co/documentos/cinda/jvasquez.pdf. Consultado en marzo de 2006.

L. E. Rivero. Competencias, una forma de estandarización global. Escuela Colombiana de Ingeniería. Bogotá..http://www.escuelaing.edu.co/consulta/for-ma_estandarizacion.pdf. Abril de 2006.

S. Tobón. Formación basada en competencias: pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Bogotá. Eco Ediciones. 2004. pp. 88-162.

J. González, R. Wagenaar. Tuning Educational Structures in Europe. Universidad de Deusto. Bilbao. 2003. pp. 33-41.

Grupo de investigación Productividad Siglo XXI, Modelo de competencias profesionales del Ingeniero Industrial de la Universidad de Antioquia. Investigación. Universidad de Antioquia. Medellín. 2006. pp. 50-80.

ECSIM, Gobernación de Antioquia, Cámara de Comercio de Medellín, Alcaldía de Medellín, Colciencias, Centro de Ciencia y Tecnología de Antioquia. Agenda de innovación y desarrollo científico y tecnológico para Medellín y Antioquia. http://www.cta.org.co/publicacio-nes/Resumen%20Agenda.pdf. Medellín. Junio 2005.

Published

2014-07-31

How to Cite

Tirado, L. J., Estrada, J. ., Ortiz, R., Solano, H., Alfonso, D., Restrepo , G. ., Delgado , J. F., & Ortiz, D. (2014). Professional competences: Strategy for curriculum transformation in Industrial Enginering. Revista Facultad De Ingeniería Universidad De Antioquia, (40), 123–139. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/20154