Lexical Analysis of Emotions: An Approximation from Lexical Availability and the Lexical Network Theory
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.lyl.n78a03Keywords:
lexicon, emotions, lexical availability, lexical network, university student contextAbstract
This paper addresses the lexicon of emotions in the student context. It is initially believed that students appeal to different lexias to express emotions and that these correspond to certain centers of interest. The methodology of lexical availability combined with graph theory was used, when a survey was applied to 119 students from two faculties of the University of Concepción, Chile. The results show that students verbalize their emotions and that these relate to certain centers of interest, which suggests a greater promotion of the use of them in the classrooms.
Downloads
References
Azurmendi Ayerbe, Ma. J. (1983). Elaboración de un modelo para la descripción sociolingüística del bilingüismo y su aplicación parcial en la comarca de San Sebastián. San Sebastián: Caja de Ahorros Provincial de Guipúzcoa.
Belli, S. (2009). La construcción de una emoción y su relación con el lenguaje: Revisión de un área importante de las Ciencias Sociales. Theoria, 18(2), 15-42.
Bourdin, G. L. (2015). Las emociones entre los mayas: el léxico de las emociones en el maya yucateco. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Casado, C. & Colomo, R. (2006). Un breve recorrido por la concepción de las emociones en la Filosofía Occidental. A Parte Rei. Revista de Filosofía, 47, 1-11. Disponible en http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/casado47.pdf
Echeverría, M., Vargas, R., Urzúa, P. & Ferreira, R. (2008). Dispografo: una nueva herramienta computacional para el análisis de relaciones semánticas en el léxico disponible. RLA, 46(1), 81-91.
Enciso Domínguez, G. & Lara, A. (2014). Emociones y ciencias sociales en el siglo XXI: La precuela del giro afectivo. Athenea Digital, 14 (1), 263-288.
Fernández Juncal, C. & Hernández Muñoz, N. (2019). Disponibilidad léxica y socioonomástica. Ogigia. Revista Electrónica de Estudios Hispánicos, 25,185-210.
Ferreira, R. (2006). Disponibilidad léxica en inglés como lengua materna e inglés como lengua extranjera. Estudio del léxico disponible desde un enfoque psicolingüístico (Tesis de maestría). Concepción. Chile: Universidad de Concepción.
Ferreira, R. & Echeverría, M. (2010). Redes semánticas en el léxico disponible de inglés L1 e inglés LE. Onomázein, 21, 133-153.
Galloso, M. (2003). El léxico de los estudiantes preuniversitarios en el distrito universitario de Salamanca (Ávila, Salamanca y Zamora). Burgos: Fundación Instituto Castellano y Leonés de la Lengua.
Gómez Devís, Ma. B. (2004). La disponibilidad léxica de los estudiantes preuniversitarios valencianos: reflexión metodológica, análisis sociolingüístico y aplicaciones. (Tesis de doctorado). Valencia, España. Disponible en http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0722104-142254/
Goleman, D. (1985). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Buenos Aires: Editorial Cergara
Hernández, N. (2006). Hacia una teoría integrada de la disponibilidad léxica: el léxico disponible de los estudiantes castellanos-manchegos. Salamanca: Ediciones de la Universidad de Salamanca.
Jiménez Catalán, R.M. & Dewaele, J-M. (2017) Lexical Availability of Young Spanish EFL Learners: Emotion Words versus Non-Emotion Words. Language, Culture and Curriculum, 30:3, 283-299, DOI: 10.1080/07908318.2017.1327540
Lara, L. F. (2006). Curso de lexicología. México: El Colegio de México.
Lara, L. F. (1997). Teoría del diccionario monolingüe. México: El Colegio de México.
López, H. (1995). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 35, 245-259.
López González, A. M. (2014). Disponibilidad léxica. Teoría, método y análisis. Varsovia: Universidad de Lodz.
López Morales, H. (1996). Los estudios de disponibilidad léxica: pasado y presente. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 35, 245-259.
Maureria, F. & Sánchez, C. (2011). Emociones biológicas y sociales. Revista GPU, 7 (2), 183-189.
Morales Pettorino, F. & Quiroz Mejías, O. (2016). La lexicografía en España, Hispanoamérica y Chile, Tomo II. Valparaíso: Universidad de Playa Ancha/Sello Editorial PuntÁngeles.
Pérez, F. J. (2000). Diccionarios, discursos etnográficos, universos léxicos. Propuestas teóricas para la comprensión cultural de los diccionarios. Caracas: UCAB/Fundación CELARG.
Ramírez C., H. (s.f.). Introducción a la teoría de grafos. Conceptos simples, problemas difíciles. Recuperado de http//:www.u-cursos.cl>ingenieria>material_docente
Urrutia, M. (2003). Redes semánticas en línea: una tarea de acceso léxico a partir de un estudio experimental. Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 41, 119-141.
Valenzuela Castellanos, M. F., Pérez Villalobos, M. V., Bustos, C. & Salcedo Lagos, P. (2018). Cambios en el concepto aprendizaje de estudiantes de pedagogía: análisis de disponibilidad léxica y grafos. Estudios Filológicos, 61, 143-173. doi:10.4067/S0071-17132018000100143
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lingüística y Literatura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Commons by-nc-sa
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
1. The journal is the owner of the copyright of the articles, which will be simultaneously subject to the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows third parties to share the work provided its author is indicated and its first publication in this journal.
2. The authors may adopt other agreements of non-exclusive license of distribution of the version of the published work (e.g., deposit it in an institutional telematic file or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
3. Authors are allowed and recommended to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic files or on their website) before and during the submission process, which can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.