Lexical Analysis of Emotions: An Approximation from Lexical Availability and the Lexical Network Theory

Authors

  • Óscar Elías Blanco Correa University of Concepción
  • Pedro Salcedo Lagos University of Concepción
  • Gabriela Emilce Kotz Grabole University of Concepción (Chile)

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03

Keywords:

lexicon, emotions, lexical availability, lexical network, university student context

Abstract

This paper addresses the lexicon of emotions in the student context. It is initially believed that students appeal to different lexias to express emotions and that these correspond to certain centers of interest. The methodology of lexical availability combined with graph theory was used, when a survey was applied to 119 students from two faculties of the University of Concepción, Chile. The results show that students verbalize their emotions and that these relate to certain centers of interest, which suggests a greater promotion of the use of them in the classrooms.

|Abstract
= 1122 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 656 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Óscar Elías Blanco Correa, University of Concepción

Venezuelan, graduated from the Pedagogical Experimental University Libertador-Pedagogical Institute of Caracas - UPEL-IPC (Venezuela) as a professor in the specialty Spanish, Literature and Latin. He is a lexicographer graduated from the Catholic University Andrés Bello (Venezuela) and master in Linguistics from UPEL-IPC (Venezuela). He has published articles in the area of Lexicology and Lexicography. He is currently pursuing a Ph.D. at the University of Concepción (Chile). 

Pedro Salcedo Lagos, University of Concepción

Professor of Mathematics and Physics and Master in Computer Science (University of Concepción, Chile). Ph.D. in Artificial Intelligence (University of National Distance Education-UNED, Spain). He works in the fields of artificial intelligence applied to education, the didactics of mathematics, applied linguistics and lexicology, where his main lines of research are located. Full-time professor at the University of Concepción (Chile). His areas of interest are the integration of ICT into the classroom, ICT competencies, the semantic web, lexical availability and emotionality. 

Gabriela Emilce Kotz Grabole, University of Concepción (Chile)

Professor of German (National University of Córdoba, Argentina). Ph.D. in Linguistics (University of Concepción, Chile) and professor at the Department of Foreign Languages of the Faculty of Humanities and Art of the same University, where she teaches German courses for the career of Translation-Interpretation in Foreign Languages. She works in applied linguistics and lexicology, where her main lines of research are located. She currently serves as head of the Translation-Interpretation in Foreign Languages career and her current research interests are lexicon, emotions and the teaching-learning process.
 

References

Azurmendi Ayerbe, Ma. J. (1983). Elaboración de un modelo para la descripción sociolingüística del bilingüismo y su aplicación parcial en la comarca de San Sebastián. San Sebastián: Caja de Ahorros Provincial de Guipúzcoa.

Belli, S. (2009). La construcción de una emoción y su relación con el lenguaje: Revisión de un área importante de las Ciencias Sociales. Theoria, 18(2), 15-42.

Bourdin, G. L. (2015). Las emociones entre los mayas: el léxico de las emociones en el maya yucateco. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Casado, C. & Colomo, R. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental. A Parte Rei. Revista de Filosofía, 47, 1-11. Disponible en http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/casado47.pdf

Echeverría, M., Vargas, R., Urzúa, P. & Ferreira, R. (2008). Dispografo: una nueva herramienta computacional para el análisis de relaciones semánticas en el léxico disponible. RLA, 46(1), 81-91.

Enciso Domínguez, G. & Lara, A. (2014). Emociones y ciencias sociales en el siglo XXI: La precuela del giro afectivo. Athenea Digital, 14 (1), 263-288.

Fernández Juncal, C. & Hernández Muñoz, N. (2019). Disponibilidad léxica y socioonomástica. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 25,185-210.

Ferreira, R. (2006). Disponibilidad léxica en inglés como lengua materna e inglés como lengua extranjera. Estudio del léxico disponible desde un enfoque psicolingüístico (Tesis de maestría). Concepción. Chile: Universidad de Concepción.

Ferreira, R. & Echeverría, M. (2010). Redes semánticas en el léxico disponible de inglés L1 e inglés LE. Onomázein, 21, 133-153.

Galloso, M. (2003). El léxico de los estudiantes preuniversitarios en el distrito universitario de Salamanca (Ávila, Salamanca y Zamora). Burgos: Fundación Instituto Castellano y Leonés de la Lengua.

Gómez Devís, Ma. B. (2004). La disponibilidad léxica de los estudiantes preuniversitarios valencianos: reflexión metodológica, análisis sociolingüístico y aplicaciones. (Tesis de doctorado). Valencia, España. Disponible en http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0722104-142254/

Goleman, D. (1985). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Buenos Aires: Editorial Cergara

Hernández, N. (2006). Hacia una teoría integrada de la disponibilidad léxica: el léxico disponible de los estudiantes castellanos-manchegos. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.

Jiménez Catalán, R.M. & Dewaele, J-M. (2017) Lexical Availability of Young Spanish EFL Learners: Emotion Words versus Non-Emotion Words. Language, Culture and Curriculum, 30:3, 283-299, DOI: 10.1080/07908318.2017.1327540

Lara, L. F. (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México.

Lara, L. F. (1997). Teoría del diccionario monolingüe. México: El Colegio de México.

López, H. (1995). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 35, 245-259.

López González, A. M. (2014). Disponibilidad léxica. Teoría, método y análisis. Varsovia: Universidad de Lodz.

López Morales, H. (1996). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 35, 245-259.

Maureria, F. & Sánchez, C. (2011). Emociones biológicas y sociales. Revista GPU, 7 (2), 183-189.

Morales Pettorino, F. & Quiroz Mejías, O. (2016). La lexicografía en España, Hispanoamérica y Chile, Tomo II. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha/Sello Editorial PuntÁngeles.

Pérez, F. J. (2000). Diccionarios, discursos etnográficos, universos léxicos. Propuestas teóricas para la comprensión cultural de los diccionarios. Caracas: UCAB/Fundación CELARG.

Ramírez C., H. (s.f.). Introducción a la teoría de grafos. Conceptos simples, problemas difíciles. Recuperado de http//:www.u-cursos.cl>ingenieria>material_docente

Urrutia, M. (2003). Redes semánticas en línea: una tarea de acceso léxico a partir de un estudio experimental. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 41, 119-141.

Valenzuela Castellanos, M. F., Pérez Villalobos, M. V., Bustos, C. & Salcedo Lagos, P. (2018). Cambios en el concepto aprendizaje de estudiantes de pedagogía: análisis de disponibilidad léxica y grafos. Estudios Filológicos, 61, 143-173. doi:10.4067/S0071-17132018000100143

Published

2020-09-20

How to Cite

Blanco Correa, Óscar E., Salcedo Lagos, P., & Kotz Grabole, G. E. (2020). Lexical Analysis of Emotions: An Approximation from Lexical Availability and the Lexical Network Theory. Lingüística Y Literatura, 41(78), 55–83. https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03

Issue

Section

Linguistic studies